Aktualności
Chopin na jazzowo
2007-11-22
W dniach od 16-26 listopada 2007 roku w Filharmoni Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego odbywa się już czwarta edycja Festiwalu Jazztopad.Na Festiwalu Jazztopad nie może zabraknąć polskich akcentów. Dlatego też w jego kolejnej odsłonie usłyszymy Wojtka Mrozka (klarnet) z zespołem i Kwartetem Prima Vista.
W sobotni wieczór (24 listopada, godz.18.00) na festiwalowiczów czeka niespodzianka. Na Jazztopadzie wystąpią: Monty Waters, Robert Majewski, Paweł Perliński, Andrzej Łukasik, Kazimierz Jonkisz. „To była moja szkoła, nauka życia i muzyki. Obserwowałem samych mistrzów...” mówi Monty o początkach swojej kariery. Artysta grał z najlepszymi amerykańskimi wokalistami bebopowymi i współpracował z takimi gigantami jazzu jak: Miles Davis, John Coltrane, Art Blakey, Dexter Gordon.
Na zakończenie czwartej edycji Festiwalu zagra - Krzysztof Popek International Quintet. Program Quintetu opiera się na kompozycjach własnych oraz tzw. "originals" (np. Wayne Shortera czy Randy Westsona), zawierających wspólny "idiom" w sferze aranżacyjno-wykonawczej, tworząc jednolity klimatycznie program, w którym elementy etniczne mieszają się z nowoczesnym bopem, momentami free, a wszystko to oparte jest na groove'owej, energetycznej pulsacji.
Więcej informacji: http://www.filharmonia.wroclaw.pl/
Program Festiwalu:
16.11.2007 godz. 19:00 Inauguracja Festiwalu
Anna Jaroszewska-Mróz – dyrygent
Adam Makowicz – fortepian
Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum”
Program: Aranżacje jazzowe A. Makowicza utworów F. Chopina i A. Makowicza na orkiestrę kameralną i fortepian
17.11.2007 godz. 18:00
Adam Makowicz – fortepian
Krzysztof Jabłoński – fortepian
Program: „Chopin klasycznie i na jazzowo na dwa fortepiany”
23.11.2007 godz. 19:00
Wojtek Mrozek – klarnet
Piotr Wrombel – fortepian
Zbigniew Wrombel – kontrabas
Karol Szymanowski – wibrafon
Krzysztof Przybyłowicz – perkusja
Kwartet „Prima Vista”
Program: „Classic Goes Swing” Cztery Pory Roku A. Vivaldiego oraz utwory J.S. Bacha w opracowaniu na klarnet solo, kwintet smyczkowy i kwartet jazzowy
24.11.2007 godz. 18:00
Monty Waters – saksofon, wokal
Robert Majewski – trąbka
Paweł Perliński – fortepian
Andrzej Łukasik – kontrabas
Kazimierz Jonkisz – perkusja Program:
Program: „Monty Waters w stronę tradycji”
26.11.2007 godz. 19:00 Zakończenie Festiwalu Jazztopad
Krzysztof Popek International Quintet:
Krzysztof Popek – flet altowy
Piotr Wojtasik – trąbka
Stephen Scott – fortepian
Cameron Brown – kontrabas
Victor Lewis – perkusja
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.