PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowy sezon prawykonań

2023-09-06

Rozpoczęcie sezonu artystycznego zawsze przynosi mnóstwo interesujących wydarzeń muzycznych. We wrześniu zapraszamy do Warszawy, Gdańska, Bielska-Białej i Gliwic na prawykonania utworów kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 
 

Bielsko-Biała: Mikołaj Górecki

IV Beskidzki Festiwal Klasyki „Beskid Classics” będzie – jak piszą organizatorzy – „pierwszym naprawdę regionalnym wydarzeniem tego typu w Beskidach z programem na iście europejskim poziomie”. Będzie także okazją do świętowania 300-lecia nadania praw miejskich Białej Krakowskiej. Jednym z festiwalowych wydarzeń jest koncert Baltic Neopolis Orchestra, podczas którego po raz pierwszy zabrzmi nowy utwór Mikołaja Piotra Góreckiego – Chaconne op. 63 na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową. Solowe partie zinterpretują bielska skrzypaczka Renata Pawelec oraz pianistka Maria Rutkowska. Na wydarzenie w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej zapraszamy 7 września. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, obowiązuje mailowa rezerwacja miejsc. Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie www.klasyka.eu.


 

Gdańskie carillony


Prawykonania utworów na carillon zamówionych u najważniejszych współczesnych polskich kompozytorów są już właściwie gdańską tradycją. Co roku, od 2019, z wież kościoła św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta brzmią premierowo kompozycje zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska, wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W tym roku do utworów Zygmunta Krauze, Dariusza Przybylskiego czy Elżbiety Sikory dołączy Memento Krzysztofa Meyera i Dzwony św. Katarzyny Marty Ptaszyńskiej. Dzieła zabrzmią po raz pierwszy 9 września, prawykonane odpowiednio na carillonie Ratusza Głównego Miasta (godz. 12:00) i carillonie znajdującym się w wieży kościoła św. Katarzyny (godz. 15:00). Ich pierwszą interpretatorką będzie Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. Więcej o koncercie pisaliśmy w aktualności poświęconej gdańskim prawykonaniom. 

 

Malarskie inspiracje 

Obraz znany jako „Cieknące zegary” jest jedną z ikon surrealizmu. Nie każdy jednak wie, że dzieło Salvadora Dalego nosi tytuł Trwałość pamięci – tak zatytułowany jest także nowy utwór Sławomira Kupczaka, który NeoQuartet prawykona 9 września w Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach. W kompozycji inspirowanej obrazem wybitnego malarza abstrakcyjne struktury dźwiękowe zestawiane są z harmonią pieśni żałobnej, gruzińskiej Zar. Koncert poprzedzi spotkanie z wykonawcami i kompozytorem. Wstęp na wydarzenie jest wolny.


 

PWM na WJ


Wrześniowym centrum muzyki współczesnej zdecydowanie jest Warszawa. 15 września rusza kolejna, 66. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której tegoroczne hasło przewodnie to „Rzeczy brzmiące”. PWM jest nie tylko partnerem festiwalu i współorganizatorem jednego z koncertów, ale także wydawcą utworów, które premierowo zabrzmią podczas festiwalu. 
 

17 września zapraszamy do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na świętowanie 20-lecie działalności European Workshop for Contemporary Music. Młodzi artyści prawykonają tego dnia Plakat Tadeusza Wieleckiego. Kompozytor nawiązał w utworze do dwóch idei: „harmonijnego współdziałania bliźnich ku wzajemnemu zrozumieniu” oraz „ofiarnego działania na rzecz poważnej i wysokiej, szlachetnej i głębokiej, twórczej i odkrywczej współczesnej sztuki muzycznej”. 




W programie koncertu zamykającego tegoroczną odsłonę festiwalu znalazł się II Koncert fortepianowy na dwa fortepiany i orkiestrę symfoniczną Agaty Zubel. Wykonanie na „Warszawskiej Jesieni” będzie polską premierą utworu napisanego dla pianistki Tomoko Mukaiyamy i prawykonanego jesienią ubiegłego roku w Londynie. Zapraszamy 23 września do Filharmonii Narodowej.


 

Podczas tegorocznej „Małej Warszawskiej Jesieni” nie zabraknie także premierowego wykonania utworu dla najmłodszych. Uśmiech bez kota to monodram, w którym partie wokalne wszystkich postaci z krainy Po Drugiej Stronie Lustra wykonane są przez jedną artystkę, a zarazem twórczynię dzieła – Agatę Zubel. Utwór łączy kreatywność człowieka ze zdobyczami nowoczesnych technologii, między innymi przez wykorzystanie hologramu. Opera będzie prezentowana w Teatrze Lalek Guliwer aż 16 razy, po raz pierwszy 16 września.




Szczegóły aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” znajdują się w aktualności poświęconej festiwalowi. Informacje o wszystkich wydarzeniach i biletach dostępne są na stronie „Warszawskiej Jesieni”.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.