Aktualności
I Festiwal Musica Claromontana
2007-11-21
Od 22-30 listopada br. w ramach I Festiwalu Musica Claromontana odbędzie się seria wykładów poświęcona zabytkom polskiej muzyki sakralnej XVIII w. Szczególny nacisk położony zostanie na kompozycje świeżo odnalezione w zbiorach Jasnej Góry - największych tego typu w kraju.Ideą festiwalu jest przybliżenie polskiej publiczności wydobytej z zapomnienia muzyki zachowanej w zbiorach paulińskich. Celem przedsięwzięcia jest uświadommienie jak najszerszemu gronu odbiorców, jak silną pozycję na mapie ówczesnej Europy zajmowała Polska, w szczególności Klasztor Jasnogórski, jako wiodący ośrodek życia kulturalnego.
W ramach festiwalu odbywa się szereg wykładów i koncertów:
- Wykłady w szkołach i uczelniach muzycznych prezentują najciekawsze zabytki polskiej muzyki sakralnej XVIII w. Szczególny nacisk położony jest na kompozycje świeżo odnalezione w zbiorach Jasnej Góry - największych tego typu w kraju.
- Koncerty odbywają się w zabytkowych kościołach należących do zakonu Paulinów. W ten sposób napisana przed kilkoma wiekami muzyka może zabrzmieć na nowo w miejscach, gdzie była pierwotnie wykonywana. Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest twórczości jednego z najważniejszych kompozytorów-zakonników XVIIIw. - Amando Ivancica. Wykonawcy - Zespół Muzyki Dawnej La Tempesta - to jeden z czołowych polskich zespołów specjalizujących się w stylowym wykonywaniu muzyki dawnej.
Festiwal stanowi swego rodzaju dopełnienie prowadzonych od kilku lat w zakonie jasnogórskim prac badawczych, w wyniku których, wspólnie z wydawnictwem PWM oraz wytwórniami fonograficznymi Musicon i DUX, udało się wydać i zarejestrować szereg nieznanych dotąd dzieł jasnogórskich kompozytorów.
Szerokie omówienie zachowanego w archiwach jasnogórskich materiału muzycznego na wykładach i prelekcjach oraz koncertowe wykonanie reprezentatywnych jego przykładów nie pozwoli pozostać gołosłownym w stwierdzeniu, iż historia muzyki polskiej domaga się gruntownego przewartościowania, jeśli chodzi o ilość i - przede wszystkim - jakość zachowanych przykładów jej świetności.
Dyrektor artystyczny festiwalu
Jakub Burzyński
Koordynator festiwalu
Michał Janczak
Wykłady w listopadzie:
22 XI 2007, godz. 10.45 Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie, ul. Basztowa 6
28 XI 2007, godz. 16.15 Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Henryka Melcera w Kaliszu, Pl. Jana Pawła II 9
28 XI 2007, godz. 18.30 Zespół Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim, ul. Wolności 29a
30 XI 2007, godz. 17.00 Zespół Szkół Muzycznych w Legnicy, ul. Roosevelta 26
Więcej informacji na stronie: www.latempesta.pl/festiwal
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.