Aktualności
26. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej
2008-02-12
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 26 edycję festiwalu "Musica Polonica Nova", który odbędzie się w dniach 15-22 lutego 2008 we Wrocławiu. Szczególnie polecamy koncert promocyjny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i DUX Recording Producers zorganizowany z okazji wydania nowej płyty "Per clavicembalo moderno".Koncert promocyjny PWM i DUX:
19 lutego 2008, wtorek, godz. 17, Sala Oratorium Marianum
Ewa Trębacz (*1973) - Chordochromie I&III (2003) na klawesyn i taśmę*
Marta Ptaszyńska (*1943) - Touracou (1974) na klawesyn
Hanna Kulenty (*1961) - E for E (1991) na klawesyn
Anna Jędrzejewska (*1971) - Elementaries: Blue ( 2001) na klawesyn i taśmę*
Marcel Chyrzyński (*1971) - Reflection No. 2 (2005) na klawesyn
Wojciech Widłak (*1971) - Chromatic Fantasy “The Son Is Scrumptious” (2003) na klawesyn*
Zbigniew Bargielski (*1937) - Le cristal flamboyant (2002) na klawesyn i taśmę
Małgorzata Isphording – klawesyn
* napisane i zadedykowane Małgorzacie Isphording
Historia festiwalu sięga roku 1962, kiedy to grupa wrocławskich kompozytorów z Radomirem Reszke na czele postanowiła stworzyć cykliczną imprezę prezentującą nową muzykę polską. Wówczas był to trzeci w Polsce obok Warszawskiej Jesieni i Poznańskiej Wiosny Muzycznej tego typu festiwal, odbywający się początkowo corocznie, a od 1970 r. jako biennale. Przez lata opiekę organizacyjną sprawował bądź to Związek Kompozytorów Polskich, bądź Filharmonia Wrocławska. Obecnie - od jesieni 2007r. - rolę tę pełni wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich - Centrum Sztuki IMPART we Wrocławiu. Szefem artystycznym Musica Polonica Nova od kilku lat jest wrocławska kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil, nagrodzona między innymi w 2002r. Wrocławską Nagrodą Muzyczną za artystyczny kształt Festiwalu, a w 2006r. Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Festiwal - prawdziwe święto muzyki współczesnej - to jedyny w Polsce festiwal prezentujący wyłącznie polskie kompozycje. Od ponad 40 lat, ceniony i uznany w świecie, pokazuje najciekawsze zjawiska polskiej współczesnej kultury. Kolejni organizatorzy podejmują wszelkie starania, aby każda kolejna edycja była wydarzeniem na jak najwyższym poziomie artystycznym zyskującym powszechne zainteresowanie i uznanie. Każdego roku zapraszani są wybitni artyści z kraju i zagranicy, a prezentowane utwory przez długie tygodnie goszczą na antenach polskich i międzynarodowych rozgłośni radiowych.
Ostatnia jubileuszowa 25. edycja Festiwalu była wydarzeniem kulturalnym o zasięgu nie tylko ogólnopolskim, ale też, ze względu na swój program, zainteresowanie mediów i publiczności, międzynarodowym.
W lutym 2008r. podczas 26. Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova planujemy prezentację wydarzeń muzycznych najwyższej rangi: opera Joanny Bruzdowicz, dramat muzyczny Tadeusza Bairda i balet Rafała Augustyna ( projekty przygotowuje Opera Wrocławska ), 3 koncerty symfoniczne (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Michała Dworzyńskiego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im.
W. Lutosławskiego pod dyr. Jacka Kasprzyka ); liczne koncerty kameralne w wykonaniu m. in. Orkiestry Kameralnej AUKSO, artystów Studia Kompozycji Komputerowej AM we Wrocławiu, Kwartetu Śląskiego, Lutosławski Quartet Wrocław, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum; recitale, w tym klawesynowy w wykonaniu Małgorzaty Isphording i fortepianowy w wykonaniu duetów Lutosławski Piano Duo i Kwadrofonik.
Celem wszystkich projektów jest prezentacja i popularyzacja twórczości polskich kompozytorów - tych uznanych w świecie i tych młodych, którzy rozpoczynają swoją artystyczną drogę.
W programie festiwalowym proponuje się wiele znakomitych utworów ( w tym m.in. K. Penderecki,
W. Lutosławski, M. Górecki, J. Bruzdowicz, T. Baird, R. Augustyn, K. Serocki, A. Panufnik, P. Mykietyn ), ale także 18 prawykonań, w tym utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu.
Koncerty odbywać się będą przez osiem dni, jak każdego roku, w najlepszych i najpiękniejszych salach koncertowych Wrocławia: Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Oratorium Marianum, Aula Leopoldyńska i innych.
Festiwalowi Musica Polonica Nova będzie towarzyszył Internetowy Festiwal Dzwonków - nowatorskie, niezwykłe wydarzenie o zasięgu międzynarodowym, z którego przy poprzedniej edycji skorzystało w ciągu 6 dni ok. 500 000 osób z całego świata!!! - z festiwalowej strony internetowej i wap ciągano za darmo sygnały na telefony komórkowe skomponowane przez najciekawszych polskich twórców: W. Kilara,
H. M. Góreckiego, P. Mykietyna i innych.
W roku 2008, ze względu na ogromne zainteresowanie Festiwalem Dzwonków, zarówno mediów jak i internautów, przewidujemy kilkukrotny wzrost liczby uczestników.
Realizację Festiwalu wspomagać będą: Urząd Miasta Wrocławia, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Program 2 Polskiego Radia oraz inne instytucje.
Program i szczegółowe informacje : www.musicapolonicanova.pl
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.