PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

"Musica Claromontana" na Jasnej Górze

2006-06-19
Prezentacja trzech pierwszych wydawnictw nutowych z serii: Jasnogórska Muzyka Dawna – Musica Claromontana odbyła się w piątek 9 czerwca na Jasnej Górze.

W nowej serii ukazały się następujące pozycje: „Missa Pastoralis” Marcina Józefa Żebrowskiego, „Psalmy Nieszporne” o. Eryka Briknera oraz „Missa F” Józefa Elsnera.

Wydaniem zapisów nutowych Jasnogórskiej Muzyki Dawnej zajęło się Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM) z Krakowa. Opiekę nad realizacją projektu sprawuje o. Nikodem Kilnar, paulin, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Andrzej Kosowski, redaktor naczelny PWM.

„Klasztor wraz z PWM pragnie zaprezentować pierwsze trzy pozycje nutowe – mówił o. Nikodem Kilnar – Jest to pierwsza seria, która ma na celu ukazanie dorobku muzycznego klasztoru jasnogórskiego od poł. XVI w. do czasów współczesnych”.

„Dla nas jest to również bardzo ważny dzień, że możemy przywieźć na Jasną Górę wydania utworów, które tutaj powstały i przez lata spoczywały – podkreślał Andrzej Kosowski – Czujemy się zaszczyceni faktem, że Jasna Góra zwróciła się do Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z propozycją współpracy”.

Klasztor OO. Paulinów od kilku lat publikuje na płytach CD muzykalia znajdujące się w Archiwum klasztornym na Jasnej Górze. Do tej pory ukazało się już 12 płyt CD. W ubiegłym roku rozpoczęto także kolejny etap – program wydawniczy, oparty na pierwszych światowych wydaniach utworów kompozytorów polskich i obcych związanych z Jasną Górą. Utwory te powstawały na Jasnej Górze lub były pisane dla klasztoru i Kapeli Jasnogórskiej działającej od drugiej połowy XVI wieku do 1914 roku. W zbiorach bibliotecznych zgromadzone są zarówno rękopisy, jak i materiały drukowane. Seria Musica Claromontana obejmie w szczególności nie opublikowane dotąd i nie znane szerzej utwory. Opracowanie ich będzie oparte wyłącznie na źródłach jasnogórskich.

Opracowaniem nut do druku zajmuje się Zespół Naukowo-Redakcyjny Jasnogórskich Muzykaliów pod kierunkiem dra hab. Remigiusza Pośpiecha (Uniwersytet Opolski i Wrocławski) oraz dr Aleksandry Patalas (Uniwersytet Jagielloński) wraz z 20-osobową ekipą muzykologów i skryptorów. Opracowują oni materiał źródłowy w postaci rękopisów i starodruków do pełnej redakcji nutowej i naukowej (przepisywanie, mikrofilmy, sporządzanie partytur, pisanie komentarzy krytycznych i źródłowych do wydań).

„Wydane partytury służą przede wszystkim zawodowemu kręgowi odbiorców – muzykom, muzykologom, krytykom muzycznym. Ten krąg oczywiście nie jest duży. Każda partytura ma nakład 200 egzemplarzy i gdyby nie pomoc Komitetu Badań Naukowych czy Ministerstwa Kultury, mając nawet tak wspaniałego współwydawcę jakim jest Klasztor, trudno byłoby to unieść samodzielnie” – tłumaczy Andrzej Kosowski.

Redaktor naczelny PWM podkreślił zasługi ojców paulinów: o. Nikodema Kilnara i o. Sebastiana Mateckiego, którzy swoimi staraniami doprowadzili do rozpoczęcia publikacji Jasnogórskiej Muzyki Dawnej. „Plany o. Nikodema są na kilka wieków, gdyż utworów zgromadzonych w bibliotece jasnogórskiej jest kilka tysięcy. Te trzy partytury to jest tylko skromny początek. Mamy już plany dalszych wydań, w tym roku ukażą się kolejne trzy partytury” – mówi Andrzej Kosowski.

Szata graficzna wydawnictw nawiązuje do istniejących już wydań płytowych. Wstępy przygotowano zarówno w jęz. polskim, jak i angielskim. Wydawnictwa urozmaicono reprodukcjami kart tytułowych i stron nutowych prezentowanych utworów. „Przez ostatnich 20 lat takiego wydania w PWM nie było. I w tym sensie jest to na pewno unikatowe i sensacyjne. Te utwory nie widziały światła dziennego w żadnej postaci, bo nie były ani wykonywane, ani wydawane, ani tym bardziej nagrywane” – podkreśla Andrzej Kosowski.

Na prezentacji obecna była także Irena Stachel, redaktor zeszytów Musica Claromontana (PWM).

Wydawnictwa są do nabycia w księgarniach muzycznych w Polsce oraz za pośrednictwem internetu na stronie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: www.pwm.com.pl.

o. Stanisław Tomoń

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.