Aktualności
Kwietniowe prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2023-04-12
Elżbieta Sikora, Marcel Chyrzyński i Agata Zubel to kompozytorzy, których utwory będą miały w kwietniu światowe bądź polskie prawykonania. Zapraszamy na koncerty w kraju i zagranicą, podczas wyjątkowych wydarzeń rocznicowych i uznanych festiwali.
Elżbieta Sikora na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim
W swojej twórczości Elżbieta Sikora chętnie nawiązuje do ważnych wydarzeń historycznych, podtrzymują pamięć o dziejach i ludziach. W ubiegłym roku w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmiało jej Szóste przykazanie na cztery głosy żeńskie, flet, wiolonczelę i perkusję, w którym nawiązała do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek. W swoim najnowszym utworze Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę zwróciła się ku historii getta warszawskiego. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy 19 kwietnia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w związku z obchodami 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Warstwa tekstowa opiera się na wierszach (między innymi Tenebræ i Stehen Paula Celana) i relacjach świadków KL Lublin. Jak podkreślają organizatorzy, „koncert »Pamięć i przyszłość«, poza symbolicznym przesłaniem i oddaniem hołdu zarówno żydowskim, jak i polskim ofiarom nazistowskiego terroru, podkreśla znaczenie relacji polsko-żydowskich opartych na wzajemnym szacunku dla wspólnej wielowiekowej tradycji i prawdzie historycznej”. Bilety dostępne są na stronie oraz w kasie Teatru.
Ameryka oczami Marcela Chyrzyńskiego
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się w tym roku już po raz 35. Przez ponad tydzień, od 15 do 23 kwietnia, w stolicy małopolski będzie brzmieć najnowsza muzyka twórców polskich i zagranicznych. W programie finałowego koncertu znalazło się Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. O światowym prawykonaniu tego utworu pisaliśmy w marcu ubiegłego roku. Kompozytor tak wspominał swoją samochodową wyprawę przez amerykańską pustynię, która była inspiracją do powstania dzieła: „Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego... Niniejszy utwór stanowi próbę oddania atmosfery tej pustyni i uczuć, jakie wtedy mi towarzyszyły”. 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest wolny.
Teatr głosu od Agaty Zubel
Agata Zubel napisała Harmonogram Harmonii Sfer na zamówienie WDR dla Wittener Tage für Neue Kammermusik – jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Utwór, przeznaczony na chór lub sekstet wokalny, opiera się na tekście Stanisława Lema, który przetłumaczył na język angielski Tomasz Zymer. Jest to wręcz teatralny pokaz możliwości głosu: wśród objaśnień wykonawczych, które zajmują kilka stron partytury, obok stosunkowo tradycyjnych technik artykulacyjnych znalazły się też znacznie bardziej awangardowe, wymagające od wykonawców traktowania całego ciała jako instrumentu. Na aspekt brzmieniowy, jak i wizualny wpłynie pstrykanie w policzek przy otwartych ustach czy tremolo wykonywane paznokciami na zębach. 23 kwietnia Harmonogram Harmonii Sfer po raz pierwszy wykona Schola Heidelberg.
19.04.2023, Warszawa: Elżbieta Sikora – Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
23.04.2023, Kraków: Marcel Chyrzyński – Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian
23.04.2023, Witten: Agata Zubel – Harmonogram Harmonii Sfer na chór lub sekstet wokalny i dyrygenta
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.