Aktualności
Kredki w dłoń! Stanisław Moniuszko
2020-05-05
Cześć! Przygotowaliśmy dla Was – najmłodszych melomanów i muzyków – zabawę, polegającą na kolorowaniu portretów polskich kompozytorów. Wydrukujcie załączony poniżej obrazek (możecie poprosić o to rodziców), kredki w dłoń i… do dzieła: pokolorujcie najpiękniej jak umiecie! Do rysunku dołączamy portret w oryginalnych kolorach: może być dla Was inspiracją. Oczywiście Wy możecie użyć całkiem innych kolorów – malujcie jak Wam w duszy gra!
Przy okazji zdradzamy Wam kilka ciekawostek o kompozytorze na obrazku:
Dystyngowany, o nienagannych manierach. Niewysoki i lekko zezowaty. Obydwa zdania odnoszą się do tej samej osoby: jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich kompozytorów – Stanisława Moniuszki, twórcy oper i pieśni. 5 maja obchodzimy 201. rocznicę jego urodzin.
Wiecie, że kiedy Stanisław się urodził, nad jego kołyską zaczęły wić gniazdo jaskółki? Miał to być symbol szczęścia. I chyba był, bo Stanisław Moniuszko wiódł ciekawe i dostatnie życie, był szanowanym człowiekiem i uznanym muzykiem.
Mały Staś Moniuszko był jedynakiem. Wychowywał się w domu, w którym wciąż rozbrzmiewała muzyka: jego mama grała na fortepianie i pięknie śpiewała. Prawdopodobnie to wpłynęło na decyzję chłopca, by zostać kompozytorem. Od najwcześniejszych lat Staś występował też w domowych przedstawieniach teatralnych organizowanych dla rodziny i znajomych.
Kiedy założył rodzinę, doczekał się aż 10 dzieci. Mówił o sobie, że jest ‘tatulczykiem’.
Lubił dużo jeść: podobno jego ulubioną potrawą były zrazy po nelsońsku – to potrawa z mięsa, ziemniaków i grzybów w kremowym, śmietanowym sosie.
Moniuszko był łagodnym i pogodnym człowiekiem, bardzo lubił zwierzęta. Jego ulubieńcami były kanarki – pewnie nieprzypadkowo: przecież one przepięknie śpiewają.
Na koniec najśmieszniejsze: kompozytorowi zdarzało się ubrać buty nie do pary.
Fajny był ten pan Moniuszko!
A Wy? Znacie jakieś ciekawostki o Stanisławie Moniuszce?
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Stanisława Moniuszki:
halka – tak naprawdę chodzi o dziewczynę o imieniu Halka, która jest główną bohaterką jednej oper Stanisława Moniuszki
góralka – to właśnie Halka, główna bohaterka chyba najbardziej popularnej opery Stanisława Moniuszki
wrzeciono – nawiązuje do tekstu pieśni Prząśniczka
szabla i czapka z piórem – elemnty stroju szlacheckiego
kolumna – charakterystyczny element dworków szlacheckich, domów z czasów kompozytora
krynolina – sztywna spódnica oparta na metalowej konstrukcji, mająca nadawać sukni pożądany kształt, nawiązuje do opery Hrabina
zegar z kurantem – element opery Straszny dwór
łzy – nawiązanie do jednej z pieśni Stanisława Moniuszki
W trakcie kolorowania możecie posłuchać utworów Stanisława Moniuszki, na przykład tych:
Prząśniczka,
Dziad i baba,
albo fragmentów książki Tatulczyk Moniuszko.
Książkę można kupić online w księgarni PWM.
Więcej o życiu i twórczości Stanisława Moniuszki możecie się dowiedzieć z 12-odcinkowej opowieści o kompozytorze.
P. S.
A może namówicie rodziców na wspólne kolorowanie?
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.