Aktualności
26. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej
2008-02-12
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 26 edycję festiwalu "Musica Polonica Nova", który odbędzie się w dniach 15-22 lutego 2008 we Wrocławiu. Szczególnie polecamy koncert promocyjny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i DUX Recording Producers zorganizowany z okazji wydania nowej płyty "Per clavicembalo moderno".Koncert promocyjny PWM i DUX:
19 lutego 2008, wtorek, godz. 17, Sala Oratorium Marianum
Ewa Trębacz (*1973) - Chordochromie I&III (2003) na klawesyn i taśmę*
Marta Ptaszyńska (*1943) - Touracou (1974) na klawesyn
Hanna Kulenty (*1961) - E for E (1991) na klawesyn
Anna Jędrzejewska (*1971) - Elementaries: Blue ( 2001) na klawesyn i taśmę*
Marcel Chyrzyński (*1971) - Reflection No. 2 (2005) na klawesyn
Wojciech Widłak (*1971) - Chromatic Fantasy “The Son Is Scrumptious” (2003) na klawesyn*
Zbigniew Bargielski (*1937) - Le cristal flamboyant (2002) na klawesyn i taśmę
Małgorzata Isphording – klawesyn
* napisane i zadedykowane Małgorzacie Isphording
Historia festiwalu sięga roku 1962, kiedy to grupa wrocławskich kompozytorów z Radomirem Reszke na czele postanowiła stworzyć cykliczną imprezę prezentującą nową muzykę polską. Wówczas był to trzeci w Polsce obok Warszawskiej Jesieni i Poznańskiej Wiosny Muzycznej tego typu festiwal, odbywający się początkowo corocznie, a od 1970 r. jako biennale. Przez lata opiekę organizacyjną sprawował bądź to Związek Kompozytorów Polskich, bądź Filharmonia Wrocławska. Obecnie - od jesieni 2007r. - rolę tę pełni wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich - Centrum Sztuki IMPART we Wrocławiu. Szefem artystycznym Musica Polonica Nova od kilku lat jest wrocławska kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil, nagrodzona między innymi w 2002r. Wrocławską Nagrodą Muzyczną za artystyczny kształt Festiwalu, a w 2006r. Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Festiwal - prawdziwe święto muzyki współczesnej - to jedyny w Polsce festiwal prezentujący wyłącznie polskie kompozycje. Od ponad 40 lat, ceniony i uznany w świecie, pokazuje najciekawsze zjawiska polskiej współczesnej kultury. Kolejni organizatorzy podejmują wszelkie starania, aby każda kolejna edycja była wydarzeniem na jak najwyższym poziomie artystycznym zyskującym powszechne zainteresowanie i uznanie. Każdego roku zapraszani są wybitni artyści z kraju i zagranicy, a prezentowane utwory przez długie tygodnie goszczą na antenach polskich i międzynarodowych rozgłośni radiowych.
Ostatnia jubileuszowa 25. edycja Festiwalu była wydarzeniem kulturalnym o zasięgu nie tylko ogólnopolskim, ale też, ze względu na swój program, zainteresowanie mediów i publiczności, międzynarodowym.
W lutym 2008r. podczas 26. Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova planujemy prezentację wydarzeń muzycznych najwyższej rangi: opera Joanny Bruzdowicz, dramat muzyczny Tadeusza Bairda i balet Rafała Augustyna ( projekty przygotowuje Opera Wrocławska ), 3 koncerty symfoniczne (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Michała Dworzyńskiego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im.
W. Lutosławskiego pod dyr. Jacka Kasprzyka ); liczne koncerty kameralne w wykonaniu m. in. Orkiestry Kameralnej AUKSO, artystów Studia Kompozycji Komputerowej AM we Wrocławiu, Kwartetu Śląskiego, Lutosławski Quartet Wrocław, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum; recitale, w tym klawesynowy w wykonaniu Małgorzaty Isphording i fortepianowy w wykonaniu duetów Lutosławski Piano Duo i Kwadrofonik.
Celem wszystkich projektów jest prezentacja i popularyzacja twórczości polskich kompozytorów - tych uznanych w świecie i tych młodych, którzy rozpoczynają swoją artystyczną drogę.
W programie festiwalowym proponuje się wiele znakomitych utworów ( w tym m.in. K. Penderecki,
W. Lutosławski, M. Górecki, J. Bruzdowicz, T. Baird, R. Augustyn, K. Serocki, A. Panufnik, P. Mykietyn ), ale także 18 prawykonań, w tym utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu.
Koncerty odbywać się będą przez osiem dni, jak każdego roku, w najlepszych i najpiękniejszych salach koncertowych Wrocławia: Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Oratorium Marianum, Aula Leopoldyńska i innych.
Festiwalowi Musica Polonica Nova będzie towarzyszył Internetowy Festiwal Dzwonków - nowatorskie, niezwykłe wydarzenie o zasięgu międzynarodowym, z którego przy poprzedniej edycji skorzystało w ciągu 6 dni ok. 500 000 osób z całego świata!!! - z festiwalowej strony internetowej i wap ciągano za darmo sygnały na telefony komórkowe skomponowane przez najciekawszych polskich twórców: W. Kilara,
H. M. Góreckiego, P. Mykietyna i innych.
W roku 2008, ze względu na ogromne zainteresowanie Festiwalem Dzwonków, zarówno mediów jak i internautów, przewidujemy kilkukrotny wzrost liczby uczestników.
Realizację Festiwalu wspomagać będą: Urząd Miasta Wrocławia, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Program 2 Polskiego Radia oraz inne instytucje.
Program i szczegółowe informacje : www.musicapolonicanova.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.