Aktualności
26. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej
2008-02-12
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 26 edycję festiwalu "Musica Polonica Nova", który odbędzie się w dniach 15-22 lutego 2008 we Wrocławiu. Szczególnie polecamy koncert promocyjny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i DUX Recording Producers zorganizowany z okazji wydania nowej płyty "Per clavicembalo moderno".Koncert promocyjny PWM i DUX:
19 lutego 2008, wtorek, godz. 17, Sala Oratorium Marianum
Ewa Trębacz (*1973) - Chordochromie I&III (2003) na klawesyn i taśmę*
Marta Ptaszyńska (*1943) - Touracou (1974) na klawesyn
Hanna Kulenty (*1961) - E for E (1991) na klawesyn
Anna Jędrzejewska (*1971) - Elementaries: Blue ( 2001) na klawesyn i taśmę*
Marcel Chyrzyński (*1971) - Reflection No. 2 (2005) na klawesyn
Wojciech Widłak (*1971) - Chromatic Fantasy “The Son Is Scrumptious” (2003) na klawesyn*
Zbigniew Bargielski (*1937) - Le cristal flamboyant (2002) na klawesyn i taśmę
Małgorzata Isphording – klawesyn
* napisane i zadedykowane Małgorzacie Isphording
Historia festiwalu sięga roku 1962, kiedy to grupa wrocławskich kompozytorów z Radomirem Reszke na czele postanowiła stworzyć cykliczną imprezę prezentującą nową muzykę polską. Wówczas był to trzeci w Polsce obok Warszawskiej Jesieni i Poznańskiej Wiosny Muzycznej tego typu festiwal, odbywający się początkowo corocznie, a od 1970 r. jako biennale. Przez lata opiekę organizacyjną sprawował bądź to Związek Kompozytorów Polskich, bądź Filharmonia Wrocławska. Obecnie - od jesieni 2007r. - rolę tę pełni wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich - Centrum Sztuki IMPART we Wrocławiu. Szefem artystycznym Musica Polonica Nova od kilku lat jest wrocławska kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil, nagrodzona między innymi w 2002r. Wrocławską Nagrodą Muzyczną za artystyczny kształt Festiwalu, a w 2006r. Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Festiwal - prawdziwe święto muzyki współczesnej - to jedyny w Polsce festiwal prezentujący wyłącznie polskie kompozycje. Od ponad 40 lat, ceniony i uznany w świecie, pokazuje najciekawsze zjawiska polskiej współczesnej kultury. Kolejni organizatorzy podejmują wszelkie starania, aby każda kolejna edycja była wydarzeniem na jak najwyższym poziomie artystycznym zyskującym powszechne zainteresowanie i uznanie. Każdego roku zapraszani są wybitni artyści z kraju i zagranicy, a prezentowane utwory przez długie tygodnie goszczą na antenach polskich i międzynarodowych rozgłośni radiowych.
Ostatnia jubileuszowa 25. edycja Festiwalu była wydarzeniem kulturalnym o zasięgu nie tylko ogólnopolskim, ale też, ze względu na swój program, zainteresowanie mediów i publiczności, międzynarodowym.
W lutym 2008r. podczas 26. Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova planujemy prezentację wydarzeń muzycznych najwyższej rangi: opera Joanny Bruzdowicz, dramat muzyczny Tadeusza Bairda i balet Rafała Augustyna ( projekty przygotowuje Opera Wrocławska ), 3 koncerty symfoniczne (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyr. Michała Dworzyńskiego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im.
W. Lutosławskiego pod dyr. Jacka Kasprzyka ); liczne koncerty kameralne w wykonaniu m. in. Orkiestry Kameralnej AUKSO, artystów Studia Kompozycji Komputerowej AM we Wrocławiu, Kwartetu Śląskiego, Lutosławski Quartet Wrocław, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum; recitale, w tym klawesynowy w wykonaniu Małgorzaty Isphording i fortepianowy w wykonaniu duetów Lutosławski Piano Duo i Kwadrofonik.
Celem wszystkich projektów jest prezentacja i popularyzacja twórczości polskich kompozytorów - tych uznanych w świecie i tych młodych, którzy rozpoczynają swoją artystyczną drogę.
W programie festiwalowym proponuje się wiele znakomitych utworów ( w tym m.in. K. Penderecki,
W. Lutosławski, M. Górecki, J. Bruzdowicz, T. Baird, R. Augustyn, K. Serocki, A. Panufnik, P. Mykietyn ), ale także 18 prawykonań, w tym utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu.
Koncerty odbywać się będą przez osiem dni, jak każdego roku, w najlepszych i najpiękniejszych salach koncertowych Wrocławia: Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Oratorium Marianum, Aula Leopoldyńska i innych.
Festiwalowi Musica Polonica Nova będzie towarzyszył Internetowy Festiwal Dzwonków - nowatorskie, niezwykłe wydarzenie o zasięgu międzynarodowym, z którego przy poprzedniej edycji skorzystało w ciągu 6 dni ok. 500 000 osób z całego świata!!! - z festiwalowej strony internetowej i wap ciągano za darmo sygnały na telefony komórkowe skomponowane przez najciekawszych polskich twórców: W. Kilara,
H. M. Góreckiego, P. Mykietyna i innych.
W roku 2008, ze względu na ogromne zainteresowanie Festiwalem Dzwonków, zarówno mediów jak i internautów, przewidujemy kilkukrotny wzrost liczby uczestników.
Realizację Festiwalu wspomagać będą: Urząd Miasta Wrocławia, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Opera Wrocławska, Filharmonia Wrocławska, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Program 2 Polskiego Radia oraz inne instytucje.
Program i szczegółowe informacje : www.musicapolonicanova.pl
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.