PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

10. Festiwal Prawykonań już w ten weekend!

2023-03-06

Festiwal Prawykonań jest jednym z najważniejszych i najbardziej nośnych projektów realizowanych przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. W tym roku, między 10 a 12 marca, organizatorzy zapraszają na dziesiątą, jubileuszową edycję przedsięwzięcia. W programie nie zabraknie utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które jest partnerem Festiwalu.

„Festiwal Prawykonań ma dobrze ugruntowaną renomę platformy ukazującej nie tylko nowe utwory, ale i najnowsze trendy. W tym roku po raz kolejny spotkamy kompozytorów reprezentujących różnorodne nurty i style muzyczne” – piszą organizatorzy. Podczas trzech dni wypełnionych koncertami, warsztatami dla dzieci i spotkaniami z kompozytorami po raz pierwszy zabrzmią utwory uznanych twórców, mogących pochwalić się dużym dorobkiem, jak i najgorętszych młodych nazwisk, które zaznaczyły już swoje miejsce w branży i skupiają uwagę odbiorców uważnie obserwujących rozwój ich karier. W programie nie zabraknie także dzieł kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
 

Grażyna Pstrokońska-Nawratil na inaugurację


Festiwal otworzy koncert symfoniczny w wykonaniu gospodarzy. Będzie to także okazja dla wszystkich, którzy nie mieli jeszcze okazji posłuchać brzmienia nowych organów w NOSPR, zainaugurowanych w styczniu tego roku. Okeanos na wielką orkiestrę symfoniczną i organy Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil znalazł się w programie koncertu poświęconego naszej „błękitnej planecie”. Kompozycja jest kolejnym ogniwem rozbudowywanego przez kompozytorkę cyklu Ekomuzyka (obok m.in Lasów deszczowych, Assisi, Galaktikos) i jest próbą uchwycenia poprzez dźwięki subtelności i potęgi oceanu. „To także wędrówka od bajkowej powierzchni, po tajemnicę głębin, gdzie ziemia niekiedy pęka, wyzwalając ogień i zabójczą falę – zwieńczona powrotem ku światłu” – dodaje kompozytorka. 10 marca NOSPR poprowadzi Marin Alsop, a partię organów wykona Arkadiusz Bialic. 



 

Na (nie tylko) osiem rąk: Katarzyna Głowicka i Andrzej Kwieciński 


Ten koncert miał odbyć się jeszcze w ramach poprzedniej edycji Festiwalu. Na wydarzenie przyszło nam poczekać dwa lata – 10 marca Kwartet Śląski zagra między innymi utwory Katarzyny Głowickiej i Andrzeja Kwiecińskiego.
 

Inspiracją do napisania Solitude Quartet na głos, kwartet smyczkowy i elektronikę był dla Głowickiej czas pandemii oraz związanego z tym zawieszenia i niepewności. Utwór składa się z trzech części zatytułowanych: Piekło, Oczyszczenie, Rozgrzeszenie. Całość rozpoczyna kwartet solo. „To udręka dni, które się powtarzaj, repetycje rytmów”, komentuje kompozytorka. W kolejnych częściach dołączają sukcesywnie głos i elektronika. Teksty napisane są w języku polskim i angielskim. „Wybór języka w danym momencie był podyktowany względami muzycznymi: brzmieniem słów, ich spójnością w języku angielskim lub większą różnorodnością dźwięków szmerowych w polskim” – wyjaśnia Głowicka. Partię wokalną wykona Iga Kozacka. 




Drugim utworem z katalogu PWM-u, który znalazł się w programie koncertu Kwartetu Śląskiego, jest [PIPE(s)]64 Andrzeja Kwiecińskiego, które miało już swoją światową premierę. W 2020 roku dzieło zabrzmiało w Tokio w wykonaniu japońskich muzyków. Podczas polskiego prawykonania w Katowicach Kwartetowi Śląskiemu będzie towarzyszyć grająca na prostym flecie tenorowym Caroline Mayrhofer. To kolejny utwór w katalogu kompozytora, w którym nawiązał do kultowej gry z serii Super Mario Bros. „Kiedyś jeden z muzyków powiedział mi, że wykonując mój utwór, czuł się tak, jakby grał w starą zręcznościówkę na konsoli: ciągle nowe chwyty, szybkie zmiany nacisku i dynamiki, nowe metrum co takt… Przypomniało mi to oryginalne gry Mario Bros, których połamana rytmika i uproszczona melodyka stały się inspiracją do [stworzenia] całej rodziny utworów – traktuję je także jako chwilę oddechu i zabawy pomiędzy większymi formami” – tłumaczy kompozytor.


 

Sobota dla dzieci


Drugi dzień festiwalu skierowany jest głównie do dzieci lub stawia je w centrum historii. Już o godz. 13:00 AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prawykona Album rodzinny Jerzego Kornowicza. „Dzieciństwo to czas, kiedy przebywamy w kilku światach naraz – pewnie najmniej w tym realnym, bo nie mamy o nim pojęcia” – mówi kompozytor. „Lektura albumu skłania bohaterów utworu do odkrywania rodzinnej przeszłości, która jest też historią powszechną. Dzieci łączą w całość fakty z życia nieznanych krewnych, odkrywają różne ludzkie charaktery i umysłowości. Wielkie dzieje toczą się w tle: są tu polskie traumy, wspomnienia osób pokrzywdzonych przez społeczne katastrofy. Jest perspektywa europejska i polemika z rodzimymi kliszami. Są w końcu wątki wspólne z całym światem ożywionym, z którego się wywodzimy i częścią którego jesteśmy. […] Dzieci – bohaterowie utworu – mają szansę na to, aby świat dorosłych, przez tychże dorosłych psuty, poznać i zaakceptować. Zapewne po to, aby go dla siebie oswoić i za jakiś czas coś w nim zmienić na lepsze” – dodaje Kornowicz.
 

