Aktualności
26. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej
2008-02-12
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 26 edycję festiwalu "Musica Polonica Nova", który odbędzie się w dniach 15-22 lutego 2008 we Wrocławiu. Szczególnie polecamy koncert promocyjny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i DUX Recording Producers zorganizowany z okazji wydania nowej płyty "Per clavicembalo moderno".Koncert promocyjny PWM i DUX:
19 lutego 2008, wtorek, godz. 17, Sala Oratorium Marianum
Ewa Trębacz (*1973) - Chordochromie I&III (2003) na klawesyn i taśmę*
Marta Ptaszyńska (*1943) - Touracou (1974) na klawesyn
Hanna Kulenty (*1961) - E for E (1991) na klawesyn
Anna Jędrzejewska (*1971) - Elementaries: Blue ( 2001) na klawesyn i taśmę*
Marcel Chyrzyński (*1971) - Reflection No. 2 (2005) na klawesyn
Wojciech Widłak (*1971) - Chromatic Fantasy “The Son Is Scrumptious” (2003) na klawesyn*
Zbigniew Bargielski (*1937) - Le cristal flamboyant (2002) na klawesyn i taśmę
Małgorzata Isphording – klawesyn
* napisane i zadedykowane Małgorzacie Isphording
Historia festiwalu sięga roku 1962, kiedy to grupa wrocławskich kompozytorów z Radomirem Reszke na czele postanowiła stworzyć cykliczną imprezę prezentującą nową muzykę polską. Wówczas był to trzeci w Polsce obok Warszawskiej Jesieni i Poznańskiej Wiosny Muzycznej tego typu festiwal, odbywający się początkowo corocznie, a od 1970 r. jako biennale. Przez lata opiekę organizacyjną sprawował bądź to Związek Kompozytorów Polskich, bądź Filharmonia Wrocławska. Obecnie - od jesieni 2007r. - rolę tę pełni wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich - Centrum Sztuki IMPART we Wrocławiu. Szefem artystycznym Musica Polonica Nova od kilku lat jest wrocławska kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil, nagrodzona między innymi w 2002r. Wrocławską Nagrodą Muzyczną za artystyczny kształt Festiwalu, a w 2006r. Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Festiwal - prawdziwe święto muzyki współczesnej - to jedyny w Polsce festiwal prezentujący wyłącznie polskie kompozycje. Od ponad 40 lat, ceniony i uznany w świecie, pokazuje najciekawsze zjawiska polskiej współczesnej kultury. Kolejni organizatorzy podejmują wszelkie starania, aby każda kolejna edycja była wydarzeniem na jak najwyższym poziomie artystycznym zyskującym powszechne zainteresowanie i uznanie. Każdego roku zapraszani są wybitni artyści z kraju i zagranicy, a prezentowane utwory przez długie tygodnie goszczą na antenach polskich i międzynarodowych rozgłośni radiowych.
Ostatnia jubileuszowa 25. edycja Festiwalu była wydarzeniem kulturalnym o zasięgu nie tylko ogólnopolskim, ale też, ze względu na swój program, zainteresowanie mediów i publiczności, międzynarodowym.
W lutym 2008r. podczas 26. Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova planujemy prezentację wydarzeń muzycznych najwyższej rangi: opera Joanny Bruzdowicz, dramat muzyczny Tadeusza Bairda i balet Rafała Augustyna ( projekty przygotowuje Opera Wrocławska ), 3 koncerty symfoniczne (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Michała Dworzyńskiego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im.
W. Lutosławskiego pod dyr. Jacka Kasprzyka ); liczne koncerty kameralne w wykonaniu m. in. Orkiestry Kameralnej AUKSO, artystów Studia Kompozycji Komputerowej AM we Wrocławiu, Kwartetu Śląskiego, Lutosławski Quartet Wrocław, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum; recitale, w tym klawesynowy w wykonaniu Małgorzaty Isphording i fortepianowy w wykonaniu duetów Lutosławski Piano Duo i Kwadrofonik.
Celem wszystkich projektów jest prezentacja i popularyzacja twórczości polskich kompozytorów - tych uznanych w świecie i tych młodych, którzy rozpoczynają swoją artystyczną drogę.
W programie festiwalowym proponuje się wiele znakomitych utworów ( w tym m.in. K. Penderecki,
W. Lutosławski, M. Górecki, J. Bruzdowicz, T. Baird, R. Augustyn, K. Serocki, A. Panufnik, P. Mykietyn ), ale także 18 prawykonań, w tym utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu.
Koncerty odbywać się będą przez osiem dni, jak każdego roku, w najlepszych i najpiękniejszych salach koncertowych Wrocławia: Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Oratorium Marianum, Aula Leopoldyńska i innych.
Festiwalowi Musica Polonica Nova będzie towarzyszył Internetowy Festiwal Dzwonków - nowatorskie, niezwykłe wydarzenie o zasięgu międzynarodowym, z którego przy poprzedniej edycji skorzystało w ciągu 6 dni ok. 500 000 osób z całego świata!!! - z festiwalowej strony internetowej i wap ciągano za darmo sygnały na telefony komórkowe skomponowane przez najciekawszych polskich twórców: W. Kilara,
H. M. Góreckiego, P. Mykietyna i innych.
W roku 2008, ze względu na ogromne zainteresowanie Festiwalem Dzwonków, zarówno mediów jak i internautów, przewidujemy kilkukrotny wzrost liczby uczestników.
Realizację Festiwalu wspomagać będą: Urząd Miasta Wrocławia, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Program 2 Polskiego Radia oraz inne instytucje.
Program i szczegółowe informacje : www.musicapolonicanova.pl
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?