Aktualności
16. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2019-04-16
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 16. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na UTWÓR TWÓRCZO NAWIĄZUJĄCY DO BAROKOWEJ TRADYCJI MUZYCZNEJ NA SKRZYPCE Z TOWARZYSZENIEM OD JEDNEGO DO CZTERECH DOWOLNYCH INSTRUMENTÓW.
Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów posiadających obywatelstwo polskie. Udział mogą brać w nim osoby pełnoletnie, które do dnia 16 października 2019 roku (włącznie) nie ukończą 30. roku życia.
Termin nadsyłania prac: 16 października 2019 roku
Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona Jury w składzie:
• prof. Kaja Danczowska
• Agata Szymczewska
• Paweł Mykietyn
• dr Daniel Cichy
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewiduje wyłonienie jednej, zwycięskiej kompozycji.
Nagrodami w Konkursie są:
• nagroda pieniężna w wysokości 10 000 zł,
• wydanie drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji oraz włączenie utworu do katalogu PWM,
• publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.
Tegoroczną edycją Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie upamiętnia postać patrona Konkursu, Tadeusza Ochlewskiego: muzyka, pedagoga, założyciela i wieloletniego dyrektora tej Oficyny. 22 marca obchodziliśmy 125. rocznicę jego urodzin.
Tadeusz Ochlewski był skrzypkiem, dlatego wybór wiodącego instrumentu wydaje się oczywisty, natomiast odwołanie do tradycji barokowych wynika bezpośrednio z jego działalności wydawniczej: pierwszym wydanym w PWM w serii WDMP utworem była Sonata a due violini con basso pro organo Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego.
Czas podjąć wyzwanie. Wszystkim młodym kompozytorom życzymy powodzenia!
Pytania dotyczące Konkursu prosimy kierować na adres: konkurs@pwm.com.pl.
Regulamin oraz wszystkie informacje dotyczące Konkursu dostępne są na stronie www.kkto.pwm.com.pl.
Adres dostarczenia materiałów:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
al. Krasińskiego 11a
31-111 Kraków
„Konkurs Kompozytorski”
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.