Autorem libretta jest znakomity literaturoznawca, tłumacz i pisarz Michał Rusinek. Wraz z AUKSO wystąpią na scenie Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid. Premierowe przedstawienie wyreżyseruje Natalia Babińska, za animacje odpowiada Tomasz Strojecki. Wydarzenie o charakterze rodzinnym przeznaczone jest dla dzieci od lat 5, młodzieży i rodziców.




Po premierze zapraszamy na warsztaty dla dzieci, oparte na serii książeczek Sonia w krainie Sonostworów autorstwa Kasi Huzar-Czub z ilustracjami Gosi Herby. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym jest glissando, ostinato i alikwoty, będący zarazem tytułowymi bohaterami poszczególnych książek. Przewodnikami po świecie Sonostworów będą muzycy NOSPR, którzy przybliżą techniki glissanda i ostinata oraz wytłumaczą, na czym polegają alikwoty. Warsztaty przeznaczone są dla dzieci 4–6 lat. Przewidziane są dwa spotkania: o godz. 16:00 i 17:00. Udział w nich jest bezpłatny, jednak ilość miejsc jest ograniczona. 


Na koniec dnia, późnym wieczorem, bo o 21:00, Camerata Silesia zaprasza na koncert wokalny, starając się odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule wydarzenia: dlaczego Odyseusz milczy? Jedną z prób odpowiedzi znajdziemy w utworze Sirens na zespół wokalny Dariusza Przybylskiego. Kompozytor, wraz z autorem tekstu, Markiem Kraszewskim, przepisują mit o syrenach, sprawdzając, dlaczego Odyseusz przemilczał treść ich śpiewu. 




Finał finałów


Festiwal zamknie premierowe wykonanie słuchowiska Tadeusza Wieleckiego. Jak by to powiedzieć… to utwór wokalno-instrumentalny, pomyślany również jako spektakl. Składa się z dziesięciu części, które łączą się ze sobą, tworząc ciąg logiczno-dramaturgiczny. „Człowiek wypowiada się poprzez sztukę, a w sposób może najbardziej bezpośredni poprzez muzykę, ale prawda, którą można z niej odczytać, nadal pozostaje tajemnicą…” – zapowiada kompozytor. „Dla twórcy, dla którego dążenie do tego, aby „odpowiednie dać rzeczy słowo” jest kwestią być albo nie być (w sensie artystycznym, choć nie tylko), dążenie to staje się swoistą wyprawą po złote runo. W Jak by to powiedzieć… motyw drogi, podróży pociągiem, jest metaforą tej wyprawy”. Autorem tekstów i całego scenariusza jest Tadeusz Wielecki. Wśród wybranych treści znalazły się fragmenty Rękopisu znalezionego w Saragossie Jana Potockiego, wiersze Williama B. Yeatsa, Fernando Pessoi, Mirona Białoszewskiego i Jarosława Klejnockiego, a także trzy teksty napisane przez kompozytora. 




Ruch na Festiwalu

Partnerem tegorocznej edycji Festiwalu Prawykonań jest także „Ruch Muzyczny”. Dziennikarzy związanych z czasopismem można będzie spotkać podczas koncertów, a także przysłuchać się prowadzonym przez nich rozmowom w ramach „Strefy Ruchu”, w ramach których kompozytorzy i wykonawcy opowiadają o własnych muzycznych doświadczeniach, przybliżając je słuchaczom. Każdego festiwalowego dnia będzie można dowiedzieć się więcej o muzyce najnowszej, która zabrzmi na scenach NOSPR. Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych „Ruchu Muzycznego” oraz odwiedzania strony www.ruchmuzyczny.pl

 


***


Pełny program festiwalu wraz z odnośnikami do zakupu biletów znajdują się na stronie NOSPR

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki

Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.

 

Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

Konkurs "Twoja ulubiona piosenka Zbigniewa Wodeckiego"

Zapraszamy Was do zabawy! Napisz, która piosenka Zbigniewa Wodeckiego gości w Twoim sercu i dlaczego tak się stało. Śledź naszą stronę na Facebooku i wygraj premierową publikację "Piosenki" Zbigniewa Wodeckiego. 

"Zacznij od Bacha" i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!

Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Premiera "Es lärmt das Licht" Agaty Zubel na finał rezydencji kompozytorskiej w Szwajcarii

Prawykonanie Es lärmt das Licht, najnowszego utworu Agaty Zubel na sopran i orkiestrę smyczkową do tekstu Reinera Marii Rilkego, zwieńczy 30 czerwca rezydencję kompozytorki w HEMU - Haute École de Musique w Lozannie.

46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY | FINAŁ

Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników muzyki na 46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY, który odbędzie się w dniach 21 i 23 czerwca 2024 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 30 czerwca.

Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas tegorocznej, październikowej edycji programu rezydencji artystycznych. Zgłoszenia można przesyłać do 30 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

ALBUM RODZINNY: dzieło Jerzego Kornowicza i Michała Rusinka dla małych i dużych

Wspólna gra w pamięć, dzięki której na bardzo zwyczajną rodzinę można spojrzeć z niezwyczajnej perspektywy. ALBUM RODZINNY – dzieło Jerzego Kornowicza do libretta Michała Rusinka to kolejna w tym roku premiera wydawnictwa ANAKLASIS. Tym razem marka fonograficzna poszerza grono swoich odbiorców o najmłodszych słuchaczy. Premiera płyty 21 czerwca.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Krakowie!

Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego. 

W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u

Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.