Aktualności
Z Wawelu na deski opery. Sceniczna premiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej 1 kwietnia w Operze Krakowskiej
2023-03-13
W 2021 roku świętowaliśmy 200. rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida. Jednym z centralnych punktów obchodów była prapremiera opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisanej na podstawie misterium Wieszcza. Po niemal dwóch latach dzieło wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Druga taka opera
Nie jednego kompozytora zafascynowała postać Wandy. Jednak przez długi czas jedyną ukończoną operą opowiadającą o jej losach była pięcioaktowa Vanda Antonína Dvořáka. Dopiero w XXI wieku losy legendarnej królowej doczekały się drugiej tego typu interpretacji, która wyszła spod ręki Joanny Wnuk-Nazarowej. Kompozytorka nie tylko stworzyła warstwę dźwiękową, ale także opracowała libretto. Tekst Norwida wykorzystała niemal bez zmian – jedyne, jakich dokonała, związane są z pominięciem czy skróceniem partii postaci z dalszego planu lub oddanie ich słów głównym bohaterom. Jaka jest Wanda muzycznie? „Mam nadzieję, że nie jest to muzyka naśladująca znanych nam kompozytorów, choć przypuszczam, że może być porównywana z muzyką Zygmunta Koniecznego, który przecież stworzył własną wizję Wandy w Legendzie II według Wyspiańskiego” – komentuje kompozytorka. „Znakomitą rolę wykreowała tam niestety już nieżyjąca Agnieszka Fatyga. U mnie jednak […] muszą śpiewać zawodowi śpiewacy, ze znajomością technik wykonawstwa muzyki atonalnej”.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku opera była prawykonana na dziedzińcu arkadowym na Wawelu, została tam także zarejestrowana i będzie wydana na krążku Blu-ray przez ANAKLASIS – wytwórnię działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Już wówczas, przed niespełna dwoma laty, Opera Krakowska planowała włączenie Wandy do swojego stałego repertuaru. 1 kwietnia na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery, w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się w rolę Grodnego.
Atrakcje nie tylko na premierę
Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Udział w premierze filmu i spotkaniu z Artystką będzie możliwy dla odbiorców pokazu Wandy 2 kwietnia. Szczegóły pojawią się już niebawem na stronie i w mediach społecznościowych Organizatora.
Bilety na poszczególne spektakle dostępne są do kupienia na stronie Opery Krakowskiej.
Najczęściej czytane:
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.