Aktualności
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble ogłasza PLAYGROUND 2023: call for collaborations
2023-01-27
Relacja kompozytora z wykonawcą może być motorem dla odkrycia skrywanych pokładów kreatywności. W wyniku rozmów i prób nieraz rodziły się pomysły, które dały początek przełomowym projektom. W myśl współpracy i współtworzenia muzyki Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble otwiera zgłoszenia do projektu PLAYGROUND 2023. PWM jest partnerem przedsięwzięcia.
PLAYGROUND jest przestrzenią stworzoną przez Spółdzielnię Muzyczną do rozwoju pomysłów kompozytorskich. W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych twórczynie i twórcy będą mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Owocem kilkumiesięcznej współpracy będą utwory, które zostaną wykonane przez muzyków Spółdzielni. Przede wszystkim chodzi o tworzenie relacji, wymianę doświadczeń i kreowanie nowej myśli o muzyce.
„Założyliśmy zespół muzyki współczesnej, bo chcemy wiedzieć co dalej, co wisi w powietrzu, czego prześwity widać w nowej sztuce. Nasze dotychczasowe doświadczenia podpowiadają, że za większością dobrych utworów stoi mocna relacja na linii kompozytorka / kompozytor–wykonawczyni / wykonawca” – wyjaśniają genezę pomysłu artyści Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble i dodają: „To nie konkurs, tylko call for collaborations”.
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. Joanna Gałuszka
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble jest jednym z najciekawszych i najprężniej działających polskich zespołów wykonujących muzykę nową. W 2021 roku grupa została wyróżniona Ensemble Prize od Ernst von Siemens Musikstiftung. Zespół regularnie występuje na najważniejszych festiwalach – można go usłyszeć na takich wydarzeniach, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Audio Art czy unsound. W sezonie artystycznym 2022 Spółdzielnia prezentowała autorskie programy z muzyką klasyków XX i XXI wieku w ramach cyklu Sacrum Profanum: INTERAKCJE. W repertuarach koncertów znalazły się także utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Zygmunta Krauzego, Agaty Zubel czy Andrzeja Kwiecińskiego.
Zgłoszenia do PLAYGRAUND 2023 przyjmowane są do 15 marca. Uczestników programu wybiorą Jagdish Mistry (Ensemble Modern), kompozytorzy: Paweł Mykietyn i Zygmunt Krauze, dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz muzycy Spółdzielni. Projekt skierowany jest do twórców i twórczyń z Polski i/lub obecnie działających w Polsce, którzy nie ukończyli 30 roku życia.
Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie zespołu.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.