Aktualności
21-25 marca - Poznańska Wiosna Muzyczna
2014-03-20
W dniach 21-25 marca w Poznaniu odbędzie się 43. Międzynarodowy festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. W tym roku w programie znalazły się utwory m.in. Wojciecha Kilara, Andrzeja Koszewskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Aleksandra Nowaka, Witolda Szalonka, Kazimierza Serockiego, Jana Astriaba czy Tadeusza Wieleckiego.
22 marca w Farze Poznańskiej Artis Sonus, Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego wykonają m.in. utwory:
Wojciech Kilar, „Agnus Dei” na chór mieszany a cappella (1997)
Andrzej Koszewski, „Miserere” na chór mieszany (z cyklu Canti sacri) (1989-91)
Henryk Mikołaj Górecki, „Matko najświętsza” op. 54 (z cyklu „Pieśni Maryjne”) na chór
mieszany a cappella (1985).
Prawykonanie utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej „There are More Things” na skrzypce, flet, klarnet i fortepian (2014) odbędzie się 22 marca w Auli Akademii Muzycznej, zaś utwór „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka zabrzmi 23 marca w Starym Browarze.
Na koncercie 23 marca, prezentującym muzykę estońską, nie zabraknie polskich akcentów – usłyszeć będzie można utwory Witolda Szalonka („Improvisations sonoristiques” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian, 1968) oraz Kazimierza Serockiego („Swinging Music” na klarnet, puzon, kontrabas i fortepian, 1970). Utwory wykonają Sepia Ensemble w składzie: Paulina Graś flet, Szymon Józwiak klarnet, Wojciech Jeliński puzon, Olga Winkowska skrzypce I, Ostap Manko skrzypce II, Tomasz Citak altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas, Tomasz Sośniak fortepian).
24 marca odbędzie się koncert związany ze stuleciem urodzin Andrzeja Panufnika. Na koncercie zabrzmi m.in. „Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny” na sopran i fortepian (1957) Witolda Lutosławskiego oraz „Love Song” na mezzosopran i fortepian (1976) i „Dwie wokalizy” z cyklu „Hommage à Chopin” na sopran i fortepian (1949/55) Andrzeja Panufnika. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran) oraz Piotr Szymanowicz (fortepian).
24 marca na koncercie w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej prawykonany zostanie utwór Macieja Zielińskiego „Blitz” na akordeon solo (2013) – utwór wykona Peter Katina ze Słowacji, zaś na koncercie w Auli Akademii Muzycznej zabrzmi „Studium gestu II” na fortepian solo (1997) Tadeusza Wieleckiego.
„Cztery utwory charakterystyczne” na orkiestrę smyczkową – utwór Jana Astriaba z 1985 roku – wykonany zostanie przez Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza 25 marca w Auli Novej Akademii Muzycznej.
W ramach „Wiosny Młodych” 21 marca wystąpią laureaci VIII Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego. Wykonają m.in. utwory „Menuet” ,„Mazurek” i „Sonatina C-dur cz. I” Tadeusza Szeligowskiego, „W Tatrach” Andrzeja Cwojdzińskiego, „ IV Miniaturę” Artura Malawskiego oraz „Muzykę koncertującą” Romualda Twardowskiego.
Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.