Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłącznym reprezentantem wydawnictwa Ricordi w Polsce!
2023-03-09
PWM wznawia współpracę z włoskim wydawnictwem Ricordi, a także z jego międzynarodowymi partnerami, którzy wchodzą w skład Universal Music Publishing Classics & Screen. W związku z tym, wypożyczenia materiałów orkiestrowych z katalogów wszystkich wydawnictw należących do Classics & Screen są realizowane w Polsce przez Dział Zbiorów Nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
„Bardzo się cieszę, że po latach wznawiamy współpracę z Universal Music Publishing Group” – komentuje dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM. „Tym samym Dział Zbiorów Nutowych naszej Oficyny staje się miejscem, w którym wszystkie działające w Polsce orkiestry, teatry operowe, instytucje kultury, szkoły i uczelnie oraz podmioty organizujące wydarzenia muzyczne otrzymają dostęp do materiałów nutowych dzieł z katalogów niemal wszystkich najbardziej cenionych wydawnictw muzycznych na świecie. Ze względu na dużą popularność utworów znajdujących się w katalogach takich oficyn, jak Éditions Durand-Salabert-Eschig (Paryż) i UMP Editio Musica Budapest, które wchodzą w skład grupy, będzie to dla nas nie tylko duża przyjemność, ale i ekscytujące wyzwanie”.
„Cieszymy się ze współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i liczymy na owocną działalność w ramach promowania naszych kompozytorów i katalogów w Polsce” – mówi Natasha Baldwin, wiceprezeska wykonawcza Classics & Screen.
Włoskie wydawnictwo Ricordi, mające filie w Berlinie, Londynie i Nowym Jorku, posiada jeden z największych katalogów nutowych. W jego skład wchodzą dzieła legendarnych kompozytorów, takich jak: Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini i Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini i Gaetano Donizetti; utwory klasyków XX wieku: Luigiego Nona, Gérarda Grisey’a, Edgara Varese’a, czy mistrzów współczesności: Luci Francesconiego, Giorgia Battistelliego, Olgi Neuwirth i Julii Wolfe. Poza ofertą wyróżniających się w branży serii wydań źródłowo-krytycznych, Ricordi reprezentuje cenione katalogi i wydania, m.in. katalog brytyjskiego wydawcy muzycznego Alfreda Lengnicka.
Wraz z Éditions Durand-Salabert-Eschig (Paryż) i UMP Editio Musica Budapest, Ricordi współpracuje z Universal Music Publishing Group Classics & Screen, jedną z największych na świecie grup wydawniczych zajmujących się muzyką klasyczną. W katalogach zrzeszonych wydawnictw znajdują się utwory ponad 1900 kompozytorów, w tym Béli Bartóka, Claude’a Debussy’ego, Pascala Dusapina, Georgesa Aperghisa, Francisa Poulenca, Maurice’a Ravela i wielu innych. W portfolio Classics & Screen znajdują się również wydawnictwa Decca Publishing, w tym utwory twórców muzyki elektronicznej, współczesnej i filmowej takich twórców, jak Ben Frost, Isobel Waller-Bridge czy Max Richter.
Za pośrednictwem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – wyłącznego reprezentanta prestiżowych grup wydawniczych na świecie, takich jak Schott Music, Wise Music Group, Boosey & Hawkes oraz Universal Music Publishing Classics & Screen – polscy klienci będą mogli od teraz wypożyczyć materiały orkiestrowe od wszystkich najważniejszych wydawców muzyki klasycznej.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.