Aktualności
Gala urodzinowa Joanny Wnuk-Nazarowej
2024-05-15
Wybitna kompozytorka, pedagog, dyrygentka i polityk, dyrektorka instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki w tym roku obchodzi jubileusz 75-lat. Z tej okazji, wraz z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy na galę urodzinową z udziałem solenizantki, która odbędzie się 28 maja w Katowicach.
Wydarzenie rozpocznie pokaz filmu dokumentalnego „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, ukazujący sylwetkę Joanny Wnuk-Nazarowej, po którym zapraszamy na spotkanie z kompozytorką, które poprowadzą Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej i dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Galę zwieńczy koncert w wykonaniu Filharmonii Śląskiej – Śląskiej Orkiestry Kameralnej, którego program został specjalnie przygotowany przez solenizantkę.
Na początek zabrzmi Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną napisany przez Wnuk-Nazarową na zamówienie Filharmonii Śląskiej i poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, w 90. rocznicę urodzin. To nie tylko wspomnienie patrona katowickiej Filharmonii, ale również swobodne nawiązanie do jego twórczości, a przede wszystkim do jednego z najsłynniejszych koncertów klawesynowych w polskiej literaturze muzycznej – Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, który również usłyszymy tego wieczoru. Koncert skowronkowy pisany był z myślą o użyciu klawesynu nowoczesnego, wylansowanego w XX wieku przez światowej sławy polską wirtuozkę tego instrumentu – Wandę Landowską. Utwór po raz pierwszy wykonała w 2023 roku Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, grając na unikatowym klawesynie zbudowanym dla Elżbiety Chojnackiej w 1982 roku przez Anthony’ego Sideya i Frédérica Bala. Również podczas gali urodzinowej w roli solistki wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.
Następnie usłyszymy Lamento na obój i orkiestrę smyczkową Joanny Wnuk-Nazarowej. To kameralna wersja nigdy nie wykonanego utworu Requiem II na sopran i wielką orkiestrę symfoniczną z 1974 r. Dzieło powstało w 1983 r. na zamówienie Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, a jego prawykonanie odbyło się w kwietniu 1985 r. Podczas gali usłyszymy utwór w wykonaniu wybitnego oboisty Mariusza Pędziałka.
Program uzupełnia Sinfonietta nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga Joanny Wnuk-Nazarowej podczas jej studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych ― i późniejszych ― wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości.
Z okazji 75 urodzin kompozytorki wydawnictwo ANAKLASIS przygotowało pierwszą monograficzną płytę damy polskiej kultury muzycznej. Płyta IL TEMPO PASSA przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera odbędzie się 28 maja, a album będzie można zakupić również podczas gali urodzinowej.
IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej
Koncertowi towarzyszy konkurs na najlepiej napisaną recenzję z wydarzenia, skierowany do studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki. Termin przyjmowania zgłoszeń mija 24 maja. Regulamin oraz karta zgłoszeniowa, podobnie jak szczegółowy program gali i bilety na koncert dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.