Aktualności
Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Antoni Cofalik
2025-08-13
Odkąd Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpoczęło swoją działalność, publikacje o charakterze pedagogicznym zajmują w jego dorobku szczególne miejsce. Obecne w repertuarze na konkursach i festiwalach, nie tylko przyczyniły się do umocnienia renomy Wydawnictwa, lecz przede wszystkim odegrały znaczącą rolę w rozwoju edukacji muzycznej w Polsce. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom, poświęcony twórcom, którzy dużą część swojej pracy artystycznej poświęcili młodym adeptom sztuki muzycznej.
Kolejnym kompozytorem, którego sylwetkę chcemy przybliżyć, jest Antoni Cofalik (ur. 1940) – skrzypek, kameralista, pedagog, kompozytor.
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Zenona Felińskiego. Następnie kontynuował edukację muzyczną pod okiem Riccarda Brengoli w Accademia Musicae Chigiana w Sienie oraz Michała Wajmana w Sankt Petersburgu. W zakresie muzyki kameralnej kształcił się w Mozarteum w Salzburgu i u Enrica Mainardiego w Konserwatorium w Lucernie. W latach 1963-1991 tworzył Trio Krakowskie razem z pianistą Jerzym Łukowiczem i wiolonczelistą Krzysztofem Okoniem. Muzycy koncertowali na wszystkich kontynentach, byli cenieni za interpretacje kompozycji zarówno klasyków kameralistyki: Mozarta, Beethovena, Schummana, Brahmsa, jak i twórców dwudziestowiecznych: Malawskiego Ravela, Szostakowicza czy Coplanda. W 1964 roku zdobyli pierwszą nagrodę (Premio A. Vivaldi) na międzynarodowym konkursie kameralnym w Sienie za wykonanie Tria Artura Malawskiego, a w 1973 roku z okazji dziesiątego występu w Rzymie otrzymali Złoty Medal Miasta Rzymu.
Antoni Cofalik był liderem młodzieżowego zespołu kameralnego All’antico, który otrzymał złoty medal w Konkursie im. Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim w 1974 roku. Ponadto przez kilka lat pełnił funkcję koncertmistrza w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie oraz Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Od 1968 roku prowadził działalność pedagogiczną w Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Następnie w latach 1980-1985 uczył w bydgoskiej Akademii Muzycznej, a przez kolejne osiem lat w katowickiej. Jego uczniowie są laureatami licznych konkursów krajowych i międzynarodowych.
Praca pedagogiczna Antoniego Cofalika została wielokrotnie doceniona. Zdobywał Nagrody dla Najlepszego Nauczyciela przyznawane podczas międzynarodowych konkursów tj. I Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków w Lublinie w 1979 roku, II Międzynarodowy Konkurs Młodych Muzyków im. Piotra Czajkowskiego w Sendai w Japonii w 1995 roku, XIX International Competition of Bohdan Warchal „Talents of Europe” w Dolnym Lublinie na Słowacji w 2011 roku, a w 2006 roku został uhonorowany najwyższym kazachstańskim odznaczeniem w dziedzinie kultury „Złoto Nomadów”. W 2012 roku otrzymał tytuł profesora honoris causa Akademii Smyczkowej w Hamburgu, a w 2016 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Jest konsultantem szkół muzycznych I i II stopnia w zakresie gry na skrzypcach i programu nauczania, wykładowcą letnich kursów i warsztatów skrzypcowych w Łańcucie, Seulu, Żaganiu, Zakopanem, Rybnej i Lusławicach, członkiem jury wielu konkursów. Był jednym z inicjatorów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów w Krakowie (1996).
Jako autor i kompozytor, współpracując z Polskim Wydawnictwem Muzyczym, stworzył szereg publikacji pedagogicznych, które stanowią trzon edukacji skrzypcowej w Polsce: Skrzypcowe ABC, Małe ABC na skrzypce, Małe ABC na wiolonczelę, Notatnik metodyczny o grze skrzypcowej, Gamy dwu-, trzy- i czterooktawowe na skrzypce, liczne opracowania literatury skrzypcowej oraz utwory dydaktyczne tj. 6 etiud-kaprysów na skrzypce solo, Ulubione etiudy na skrzypce, Preudium i fughetta (b-a-c-h) na skrzypce solo, Wybór etiud wirtuozowskich na skrzypce, Gdy się Chrystus rodzi… Kolędy i pastorałki na skrzypce solo oraz Ptaszarnię na skrzypce i fortepian przy współpracy z Janiną Garścią. Ponadto współpracuje również z wydawnictwami EUTERPE oraz Bärenreiter Verlag.
Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.
Najczęściej czytane:
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.
Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.
Miłośnicy twórczości Krystyny Gowik mają powód do radości – autorka kultowej piosenki Maszeruje wiosna, znanej i lubianej przez dzieci oraz nauczycieli w całej Polsce, prezentuje swoją najnowszą publikację muzyczną pt. Urodziny rekina. Ten pełen humoru, energii i dziecięcej wyobraźni zbiór piosenek, wydany nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest już w sprzedaży. Zapraszamy na urodziny!
Już 17 października zapraszamy serdecznie wszystkich nauczycieli do Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza na 22. Dzień Edukacji Muzycznej. Poznaj program, zapisz się i bądź z nami!
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Teresy Chylińskiej, wybitnej postaci polskiej muzykologii. Związana przez ponad 70 lat z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odeszła 30 września 2025 roku, w wieku 94 lat. Swoje zawodowe życie poświęciła badaniu życia i twórczości Karola Szymanowskiego.
Ceniona w środowisku publikacja Henryka Neuhausa po wielu latach doczekała się nowego wydania. „Sztuka pianistyczna. Notatki pedagoga” to jedna z najsłynniejszych książek metodycznych napisana przez legendarnego pianistę, pedagoga i mentora wirtuozów XX wieku. W 55 rocznicę pierwszego polskiego wydania publikacja powraca do księgarń w unowocześnionej edycji. Premierę książki Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaplanowało na ustanowiony przez UNESCO Międzynarodowy Dzień Muzyki, który przypada 1 października.
Nakładem Polskiego Wydawniczego Muzycznego ukazał się właśnie nowy podręcznik do nauki gry na waltorni. Został opracowany przez autora na podstawie doświadczenia dydaktycznego, rewizji dotychczasowych materiałów oraz inspiracji zaczerpniętych z zagranicznych metod nauczania, z uwzględnieniem realiów polskiej edukacji muzycznej.
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyce japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.