Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne symbolicznie dla Ukrainy
2022-03-02
Instytucje kultury podejmują działania, aby solidarnie okazać wsparcie dotkniętym wojną mieszkańcom Ukrainy i przybywającym do Polski uchodźcom. Mając świadomość, jak ważne są także symboliczne gesty w sferze kulturalnej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało profesjonalne opracowanie hymnu Ukrainy na orkiestrę symfoniczną do swobodnego wykorzystania.
Filharmonie włączają do programów koncertów utwory ukraińskich kompozytorów, chcąc nie tylko szerzyć w Polsce tamtejszą kulturę, ale też dodać otuchy tym, którym udało się przedostać do Polski zza wschodniej granicy. Solidarnie angażując się w podejmowane akcje, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało profesjonalne opracowanie na orkiestrę symfoniczną hymnu narodowego naszych sąsiadów. Materiał nutowy do bezpłatnego wykorzystania przez zespoły orkiestrowe z możliwością wykonania z chórem mieszanym, został opracowany przez redaktora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, kompozytora Emila Wojtackiego. Partytura i głosy są dostępne do pobrania na portalu Polska Biblioteka Muzyczna. Pobranie nie wymaga logowania do systemu.
Oprócz wersji instrumentalnej dostępne jest też opracowanie na chór mieszany a cappella z tekstem ukraińskim i polską transkrypcją. Opracowanie zostało również włączone do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a analogowa wersja materiału nutowego jest dostępna do bezpłatnego wypożyczenia za pośrednictwem strony internetowej PWM-u.
Już sama historia hymnu ukazuje waleczność narodu. Autorem słów jest Pawło Czubynski. W 1862 roku narodowowyzwoleńczy tekst nie mógł ukazać się w Kijowie drukiem, dlatego do Lwowa przemycił go Paulin Święcicki – poeta i uczestnik powstania styczniowego. Tekst ukazał się w tamtejszej prasie. W 1863 roku Mychajło Werbycki, grekokatolicki ksiądz, opracował go muzycznie. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce prawdopodobnie we lwowskim teatrze muzycznym w 1864 roku. Powstała pieśń zyskała tak dużą popularność, że w 1917 roku Ukraińska Centralna Rada uznała ją za hymn narodowy. Później, w czasie nastania rządów komunistycznych, jej wykonywanie zostało zabronione – aż do czasu odzyskania niepodległości. Funkcjonująca przez wieki pieśń doczekała się około 20 wersji. Dopiero w 2003 roku Rada Najwyższa ustaliła obowiązujące brzmienie pierwszego wersu: „Nie umarły jeszcze Ukrainy chwała i wolność”.
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?