Aktualności
Kolejna edycja Kursu Edytorstwa Muzycznego – w nowej odsłonie!
2021-09-13
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza nabór do kolejnej, czwartej już edycji Kursu Edytorstwa Muzycznego, który w tym roku zyska nową, hybrydową formułę. Zgłoszenia przyjmowane są do 26 września.
Kurs Edytorstwa Muzycznego to cykl bezpłatnych zajęć adresowanych do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia (muzykologia, akademie muzyczne i in.) zainteresowanych edytorstwem muzycznym. Podobnie jak w zeszłym roku, nadchodząca edycja koncentruje się na aspektach związanych z komputerowym składem nut oraz obsługą oprogramowania używanego w profesjonalnej pracy redaktorskiej. Do tej pory nasz kurs ukończyło ponad stu kopistów, korektorów i redaktorów nutowych, z których wielu do dziś współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Tegoroczny kurs będzie łączyć zajęcia praktyczne z teoretycznymi, formę zdalną ze stacjonarną, a podział grup na podstawową i zaawansowaną pozwoli na najlepsze dostosowanie poziomu nauczania do oczekiwań uczestników. Spotkania zdalne będą obejmować praktyczną naukę obsługi programu do edycji nut Sibelius oraz wykłady i seminaria poświęcone różnorodnym zagadnieniom dotyczącym edytorstwa muzycznego, takich jak proces wydawniczy, typografia czy opracowania źródłowo-krytyczne. Wzbogaceniem kursu będzie kilka spotkań stacjonarnych w ciągu roku, gdzie podczas dwóch dni intensywnych zajęć praktycznych w ważnych dla polskiego życia muzycznego ośrodkach uczestnicy poznają tajniki korekty nut i tekstów, pracy ze źródłami nutowymi i składu komputerowego.
Zajęcia poprowadzą uznani specjaliści z zakresu edytorstwa muzycznego związani ze środowiskiem akademickim: prof. Zofia Chechlińska (UMFC), dr Marcin Konik (NIFC), dr Maciej Jochymczyk (UJ), mgr Piotr Jędrzejczyk (AMuz w Gdańsku). Swoim wieloletnim praktycznym doświadczeniem podzielą się również kopiści i redaktorzy związani z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, co gwarantuje zdobywanie praktycznych umiejętności i wiedzy teoretycznej pod okiem najlepszych specjalistów w Polsce.
Zajęcia odbywać się będą głównie w formie zdalnej (na platformie Zoom) co drugą sobotę od 9 października 2021 do 4 czerwca 2022, w godzinach 10:00–15:30. Planowane są również 1–2 zjazdy weekendowe na semestr. W I semestrze odbędą się w dniach 23–24 października (Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach) oraz 4–5 grudnia (Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach).
Absolwenci, którzy ukończą kurs z wymaganą frekwencją oraz przygotują pracę zaliczeniową, obejmującą sporządzenie składu wskazanego utworu na potrzeby publikacji PWM, otrzymają certyfikat umożliwiający podjęcie współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Więcej informacji na stronie: www.edytorstwo.pwm.com.pl
Zgłoszenia wraz z CV, listem motywacyjnym i wymaganymi próbkami należy przesyłać do 26 września 2021 roku na adres: kem@pwm.com.pl. Osoby, które chcą rekrutować się do grupy podstawowej obsługi programu Sibelius, proszone są o przygotowanie próbki korekty, natomiast osoby aplikujące do grupy zaawansowanej proszone są o próbki składu komputerowego w programie Sibelius. Pliki dostępne są do pobrania na stronie www.edytorstwo.pwm.com.pl w zakładce REKRUTACJA. O wynikach rekrutacji poinformujemy drogą mailową 1 października.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Dziedzictwo muzyki polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.