Aktualności
Prapremiery wieńczące 2025 rok
2025-11-29
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Paweł Łukaszewski i Joanna Wnuk-Nazarowa w poetycko-duchowej przestrzeni słowa i dźwięku
„Muzyczna medytacja nad tym, jak człowiek mówi do Boga – poprzez poezję, śpiew, ciszę i dźwięk. To przestrzeń, w której słowo staje się modlitwą, a muzyka – jej echem.” Takimi słowy organizatorzy opisują wydarzenie, które odbędzie się 3 grudnia 2025 o godzinie 18:00 w Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Zmartwychwstania Pańskiego w Katowicach. Podczas koncertu adwentowego zatytułowanego „Sonety i Psalmy. Liturgia duszy” po raz pierwszy zabrzmią najnowsze kompozycje chóralne Pawła Łukaszewskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, prowadzonego przez Annę Szostak. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Muzyka religijna stanowi znaczną część twórczości Pawła Łukaszewskiego. Utrzymana w tym nurcie najnowsza kompozycja Whispered Prayers na chór a capella to pobożna refleksja, w której ledwie słyszalny szept manifestuje siłę wiary. Z kolei Joanna Wnuk-Nazarowa skomponowała Dwa sonety na chór a capella do słów Rainera Marii Rilkego, włączając się tym samym do celebracji 150. rocznicy urodzin austriackiego poety. Jako podstawę tekstową wykorzystała fragmenty z jego Sonetów do Orfeusza, uważanych dziś za jedno ze szczytowych osiągnięć tego reprezentanta liryki symbolicznej, wymienianego pośród najwybitniejszych literatów początku XX wieku.
Camerata Silesia to jeden z najbardziej zasłużonych dla polskiej muzyki nowej zespołów wokalnych, który można usłyszeć m. in. na albumach ANAKLASIS: ANA 003 AV AUDYCJA V // PRZERWANA PODRÓŻ, ANA 029 BAŚŃ O SERCU, a także w podwójnym portrecie śląskiego mistrza – Witolda Szalonka ANA 033 PIEŚNI O ŚLĄSKU i ANA 034 CONNECTIONS, nagrodzonym w tym roku Fryderykami.

Marcela Chyrzyńskiego refleksje o przemijaniu świata
Marcel Chyrzyński, ceniony za umiejętne łączenie emocjonalnej głębi z nowoczesnym językiem dźwiękowym, po raz kolejny zrealizował zamówienie kompozytorskie dla Filharmoników Śląskich. W ten sposób powstał siódmy, przeznaczony tym razem na fortepian i orkiestrę, utwór z jego autorskiego cyklu Ukio-e, w którym tytułem i formą nawiązuje on do historycznego drzeworytnictwa japońskiego ukazującego „obrazy przemijającego świata”.
Ukio-e no. 7. Koncert na fortepian i orkiestrę Chrzyńskiego po raz pierwszy zostanie wykonany 5 grudnia o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii im. H. M. Góreckiego w Katowicach. Przy fortepianie zasiądzie ukraińska pianistka Kateryna Titova, która oprócz dzieła Chyrzyńskiego wykona także partię solową w efektownych Wariacjach na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego. Śląską orkiestrę poprowadzi dyrektor artystyczny instytucji, Yaroslav Shemet.

Poetyka nocnych pejzaży w interpretacji Krzysztofa Knittla
Do ścisłego grona najważniejszych polskich twórców związanych z muzyką elektroakustyczną należy Krzysztof Knittel. Ten wszechstronny artysta dźwięku został niedawno odznaczony Złotym Medalem „Gloria Artis Zasłużony Kulturze Polskiej” podczas jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jego najnowszy utwór zatytułowany Malowany światłem księżyca na sześć głosów i dźwięki elektroniczne zabrzmi 14 grudnia o godz. 19:30 w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy w wykonaniu zespołu wokalnego proMODERN oraz samego kompozytora, realizującego warstwę elektroniczną. Koncert odbywa się w ramach Świątecznego Festiwalu ART MINTAKA, na którego wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny. W ramach festiwalu oprócz utworu Knittla będzie można także posłuchać Djentle // Bruthall Pawła Hendricha w wykonaniu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, Wojciecha Jelińskiego, Łukasza „Dzvona” Cyndzera i Dominika Strycharskiego.
Krzysztof Knittel weźmie także udział w panelu dyskusyjnym z zaproszonymi przedstawicielami sektora kreatywnego oraz artystami i dziennikarzami na temat kultury współczesnej oraz problemów i rynkowych wyzwań w polskiej kulturze w dobie cyfryzacji oraz wyzwań AI. Streaming panelu oraz koncertu na kanale YT fundacji ART MINTAKA.

Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.