Aktualności
Kolejna edycja Kursu Edytorstwa Muzycznego – w nowej odsłonie!
2021-09-13
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza nabór do kolejnej, czwartej już edycji Kursu Edytorstwa Muzycznego, który w tym roku zyska nową, hybrydową formułę. Zgłoszenia przyjmowane są do 26 września.
Kurs Edytorstwa Muzycznego to cykl bezpłatnych zajęć adresowanych do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia (muzykologia, akademie muzyczne i in.) zainteresowanych edytorstwem muzycznym. Podobnie jak w zeszłym roku, nadchodząca edycja koncentruje się na aspektach związanych z komputerowym składem nut oraz obsługą oprogramowania używanego w profesjonalnej pracy redaktorskiej. Do tej pory nasz kurs ukończyło ponad stu kopistów, korektorów i redaktorów nutowych, z których wielu do dziś współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Tegoroczny kurs będzie łączyć zajęcia praktyczne z teoretycznymi, formę zdalną ze stacjonarną, a podział grup na podstawową i zaawansowaną pozwoli na najlepsze dostosowanie poziomu nauczania do oczekiwań uczestników. Spotkania zdalne będą obejmować praktyczną naukę obsługi programu do edycji nut Sibelius oraz wykłady i seminaria poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym edytorstwa muzycznego, takich jak proces wydawniczy, typografia czy opracowania źródłowo-krytyczne. Wzbogaceniem kursu będzie kilka spotkań stacjonarnych w ciągu roku, gdzie podczas dwóch dni intensywnych zajęć praktycznych w ważnych dla polskiego życia muzycznego ośrodkach uczestnicy poznają tajniki korekty nut i tekstów, pracy ze źródłami nutowymi i składu komputerowego.
Zajęcia poprowadzą uznani specjaliści z zakresu edytorstwa muzycznego związani ze środowiskiem akademickim: prof. Zofia Chechlińska (UMFC), dr Marcin Konik (NIFC), dr Maciej Jochymczyk (UJ), mgr Piotr Jędrzejczyk (AMuz w Gdańsku). Swoim wieloletnim praktycznym doświadczeniem podzielą się również kopiści i redaktorzy związani z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, co gwarantuje zdobywanie praktycznych umiejętności i wiedzy teoretycznej pod okiem najlepszych specjalistów w Polsce.
Zajęcia odbywać się będą głównie w formie zdalnej (na platformie Zoom) co drugą sobotę od 9 października 2021 do 4 czerwca 2022, w godzinach 10:00–15:30. Planowane są również 1–2 zjazdy weekendowe na semestr. W I semestrze odbędą się w dniach 23–24 października (Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach) oraz 4–5 grudnia (Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach).
Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, obejmującą sporządzenie składu wskazanego utworu na potrzeby publikacji PWM, otrzymają certyfikat umożliwiający podjęcie współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Więcej informacji na stronie: www.edytorstwo.pwm.com.pl
Zgłoszenia wraz z CV, listem motywacyjnym i wymaganymi próbkami należy przesyłać do 26 września 2021 roku na adres: kem@pwm.com.pl. Osoby, które chcą rekrutować się do grupy podstawowej obsługi programu Sibelius, proszone są o przygotowanie próbki korekty, natomiast osoby aplikujące do grupy zaawansowanej proszone są o próbki składu komputerowego w programie Sibelius. Pliki dostępne są do pobrania na stronie www.edytorstwo.pwm.com.pl w zakładce REKRUTACJA. O wynikach rekrutacji poinformujemy drogą mailową 1 października.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.