Aktualności
Kwietniowe prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2023-04-12
Elżbieta Sikora, Marcel Chyrzyński i Agata Zubel to kompozytorzy, których utwory będą miały w kwietniu światowe bądź polskie prawykonania. Zapraszamy na koncerty w kraju i zagranicą, podczas wyjątkowych wydarzeń rocznicowych i uznanych festiwali.
Elżbieta Sikora na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim
W swojej twórczości Elżbieta Sikora chętnie nawiązuje do ważnych wydarzeń historycznych, podtrzymują pamięć o dziejach i ludziach. W ubiegłym roku w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmiało jej Szóste przykazanie na cztery głosy żeńskie, flet, wiolonczelę i perkusję, w którym nawiązała do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek. W swoim najnowszym utworze Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę zwróciła się ku historii getta warszawskiego. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy 19 kwietnia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w związku z obchodami 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Warstwa tekstowa opiera się na wierszach (między innymi Tenebræ i Stehen Paula Celana) i relacjach świadków KL Lublin. Jak podkreślają organizatorzy, „koncert »Pamięć i przyszłość«, poza symbolicznym przesłaniem i oddaniem hołdu zarówno żydowskim, jak i polskim ofiarom nazistowskiego terroru, podkreśla znaczenie relacji polsko-żydowskich opartych na wzajemnym szacunku dla wspólnej wielowiekowej tradycji i prawdzie historycznej”. Bilety dostępne są na stronie oraz w kasie Teatru.
Ameryka oczami Marcela Chyrzyńskiego
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się w tym roku już po raz 35. Przez ponad tydzień, od 15 do 23 kwietnia, w stolicy małopolski będzie brzmieć najnowsza muzyka twórców polskich i zagranicznych. W programie finałowego koncertu znalazło się Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. O światowym prawykonaniu tego utworu pisaliśmy w marcu ubiegłego roku. Kompozytor tak wspominał swoją samochodową wyprawę przez amerykańską pustynię, która była inspiracją do powstania dzieła: „Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego... Niniejszy utwór stanowi próbę oddania atmosfery tej pustyni i uczuć, jakie wtedy mi towarzyszyły”. 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest wolny.
Teatr głosu od Agaty Zubel
Agata Zubel napisała Harmonogram Harmonii Sfer na zamówienie WDR dla Wittener Tage für Neue Kammermusik – jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Utwór, przeznaczony na chór lub sekstet wokalny, opiera się na tekście Stanisława Lema, który przetłumaczył na język angielski Tomasz Zymer. Jest to wręcz teatralny pokaz możliwości głosu: wśród objaśnień wykonawczych, które zajmują kilka stron partytury, obok stosunkowo tradycyjnych technik artykulacyjnych znalazły się też znacznie bardziej awangardowe, wymagające od wykonawców traktowania całego ciała jako instrumentu. Na aspekt brzmieniowy, jak i wizualny wpłynie pstrykanie w policzek przy otwartych ustach czy tremolo wykonywane paznokciami na zębach. 23 kwietnia Harmonogram Harmonii Sfer po raz pierwszy wykona Schola Heidelberg.
19.04.2023, Warszawa: Elżbieta Sikora – Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
23.04.2023, Kraków: Marcel Chyrzyński – Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian
23.04.2023, Witten: Agata Zubel – Harmonogram Harmonii Sfer na chór lub sekstet wokalny i dyrygenta
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.