PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

21-25 marca - Poznańska Wiosna Muzyczna

2014-03-20

W dniach 21-25 marca w Poznaniu odbędzie się 43. Międzynarodowy festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. W tym roku w programie znalazły się utwory m.in. Wojciecha Kilara, Andrzeja Koszewskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Aleksandra Nowaka, Witolda Szalonka, Kazimierza Serockiego, Jana Astriaba czy Tadeusza Wieleckiego.

 

22 marca w Farze Poznańskiej Artis Sonus, Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego wykonają m.in. utwory:
Wojciech Kilar, „Agnus Dei” na chór mieszany a cappella (1997)
Andrzej Koszewski, „Miserere” na chór mieszany (z cyklu Canti sacri) (1989-91)
Henryk Mikołaj Górecki, „Matko najświętsza” op. 54 (z cyklu „Pieśni Maryjne”) na chór 
mieszany a cappella (1985).


Prawykonanie utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej „There are More Things” na skrzypce, flet, klarnet i fortepian (2014) odbędzie się 22 marca w Auli Akademii Muzycznej, zaś utwór „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka zabrzmi 23 marca w Starym Browarze.

Na koncercie 23 marca, prezentującym muzykę estońską, nie zabraknie polskich akcentów – usłyszeć będzie można utwory Witolda Szalonka („Improvisations sonoristiques” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian, 1968) oraz Kazimierza Serockiego („Swinging Music” na klarnet, puzon, kontrabas i fortepian, 1970). Utwory wykonają Sepia Ensemble w składzie: Paulina Graś flet, Szymon Józwiak klarnet, Wojciech Jeliński puzon, Olga Winkowska skrzypce I, Ostap Manko skrzypce II, Tomasz Citak altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas, Tomasz Sośniak fortepian).


24 marca odbędzie się koncert związany ze stuleciem urodzin Andrzeja Panufnika. Na koncercie zabrzmi m.in. „Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny” na sopran i fortepian (1957) Witolda Lutosławskiego oraz „Love Song” na mezzosopran i fortepian (1976) i „Dwie wokalizy” z cyklu „Hommage à Chopin” na sopran i fortepian (1949/55) Andrzeja Panufnika. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran) oraz Piotr Szymanowicz (fortepian).

24 marca na koncercie w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej prawykonany zostanie utwór Macieja Zielińskiego „Blitz” na akordeon solo (2013) – utwór wykona Peter Katina ze Słowacji, zaś na koncercie w Auli Akademii Muzycznej zabrzmi „Studium gestu II” na fortepian solo (1997) Tadeusza Wieleckiego.

„Cztery utwory charakterystyczne” na orkiestrę smyczkową – utwór Jana Astriaba z 1985 roku – wykonany zostanie przez Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza 25 marca w Auli Novej Akademii Muzycznej.

W ramach „Wiosny Młodych” 21 marca wystąpią laureaci VIII Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego. Wykonają m.in. utwory „Menuet” ,„Mazurek” i „Sonatina C-dur cz. I” Tadeusza Szeligowskiego, „W Tatrach” Andrzeja Cwojdzińskiego, „ IV Miniaturę” Artura Malawskiego oraz „Muzykę koncertującą” Romualda Twardowskiego.

Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.