Aktualności
„Muzyka pod Liberatorem”: Koncert muzyki Pawła Mykietyna
2016-09-14
29 września po wakacyjnej przerwie odbędzie się przedostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Tego wieczoru w Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmi muzyka Pawła Mykietyna.
Paweł Mykietyn to jeden z najciekawszych twórców muzyki współczesnej. W programie koncertu znalazły się dwa wczesne utwory orkiestrowe kompozytora: napisana na zamówienie Warszawskiej Jesieni kompozycja „Eine kleine Herbstmusik” na orkiestrę kameralną (1995) oraz utwór „3 for 13” na 13 instrumentów (1994), za który otrzymał pierwszą nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Zaprezentuje je Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.
Tak m.in. o tych utworach na łamach Ruchu Muzycznego pisała Agata Kwiecińska: „3 dla 13, Koncert fortepianowy i Eine kleine Herbstmusik – utwory bardzo łatwe w odbiorze, nawiązujące do rozmaitych muzycznych stylów, żonglujące konwencjami. To takie muzyczne łamigłówki, skonstruowane przez kompozytora z myślą o odbiorcy, który rozszyfruje tyle, na ile pozwala mu muzyczna wiedza; utwory będące – żeby posłużyć się terminologią Umberto Eco – prawdziwą ''maszynką do interpretacji''. Pod warstwą pozornie najzupełniej spontanicznego ciągu muzycznych skojarzeń kryje się ściśle zaplanowana struktura. W utworze 3 dla 13 jest to fuga, w Koncercie fortepianowym – dodekafoniczna seria, na której opiera się cały utwór. To jednak warstwa dla słuchacza niedostępna; zresztą nie o to chodzi, by ją ujawniać. Wszystkie tworzone w fazie prekompozycji rygory mają służyć lepszej organizacji materiału dźwiękowego, z którego utwór powstanie”. [Agata Kwiecińska, W co gra Paweł Mykietyn, ,,Ruch Muzyczny” nr 10, 2007]
Ponadto publiczność wysłucha utworu „Kartka z albumu” na wiolonczelę i taśmę w wykonaniu Andrzeja Bauera. Kompozycja powstała w roku 2002 specjalnie dla Andrzeja Bauera, z uwzględnieniem jego upodobań do łączenia wiolonczeli i elektroniki.
Spotkanie poprowadzi Barbara Schabowska.
Koncert odbędzie się w czwartek, 29 września o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.
„Muzyka pod Liberatorem” to cykl koncertów muzyki poważnej prezentujących twórczość kompozytorów związanych z Warszawą.
Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem jest TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?