Aktualności
III Festiwal Muzyki Polskiej
2007-10-30
Od 4 do 11 listopada odbywać się będzie w Krakowie III Festiwal Muzyki Polskiej.Większość utworów zamieszczonych w programie Festiwalu to utwory wydawane przez PWM.Rok 2007 został ogłoszony przez Sejm Rzeczpospolitej Rokiem Karola Szymanowskiego dlatego trudno, aby w panoramie polskiej muzyki prezentowanej na III Festiwalu zabrakło takich utworów jak Stabat Mater, czy Epitafium na śmierć Karola Szymanowskiego Tadeusza Szeligowskiego. Zapewne główną uwagę przykuje światowe prawykonanie Loterii na mężów K. Szymanowskiego, przygotowane przez Operę Krakowską we współpracy z PWM.
Międzynarodową gwiazdą muzyczną, która przyjęła zaproszenie organizatorów Festiwalu, jest Nigel Kennedy.Ten ekscentryczny, ale znakomity skrzypek, wykona (dwukrotnie, 4 i 5 listopada, Filharmonia Krakowska) dwa koncerty skrzypcowe: Mieczysława Karłowicza i Emila Młynarskiego. Towarzyszyć mu będzie Polska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Koncerty Kennedy'ego w Krakowie zbiegną się z międzynarodową promocją jego najnowszej płyty, zatytuowanej "Polish Spirit", wydanej przez EMI i zawierającej właśnie oba te utwory.
Rolą Festiwalu jest nie tylko szeroka prezentacja muzyki polskiej, ale także poszukiwanie dla niej nowej interpretacji wśród zagranicznych wykonawców. Z tego też powodu organizatorzy zaprosili na Festiwal wielu znanych i cenionych na całym świecie artystów m.in.: Johna Neala Axelroda (jako dyrygent stale współpracuje z orkiestrą Sinfonietta Cracovia), który poprowadzi koncert z III Symfonią "Symfonią pieśni żałosnych" Henryka M. Góreckiego z udziałem Zofii Kilanowicz (10 listopada, Filharmonia Krakowska); Helen Kearns, Klemensa Sandera, a także Igora Dohovica, którzy zaprezentują razem z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej między innymi Sinfonia de motu Wojciecha Kilara ( 9 listopada, Kościół św. Piotra i Pawła).
Bardzo ciekawie zapowiada się kilka festiwalowych wieczorów:
- 8 listopada, Kościół Bożego Ciała - koncert Polskiej Orkiestry Radiowej i Chóru PR pod dyrekcją Łukasza Borowicz (z udziałem laureatów konkursów wokalnych), w programie znajdzie się bardzo rzadko wykonywana Kantata do św. Cecylii, patronki muzyki Lessla
- 8 listopada, Sala Kopułowa Teatru Groteska - koncert Wokół Szekspira z utworami polskich kompozytorów zainspirowanych twórczością autora Sonetów (R. Panufnik, T. Baird, A. Czajkowski, P. Mykietyn)
- 11 listopada, Kościół Bożego Ciała - prezentacja monumentalnego oratorium Mieczysława Sołtysa Śluby Jana Kazimierza
W programie Festiwalu znajdują się także koncerty kameralne:
- 6 listopada, Muzeum Sztuki Japońskiej Manggha - zaprezentowane zostaną nagrodzone utwory na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego
- 7 listopada, Collegium Novum - koncert Kwartetu Śląskiego z prawykonaniem utworu Mikołaja Góreckiego
- 9 listopada, Aula "Florianka " - koncert młodzieżowej orkiestry polsko - brytyjskiej
- 10 listopada, Studio S-5 Radia Kraków - koncert Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
- 11listopada, Muzeum Sztuki Japońskiej Manggha - koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrekcją Agnieszki Duczmal z utworami Tansmana, Palestra, Szeligowskiego, Radzyńskiego, Brzowskiego
Program III Festiwalu Muzyki Polskiej na stronie: www.fmp.org.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.