PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kolejna edycja Kursu Edytorstwa Muzycznego – w nowej odsłonie!

2021-09-13

Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza nabór do kolejnej, czwartej już edycji Kursu Edytorstwa Muzycznego, który w tym roku zyska nową, hybrydową formułę. Zgłoszenia przyjmowane są do 26 września.
 

Kurs Edytorstwa Muzycznego to cykl bezpłatnych zajęć adresowanych do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia (muzykologia, akademie muzyczne i in.) zainteresowanych edytorstwem muzycznym. Podobnie jak w zeszłym roku, nadchodząca edycja koncentruje się na aspektach związanych z komputerowym składem nut oraz obsługą oprogramowania używanego w profesjonalnej pracy redaktorskiej. Do tej pory nasz kurs ukończyło ponad stu kopistów, korektorów i redaktorów nutowych, z których wielu do dziś współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Tegoroczny kurs będzie łączyć zajęcia praktyczne z teoretycznymi, formę zdalną ze stacjonarną, a podział grup na podstawową i zaawansowaną pozwoli na najlepsze dostosowanie poziomu nauczania do oczekiwań uczestników. Spotkania zdalne będą obejmować praktyczną naukę obsługi programu do edycji nut Sibelius oraz wykłady i seminaria poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym edytorstwa muzycznego, takich jak proces wydawniczy, typografia czy opracowania źródłowo-krytyczne. Wzbogaceniem kursu będzie kilka spotkań stacjonarnych w ciągu roku, gdzie podczas dwóch dni intensywnych zajęć praktycznych w ważnych dla polskiego życia muzycznego ośrodkach uczestnicy poznają tajniki korekty nut i tekstów, pracy ze źródłami nutowymi i składu komputerowego.

Zajęcia poprowadzą uznani specjaliści z zakresu edytorstwa muzycznego związani ze środowiskiem akademickim: prof. Zofia Chechlińska (UMFC), dr Marcin Konik (NIFC), dr Maciej Jochymczyk (UJ), mgr Piotr Jędrzejczyk (AMuz w Gdańsku). Swoim wieloletnim praktycznym doświadczeniem podzielą się również kopiści i redaktorzy związani z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, co gwarantuje zdobywanie praktycznych umiejętności i wiedzy teoretycznej pod okiem najlepszych specjalistów w Polsce.

Zajęcia odbywać się będą głównie w formie zdalnej (na platformie Zoom) co drugą sobotę od 9 października 2021 do 4 czerwca 2022, w godzinach 10:00–15:30. Planowane są również 1–2 zjazdy weekendowe na semestr. W I semestrze odbędą się w dniach 23–24 października (Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach) oraz 4–5 grudnia (Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach).

Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, obejmującą sporządzenie składu wskazanego utworu na potrzeby publikacji PWM, otrzymają certyfikat umożliwiający podjęcie współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Więcej informacji na stronie: www.edytorstwo.pwm.com.pl

Zgłoszenia wraz z CV, listem motywacyjnym i wymaganymi próbkami należy przesyłać do 26 września 2021 roku na adres: kem@pwm.com.pl. Osoby, które chcą rekrutować się do grupy podstawowej obsługi programu Sibelius, proszone są o przygotowanie próbki korekty, natomiast osoby aplikujące do grupy zaawansowanej proszone są o próbki składu komputerowego w programie Sibelius. Pliki dostępne są do pobrania na stronie www.edytorstwo.pwm.com.pl w zakładce REKRUTACJA. O wynikach rekrutacji poinformujemy drogą mailową 1 października.

Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.