PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble ogłasza PLAYGROUND 2023: call for collaborations

2023-01-27

Relacja kompozytora z wykonawcą może być motorem dla odkrycia skrywanych pokładów kreatywności. W wyniku rozmów i prób nieraz rodziły się pomysły, które dały początek przełomowym projektom. W myśl współpracy i współtworzenia muzyki Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble otwiera zgłoszenia do projektu PLAYGROUND 2023. PWM jest partnerem przedsięwzięcia.
 

PLAYGROUND jest przestrzenią stworzoną przez Spółdzielnię Muzyczną do rozwoju pomysłów kompozytorskich. W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych twórczynie i twórcy będą mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Owocem kilkumiesięcznej współpracy będą utwory, które zostaną wykonane przez muzyków Spółdzielni. Przede wszystkim chodzi o tworzenie relacji, wymianę doświadczeń i kreowanie nowej myśli o muzyce.


„Założyliśmy zespół muzyki współczesnej, bo chcemy wiedzieć co dalej, co wisi w powietrzu, czego prześwity widać w nowej sztuce. Nasze dotychczasowe doświadczenia podpowiadają, że za większością dobrych utworów stoi mocna relacja na linii kompozytorka / kompozytor–wykonawczyni / wykonawca” – wyjaśniają genezę pomysłu artyści Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble i dodają: „To nie konkurs, tylko call for collaborations”. 

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. Joanna Gałuszka

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble jest jednym z najciekawszych i najprężniej działających polskich zespołów wykonujących muzykę nową. W 2021 roku grupa została wyróżniona Ensemble Prize od Ernst von Siemens Musikstiftung. Zespół regularnie występuje na najważniejszych festiwalach – można go usłyszeć na takich wydarzeniach, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Audio Art czy unsound. W sezonie artystycznym 2022 Spółdzielnia prezentowała autorskie programy z muzyką klasyków XX i XXI wieku w ramach cyklu Sacrum Profanum: INTERAKCJE. W repertuarach koncertów znalazły się także utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Zygmunta Krauzego, Agaty Zubel czy Andrzeja Kwiecińskiego.


Zgłoszenia do PLAYGRAUND 2023 przyjmowane są do 15 marca. Uczestników programu wybiorą Jagdish Mistry (Ensemble Modern), kompozytorzy: Paweł Mykietyn i Zygmunt Krauze, dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz muzycy Spółdzielni. Projekt skierowany jest do twórców i twórczyń z Polski i/lub obecnie działających w Polsce, którzy nie ukończyli 30 roku życia.
 

Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie zespołu.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.