PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Gala urodzinowa Joanny Wnuk-Nazarowej

2024-05-15

Wybitna kompozytorka, pedagog, dyrygentka i polityk, dyrektorka instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki w tym roku obchodzi jubileusz 75-lat. Z tej okazji, wraz z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy na galę urodzinową z udziałem solenizantki, która odbędzie się 28 maja w Katowicach.

 

 

Wydarzenie rozpocznie pokaz filmu dokumentalnego „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, ukazujący sylwetkę Joanny Wnuk-Nazarowej, po którym zapraszamy na spotkanie z kompozytorką, które poprowadzą Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej i dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Galę zwieńczy koncert w wykonaniu Filharmonii Śląskiej – Śląskiej Orkiestry Kameralnej, którego program został specjalnie przygotowany przez solenizantkę.


Na początek zabrzmi Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną napisany przez Wnuk-Nazarową na zamówienie Filharmonii Śląskiej i poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, w 90. rocznicę urodzin. To nie tylko wspomnienie patrona katowickiej Filharmonii, ale również swobodne nawiązanie do jego twórczości, a przede wszystkim do jednego z najsłynniejszych koncertów klawesynowych w polskiej literaturze muzycznej – Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, który również usłyszymy tego wieczoru. Koncert skowronkowy pisany był z myślą o użyciu klawesynu nowoczesnego, wylansowanego w XX wieku przez światowej sławy polską wirtuozkę tego instrumentu – Wandę Landowską. Utwór po raz pierwszy wykonała w 2023 roku Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, grając na unikatowym klawesynie zbudowanym dla Elżbiety Chojnackiej w 1982 roku przez Anthony’ego Sideya i Frédérica Bala. Również podczas gali urodzinowej w roli solistki wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.



Następnie usłyszymy Lamento na obój i orkiestrę smyczkową Joanny Wnuk-Nazarowej. To kameralna wersja nigdy nie wykonanego utworu Requiem II na sopran i wielką orkiestrę symfoniczną z 1974 r. Dzieło powstało w 1983 r. na zamówienie Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, a jego prawykonanie odbyło się w kwietniu 1985 r. Podczas gali usłyszymy utwór w wykonaniu wybitnego oboisty Mariusza Pędziałka.


Program uzupełnia Sinfonietta nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga Joanny Wnuk-Nazarowej podczas jej studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych ― i późniejszych ― wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości.



Z okazji 75 urodzin kompozytorki wydawnictwo ANAKLASIS przygotowało pierwszą monograficzną płytę damy polskiej kultury muzycznej. Płyta IL TEMPO PASSA przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera odbędzie się 28 maja, a album będzie można zakupić również podczas gali urodzinowej.


IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej


Koncertowi towarzyszy konkurs na najlepiej napisaną recenzję z wydarzenia, skierowany do studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki. Termin przyjmowania zgłoszeń mija 24 maja. Regulamin oraz karta zgłoszeniowa, podobnie jak szczegółowy program gali i bilety na koncert dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem wydarzenia.

 

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.