Aktualności
Kredki w dłoń! Karol Kurpiński
2020-05-26
Cześć! Dla najmłodszych (także duchem) mistrzów kredek i pędzli zamieszczamy dzisiaj kolejny portret do pokolorowania. Na artystyczne opracowanie czeka podobizna Karola Kurpińskiego.
Karol Kurpiński jest jednym z tych kompozytorów, o których nie wiemy dokładnie, kiedy się urodzili. Z 1785 roku pochodzi zapis z ksiąg kościelnych mówiący o chrzcie małego Karola. Stąd domyślamy się, że urodził się właśnie w 1785 roku.
Karol wychowywał się w rodzinie muzyków. Szybko okazało się, że ma wybitne uzdolnienia muzyczne: już w wieku 12 lat tak dobrze opanował grę na organach, że dostał posadę samodzielnego organisty! Dzisiaj – ze względu na młody wiek – Karol nie mógłby dostać tej pracy.
Oprócz tego że bardzo dużo komponował, był także świetnym dyrygentem. Prowadził niemal wszystkie koncerty w stolicy, w tym prawykonanie* Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina** z udziałem samego twórcy jako solisty.
*Uwaga na trudne słowo: prawykonanie to pierwsze wykonanie utworu.
**To jeden z najważniejszych kompozytorów polskich. Jego portret wkrótce też będzie można pokolorować.
Podczas powstania listopadowego Kurpiński skomponował osiem pieśni patriotycznych. Najbardziej znana z nich to Warszawianka, zaczynająca się od słów: „Oto dziś dzień krwi i chwały”. Jeśli jej jeszcze nie znacie, to nie ma powodów do zmartwienia – z pewnością będziecie się o niej uczyć w szkole.
W notce o Józefie Elsnerze wspominaliśmy o medalach powstałych na jego cześć. Rosnąca sława Karola Kurpińskiego sprawiła, że w 1819 roku na jego cześć też wybito złoty medal.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Karola Kurpińskiego:
królowa – to nawiązanie do jednej z oper Karola Kurpińskiego pod tytułem Jadwiga, królowa polska
ciupaga – symbolizuje bohaterów opery Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale, którą Kurpiński nawiązywał do powstałej wcześniej opery Jana Stefaniego o bardzo podobnym tytule (zobaczcie wpis o Janie Stefanim)
torba podróżna – nawiązanie do ośmiomiesięcznej podróży kompozytora po Europie, z której powstał i został opublikowany Dziennik podróży
czterokonny zaprzęg – odwzorowanie rzeźby wieńczącej Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie; Karol Kurpiński był dyrygentem tej opery, musicie jednak wiedzieć, że za jego czasów rzeźby nad wejściem do teatru jeszcze nie było
ruiny zamku – to zamek w Czorsztynie, a znalazł się na obrazku, ponieważ jedna z oper Karola Kurpińskiego nosi tytuł Zamek na Czorsztynie
Kolorowanie podobizny kompozytora możecie sobie uprzyjemnić słuchając muzyki. Na tej stronie możecie posłuchać Koncertu klarnetowego Karola Kurpińskiego.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.