Aktualności
Kwietniowe prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2023-04-12
Elżbieta Sikora, Marcel Chyrzyński i Agata Zubel to kompozytorzy, których utwory będą miały w kwietniu światowe bądź polskie prawykonania. Zapraszamy na koncerty w kraju i zagranicą, podczas wyjątkowych wydarzeń rocznicowych i uznanych festiwali.
Elżbieta Sikora na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim
W swojej twórczości Elżbieta Sikora chętnie nawiązuje do ważnych wydarzeń historycznych, podtrzymują pamięć o dziejach i ludziach. W ubiegłym roku w Szczecinie po raz pierwszy zabrzmiało jej Szóste przykazanie na cztery głosy żeńskie, flet, wiolonczelę i perkusję, w którym nawiązała do tragicznych zdarzeń z nazistowskiego obozu koncentracyjnego Majdanek. W swoim najnowszym utworze Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę zwróciła się ku historii getta warszawskiego. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy 19 kwietnia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w związku z obchodami 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Warstwa tekstowa opiera się na wierszach (między innymi Tenebræ i Stehen Paula Celana) i relacjach świadków KL Lublin. Jak podkreślają organizatorzy, „koncert »Pamięć i przyszłość«, poza symbolicznym przesłaniem i oddaniem hołdu zarówno żydowskim, jak i polskim ofiarom nazistowskiego terroru, podkreśla znaczenie relacji polsko-żydowskich opartych na wzajemnym szacunku dla wspólnej wielowiekowej tradycji i prawdzie historycznej”. Bilety dostępne są na stronie oraz w kasie Teatru.
Ameryka oczami Marcela Chyrzyńskiego
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się w tym roku już po raz 35. Przez ponad tydzień, od 15 do 23 kwietnia, w stolicy małopolski będzie brzmieć najnowsza muzyka twórców polskich i zagranicznych. W programie finałowego koncertu znalazło się Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. O światowym prawykonaniu tego utworu pisaliśmy w marcu ubiegłego roku. Kompozytor tak wspominał swoją samochodową wyprawę przez amerykańską pustynię, która była inspiracją do powstania dzieła: „Mojave zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wielokrotnie zatrzymywałem się, aby chłonąć jej uroki: bezkres przestrzeni, prostą drogę po horyzont, skały, góry, wydmy piaskowe, przejeżdżający nieopodal pociąg Union Pacific, powyginane pędy drzew Jozuego... Niniejszy utwór stanowi próbę oddania atmosfery tej pustyni i uczuć, jakie wtedy mi towarzyszyły”. 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest wolny.
Teatr głosu od Agaty Zubel
Agata Zubel napisała Harmonogram Harmonii Sfer na zamówienie WDR dla Wittener Tage für Neue Kammermusik – jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. Utwór, przeznaczony na chór lub sekstet wokalny, opiera się na tekście Stanisława Lema, który przetłumaczył na język angielski Tomasz Zymer. Jest to wręcz teatralny pokaz możliwości głosu: wśród objaśnień wykonawczych, które zajmują kilka stron partytury, obok stosunkowo tradycyjnych technik artykulacyjnych znalazły się też znacznie bardziej awangardowe, wymagające od wykonawców traktowania całego ciała jako instrumentu. Na aspekt brzmieniowy, jak i wizualny wpłynie pstrykanie w policzek przy otwartych ustach czy tremolo wykonywane paznokciami na zębach. 23 kwietnia Harmonogram Harmonii Sfer po raz pierwszy wykona Schola Heidelberg.
19.04.2023, Warszawa: Elżbieta Sikora – Tenebræ na dwa głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
23.04.2023, Kraków: Marcel Chyrzyński – Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian
23.04.2023, Witten: Agata Zubel – Harmonogram Harmonii Sfer na chór lub sekstet wokalny i dyrygenta
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.