Aktualności
Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!
2024-09-18
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Droga od odnalezionego w archiwum rękopisu czy kompozytorskiego zamysłu do gotowego wydania na pulpicie muzyka jest skomplikowana. W proces ten zaangażowane są dziesiątki osób; wśród nich nieocenioną rolę pełnią redaktorzy nutowi. To oni czuwają nad tym, by zapis utworu odzwierciedlał intencje twórcy, a jednocześnie był klarowny dla wykonawców i badaczy. Tajniki tego zawodu poznają uczestnicy Kursu Edytorstwa Muzycznego organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
KEM to bezpłatne dwusemestralne szkolenie adresowane do absolwentów studiów muzycznych I i II stopnia zainteresowanych edytorstwem muzycznym, a zwłaszcza komputerowym składem nut. Zajęcia ruszają 12 października 2024 i będą odbywać się w co drugi weekend (ze zmianami w okresach świątecznych). Na kurs składają się zajęcia online na platformie Zoom oraz 3 zjazdy – zamiennie w Krakowie i w Warszawie.
Program kursu obejmuje zajęcia praktyczne z programu do edycji nut Sibelius (w grupach podstawowej i zaawansowanej), a także wykłady i seminaria poświęcone różnym zagadnieniom związanym z edytorstwem muzycznym oraz pracą redaktora nutowego, w tym: redakcja i korekta (nutowa i tekstowa), proces wydawniczy, typografia, prawo autorskie czy wprowadzenie do opracowań źródłowo-krytycznych. Zajęcia prowadzą redaktorzy PWM oraz zaproszeni do współpracy uznani badacze i specjaliści.
Tradycją jest, że chętni uczestnicy przygotowują do wydania nową publikację PWM, kontynuując prace nad tytułem jako redaktorzy, korektorzy i kopiści już po zakończeniu nauki. Również w tej edycji kursanci przygotują składy komputerowe do wybranych publikacji oficyny. Absolwenci, którzy ukończą kurs z pozytywnym wynikiem, otrzymają certyfikat, a wyróżniający się uczestnicy będą mieli możliwość podjęcia dalszej współpracy z oficyną.
Więcej o kompetencjach, które można rozwijać w trakcie kursu oraz możliwościach, jakie daje jego ukończenie, opowiedzieli redaktorzy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Paulina Krupa i Kamil Poniatowski – w rozmowie z Mateuszem Borkowskim dla podcastu „DNA Muzyki Polskiej”.
Szczegóły na temat organizacji i naboru na Kurs Edytorstwa Muzycznego znajdują się tutaj.
Kurs Edytorstwa Muzycznego finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Partnerami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.