Aktualności
Już w piątek - "Quo vadis" Feliksa Nowowiejskiego
2012-07-11
W piątek 13 lipca o godz. 19:00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego. Dzieło wykonają: orkiestra Sinfonia Iuventus, artyści Chóru Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz soliści: Olga Rusin (sopran), Jacek Jaskuła (baryton) i Krzysztof Szumański (bas-baryton). Całość poprowadzi Kaspar Zehnder. „Quo vadis” to jedno z trzech oratoriów Feliksa Nowowiejskiego, które sam kompozytor określił jako Dramatische Szenen. Libretto na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza napisała Antonie Jüngst, niemiecka poetka i pisarka (1843-1918). W 1903 roku wydawane w Warszawie „Echo muzyczne” informowało, że „Feliks Nowowiejski, laureat, którego uwerturę „Swaty polskie” wykonywano z powodzeniem na koncertach Filharmonii, wykończył w Rzymie poemat symfoniczny na orkiestrę i organy „Quo vadis”. Szeroko zakrojona kopozycya, ilustrująca dźwiękami wybitne momenty z powieści Sienkiewicza, wykonaną będzie na jednym z wieczorów filharmonijnych pod batutą młodego kompozytora”. („Echo Muzyczne”, 1903 nr 40).Sam kompozytor w liście z roku 1937 do czasopisma „Prosto z mostu” wspominał także o tym dziele: „Szanowny Panie Redaktorze! W „Prosto z mostu” (nr 53 b.r.) ukazał się pt. „Der Kompass czyli Legenda Bałtyku” przedruk artykułu p. A.M. Swinarskiego z „Kuriera Bałtyckiego” zawierający szereg wiadomości niezgodnych z prawdą, a zmierzających do obniżenia mej reputacji artystycznej oraz mej czci jako kompozytora tworzącego w duchu polskim. W celu poinformowania licznych czytelników Pańskiego pisma o faktycznym stanie rzeczy, uprzejmie proszę o przedruk niniejszego mego wyjaśnienia in extenso. (…) Pochodzę z Warmii, ziemi polskiej, najdawniej i gruntownie germanizowanej. Że mimo germanizacyjnej roboty szkoły niemieckiej wbrew insynuacji p. Swinarskiego pozostałem Polakiem, świadczy moja działalności dla muzyki polskiej i Niepodległości datująca się od czasu na długo przed wojną. Na dowód, że i Niemcy uważali mnie za kompozytora polskiego powołuję się na krytykę mego oratorium „Quo Vadis”, napisaną przez dyr. państw. Akademii Muzycznej i członka senatu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, znakomitego niemieckiego muzykologa prof. dr. H. Kretzschmara, który już przed wojną w „Führer durch den Konzertsaal” (2. Abbl., Band 2: Oratorien) stwierdza, że jestem jedynym kompozytorem, reprezentującym Polskę w europejskiej muzyce oratoryjnej. Prócz „Quo Vadis” stworzonego w 1903 (wydanego w 1909) na tle powieści Sienkiewicza, napisałem i opublikowałem przed wojną jako większe utwory polskie uwerturę symfoniczną „Swaty Polskie” (nagroda im. Beethovena w Bonn 1903) i „Kujawiaka” na chór i orkiestrę symfoniczną do słów Konopnickiej (stworzony ok. 1908, wyd. 1912), a poza tym szereg wydanych i śpiewanych przed wojną polskich pieśni patriotycznych dla emigracji w Niemczech (…). („Prosto z mostu”, 1937 nr 55).
Oratorium zabrzmi w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej. W ramach Festiwalu zostanie zaprezentowana także m.in. opera „Maria” R. Statkowskiego, opera „Agatka” J. D. Hollanda czy też dzieła tegorocznego jubilata – Wojciecha Kilara.
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.