Aktualności
Chopin na jazzowo
2007-11-22
W dniach od 16-26 listopada 2007 roku w Filharmoni Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego odbywa się już czwarta edycja Festiwalu Jazztopad.Na Festiwalu Jazztopad nie może zabraknąć polskich akcentów. Dlatego też w jego kolejnej odsłonie usłyszymy Wojtka Mrozka (klarnet) z zespołem i Kwartetem Prima Vista.
W sobotni wieczór (24 listopada, godz.18.00) na festiwalowiczów czeka niespodzianka. Na Jazztopadzie wystąpią: Monty Waters, Robert Majewski, Paweł Perliński, Andrzej Łukasik, Kazimierz Jonkisz. „To była moja szkoła, nauka życia i muzyki. Obserwowałem samych mistrzów...” mówi Monty o początkach swojej kariery. Artysta grał z najlepszymi amerykańskimi wokalistami bebopowymi i współpracował z takimi gigantami jazzu jak: Miles Davis, John Coltrane, Art Blakey, Dexter Gordon.
Na zakończenie czwartej edycji Festiwalu zagra - Krzysztof Popek International Quintet. Program Quintetu opiera się na kompozycjach własnych oraz tzw. "originals" (np. Wayne Shortera czy Randy Westsona), zawierających wspólny "idiom" w sferze aranżacyjno-wykonawczej, tworząc jednolity klimatycznie program, w którym elementy etniczne mieszają się z nowoczesnym bopem, momentami free, a wszystko to oparte jest na groove'owej, energetycznej pulsacji.
Więcej informacji: http://www.filharmonia.wroclaw.pl/
Program Festiwalu:
16.11.2007 godz. 19:00 Inauguracja Festiwalu
Anna Jaroszewska-Mróz – dyrygent
Adam Makowicz – fortepian
Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum”
Program: Aranżacje jazzowe A. Makowicza utworów F. Chopina i A. Makowicza na orkiestrę kameralną i fortepian
17.11.2007 godz. 18:00
Adam Makowicz – fortepian
Krzysztof Jabłoński – fortepian
Program: „Chopin klasycznie i na jazzowo na dwa fortepiany”
23.11.2007 godz. 19:00
Wojtek Mrozek – klarnet
Piotr Wrombel – fortepian
Zbigniew Wrombel – kontrabas
Karol Szymanowski – wibrafon
Krzysztof Przybyłowicz – perkusja
Kwartet „Prima Vista”
Program: „Classic Goes Swing” Cztery Pory Roku A. Vivaldiego oraz utwory J.S. Bacha w opracowaniu na klarnet solo, kwintet smyczkowy i kwartet jazzowy
24.11.2007 godz. 18:00
Monty Waters – saksofon, wokal
Robert Majewski – trąbka
Paweł Perliński – fortepian
Andrzej Łukasik – kontrabas
Kazimierz Jonkisz – perkusja Program:
Program: „Monty Waters w stronę tradycji”
26.11.2007 godz. 19:00 Zakończenie Festiwalu Jazztopad
Krzysztof Popek International Quintet:
Krzysztof Popek – flet altowy
Piotr Wojtasik – trąbka
Stephen Scott – fortepian
Cameron Brown – kontrabas
Victor Lewis – perkusja
Najczęściej czytane:
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?