Aktualności
„Baśń o sercu” – premiera wspólnego dzieła Aleksandra Nowaka i Radka Raka na tegorocznym AUKSODRONE
2022-10-04
Po fenomenalnym śląskim tryptyku napisanym we współpracy ze Szczepanem Twardochem oraz przełomowej ahat-ilī – siostrze bogów stworzonej z noblistką, Olgą Tokarczuk, Aleksander Nowak kontynuuje muzyczne eksplorowanie literatury i łączy siły z jednym z najgłośniejszych ostatnio nazwisk polskiego środowiska literackiego, Radkiem Rakiem.
Wyróżniona Nagrodą Literacką „Nike” 2020 oraz Nagrodą im. Janusza A. Zajdla Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli Radka Raka stała się podstawą libretta kolejnej opery jednego z najbardziej oryginalnych współczesnych polskich kompozytorów.
Baśń o sercu, bo taki tytuł nosi wspólne dzieło obu twórców, to opowieść o krwawej Rabacji Galicyjskiej oraz jej głównym inicjatorze i najbardziej znanym bohaterze, Jakubie Szeli. Znany z umiejętnego muzycznego prowadzenia głosów bohaterów dzieł wokalno-instrumentalnych Nowak zachował oniryczność, a także mityczną uniwersalność literackiego oryginału w swojej dźwiękowej aranżacji, która przy tym nie straciła wymiaru pełnokrwistej baśni, a jej morał pozostaje do odkrycia, zgodnie z tytułem, w sercu słuchacza.
Jak sam kompozytor pisał na swoim blogu podczas pracy nad dziełem: „Treść opowieści jest wieczna i nieskończona. Jest jak garnek z obręczą, ale bez dna. Każdy może wlewać do niego swoją zawartość. W środku jesteśmy baśnią. [...] Teksty Radka (libretto, powieść źródłowa, jak i wcześniejsze, do których zaglądam) wysyłają mnie w zaskakujące rejony. Nienowe, właściwie. W wielu już byłem, tylko zapomniałem, a o niektórych nie wiedziałem, że już je odwiedziłem, mam wrażenie. Przyprawiająca o zawrót głowy, chwilami niepokojąca wycieczka”.
Dla Radka Raka jest to z kolei operowy debiut – libretto utworu pisarz stworzył osobiście na podstawie swojej nagradzanej powieści. Wspólną pracę artystów Aleksander Nowak wspomina następująco:
– Radek zakreślił mi ramy i pewien rytm, ale wspaniałomyślnie pozostawił swobodę w dysponowaniu ostatecznym układem elementów. W trakcie powstawania utworu tekst przechodził metamorfozy. Bawiłem się trochę rytmem i rymem; zaglądałem też do źródła – Baśni o wężowym sercu, i czerpałem zeń odrobinę więcej, niż początkowo sam Autor.
Premiera utworu będzie miała miejsce, podobnie jak od kilku już lat w przypadku wcześniejszych literackich oper Nowaka, podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach. Baśń o sercu zostanie prawykonana 8 października o godz. 21.15. Na scenie zaśpiewają Adam Strug i Camerata Silesia. Towarzyszyć im będą Hubert Zemler oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia.
Sceniczną premierę poprzedzą dwa spotkania: z twórcami dzieła, Aleksandrem Nowakiem i Radkiem Rakiem oraz Markiem Mosiem (godz. 16.30, foyer Tyskiej Mediateki), oraz z biorącymi udział w pierwszym wykonaniu muzycznego dramatu Adamem Strugiem i Hubertem Zemlerem (godz. 17.30, platforma A , Mediateka Tychy). Rozmowy poprowadzi duet Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński. Wstęp na oba spotkania jest wolny.
Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie www.auksodrone.pl
Utwór Baśń o Sercu Aleksandra Nowaka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Wydawcą utworów Aleksandra Nowaka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu AUKSODRONE.
Najczęściej czytane:
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.