Aktualności
Chopin na jazzowo
2007-11-22
W dniach od 16-26 listopada 2007 roku w Filharmoni Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego odbywa się już czwarta edycja Festiwalu Jazztopad.Na Festiwalu Jazztopad nie może zabraknąć polskich akcentów. Dlatego też w jego kolejnej odsłonie usłyszymy Wojtka Mrozka (klarnet) z zespołem i Kwartetem Prima Vista.
W sobotni wieczór (24 listopada, godz.18.00) na festiwalowiczów czeka niespodzianka. Na Jazztopadzie wystąpią: Monty Waters, Robert Majewski, Paweł Perliński, Andrzej Łukasik, Kazimierz Jonkisz. „To była moja szkoła, nauka życia i muzyki. Obserwowałem samych mistrzów...” mówi Monty o początkach swojej kariery. Artysta grał z najlepszymi amerykańskimi wokalistami bebopowymi i współpracował z takimi gigantami jazzu jak: Miles Davis, John Coltrane, Art Blakey, Dexter Gordon.
Na zakończenie czwartej edycji Festiwalu zagra - Krzysztof Popek International Quintet. Program Quintetu opiera się na kompozycjach własnych oraz tzw. "originals" (np. Wayne Shortera czy Randy Westsona), zawierających wspólny "idiom" w sferze aranżacyjno-wykonawczej, tworząc jednolity klimatycznie program, w którym elementy etniczne mieszają się z nowoczesnym bopem, momentami free, a wszystko to oparte jest na groove'owej, energetycznej pulsacji.
Więcej informacji: http://www.filharmonia.wroclaw.pl/
Program Festiwalu:
16.11.2007 godz. 19:00 Inauguracja Festiwalu
Anna Jaroszewska-Mróz – dyrygent
Adam Makowicz – fortepian
Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum”
Program: Aranżacje jazzowe A. Makowicza utworów F. Chopina i A. Makowicza na orkiestrę kameralną i fortepian
17.11.2007 godz. 18:00
Adam Makowicz – fortepian
Krzysztof Jabłoński – fortepian
Program: „Chopin klasycznie i na jazzowo na dwa fortepiany”
23.11.2007 godz. 19:00
Wojtek Mrozek – klarnet
Piotr Wrombel – fortepian
Zbigniew Wrombel – kontrabas
Karol Szymanowski – wibrafon
Krzysztof Przybyłowicz – perkusja
Kwartet „Prima Vista”
Program: „Classic Goes Swing” Cztery Pory Roku A. Vivaldiego oraz utwory J.S. Bacha w opracowaniu na klarnet solo, kwintet smyczkowy i kwartet jazzowy
24.11.2007 godz. 18:00
Monty Waters – saksofon, wokal
Robert Majewski – trąbka
Paweł Perliński – fortepian
Andrzej Łukasik – kontrabas
Kazimierz Jonkisz – perkusja Program:
Program: „Monty Waters w stronę tradycji”
26.11.2007 godz. 19:00 Zakończenie Festiwalu Jazztopad
Krzysztof Popek International Quintet:
Krzysztof Popek – flet altowy
Piotr Wojtasik – trąbka
Stephen Scott – fortepian
Cameron Brown – kontrabas
Victor Lewis – perkusja
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.