PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Już w piątek - "Quo vadis" Feliksa Nowowiejskiego

2012-07-11
W piątek 13 lipca o godz. 19:00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego. Dzieło wykonają: orkiestra Sinfonia Iuventus, artyści Chóru Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz soliści: Olga Rusin (sopran), Jacek Jaskuła (baryton) i Krzysztof Szumański (bas-baryton). Całość poprowadzi Kaspar Zehnder. „Quo vadis” to jedno z trzech oratoriów Feliksa Nowowiejskiego, które sam kompozytor określił jako Dramatische Szenen. Libretto na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza napisała Antonie Jüngst, niemiecka poetka i pisarka (1843-1918). W 1903 roku wydawane w Warszawie „Echo muzyczne” informowało, że „Feliks Nowowiejski, laureat, którego uwerturę „Swaty polskie” wykonywano z powodzeniem na koncertach Filharmonii, wykończył w Rzymie poemat symfoniczny na orkiestrę i organy „Quo vadis”. Szeroko zakrojona kopozycya, ilustrująca dźwiękami wybitne momenty z powieści Sienkiewicza, wykonaną będzie na jednym z wieczorów filharmonijnych pod batutą młodego kompozytora”. („Echo Muzyczne”, 1903 nr 40).

Sam kompozytor w liście z roku 1937 do czasopisma „Prosto z mostu” wspominał także o tym dziele: „Szanowny Panie Redaktorze! W „Prosto z mostu”  (nr 53 b.r.) ukazał się pt. „Der Kompass czyli Legenda Bałtyku” przedruk artykułu p. A.M. Swinarskiego z „Kuriera Bałtyckiego” zawierający szereg wiadomości niezgodnych z prawdą, a zmierzających do obniżenia mej reputacji artystycznej oraz mej czci jako kompozytora tworzącego w duchu polskim. W celu poinformowania licznych czytelników Pańskiego pisma o faktycznym stanie rzeczy, uprzejmie proszę o przedruk niniejszego mego wyjaśnienia in extenso. (…) Pochodzę z Warmii, ziemi polskiej, najdawniej i gruntownie germanizowanej. Że mimo germanizacyjnej roboty szkoły niemieckiej wbrew insynuacji p. Swinarskiego pozostałem Polakiem, świadczy moja działalności dla muzyki polskiej i Niepodległości  datująca się od czasu na długo przed wojną. Na dowód, że i Niemcy uważali mnie za kompozytora polskiego powołuję się na krytykę mego oratorium „Quo Vadis”, napisaną przez dyr. państw. Akademii Muzycznej i członka senatu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, znakomitego niemieckiego muzykologa prof. dr. H. Kretzschmara, który już przed wojną w „Führer durch den Konzertsaal” (2. Abbl., Band 2: Oratorien) stwierdza, że jestem jedynym kompozytorem, reprezentującym Polskę w europejskiej muzyce oratoryjnej. Prócz „Quo Vadis” stworzonego w 1903 (wydanego w 1909) na tle powieści Sienkiewicza, napisałem i opublikowałem przed wojną jako większe utwory polskie uwerturę symfoniczną „Swaty Polskie” (nagroda im. Beethovena w Bonn 1903) i „Kujawiaka” na chór i orkiestrę symfoniczną do słów Konopnickiej (stworzony ok. 1908, wyd. 1912), a poza tym szereg wydanych i śpiewanych przed wojną polskich pieśni patriotycznych dla emigracji w Niemczech (…). („Prosto z mostu”, 1937 nr 55).

Oratorium zabrzmi  w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej. W ramach Festiwalu zostanie zaprezentowana także m.in. opera „Maria” R. Statkowskiego, opera „Agatka” J. D. Hollanda czy też dzieła tegorocznego jubilata – Wojciecha Kilara.

Najczęściej czytane:

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.