Aktualności
Łańcuch III - Festiwal Witolda Lutosławskiego
2006-06-14
20-28 czerwca 200620 czerwca rozpocznie się III Festiwal "Łańcuch", poświęcony twórczości Witolda Lutosławskiego. Organizatorami są Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Filharmonia Narodowa. Festiwal zrealizowano przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy.
Program Festiwalu:
20.06. 2006 Filharmonia Narodowa. Sala Kameralna, 19.00
Zespół Kameralny NYYD (Tallin)
Olari ELTS – dyrygent
Witold Lutosławski – Przeźrocza
Igor Strawiński – Septet
Kaia Saariaho - Nocturne in Memory of Lutoslawsky
Helena Tulve - a travers
Witold Lutosławski – Łańcuch I
***
Witold Lutosławski – Preludia taneczne (wersja dla 9 wykonawców)
Arnold Schoenberg – Symfonia Kameralna op. 9
22.06. 2006 Filharmonia Narodowa. Sala Kameralna, 19.00
Koncert laureatów międzynarodowych konkursów muzycznych
Felicitas FUCHS – sopran
Laureatka I Nagrody Konkursu La Voce-Bayerische Rundfunk-Musikzauber-Liedwettbewerb w Bad Kissingen
David SEREBRJANIK – fortepian
Roger Quilter – Love’s philosophy
Gabriel Faure – Le rose d’Ispahan
Hugo Wolf – Verborgenheit
– So lasst mich scheinen (Mignon)
– Kennst du das Land (Mignon)
Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras Nr. 4 na fortepian
Dymitr Szostakowicz – Gamajun
Samuel Barber – The monk and his cat
Witold Lutoslawski – Melodie ludowe na fortepian
Ermanno Wolf-Ferrari – 4 Rispetti:
– E tanto
– O si che non sapevo sospirare
Fredrik Schwenk – Säuberliches Mägdelein
***
Soyoung YOON – skrzypce
Laureatka Grand Prix II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Dawida Ojstracha w Odessie
Sergej FILIOGLO – fortepian
Young Jo Lee – Honzanori na skrzypce solo
Witold Lutosławski – Subito
Witold Lutosławski – Partita
Maurice Ravel – Cyganka
24.06. 2006 Filharmonia Narodowa. Sala Kameralna, 19.00
Kwartet smyczkowy CIKADA (Oslo)
Hans-Christian BREIN - klarnet
John Cage – Kwartet smyczkowy
Magnus Lindberg - Clarinet Quintet
***
Bent Sorensen - The Lady of Shalott na kwartety smyczkowy
Witold Lutosławski – Kwartet smyczkowy
27.06. 2006 Filharmonia Narodowa. Sala Kameralna,19.00
Recital
Bartosz KOZIAK - wiolonczela
Agnieszka KOZŁO – fortepian
Witold Lutosławski - Wariacja sacherowska na wiolonczelę
Heinz Holliger - Chaconne na wiolonczelę solo
Witold Lutosławski - Grave na wiolonczelę i fortepian
Dymitr Szostakowicz - Sonata d-moll op. 40 na wiolonczelę i fortepian
***
Claude Debussy - Sonata d-moll na wiolonczelę i fortepian
Valentin Silvestrov - Sonata na wiolonczelę i fortepian
28.06.2006 Filharmonia Narodowa. Sala Kameralna, 19.00
LUTOSLAWSKI YOUTH ORCHESTRA
Ivana DOHNALOVA – harfa
Kamila GROTT – obój
Bartosz KOZIAK – wiolonczela
Adrian JANDA – klarnet
Ronald ZOLLMAN – dyrygent
Witold Lutosławski:
Przeźrocza,
Grave na wiolonczelę i smyczki,
Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę,
Preludia taneczne na klarnet i zespół kameralny
***
Preludia i Fuga,
Łańcuch I
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.