Aktualności
Z Wawelu na deski opery. Sceniczna premiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej 1 kwietnia w Operze Krakowskiej
2023-03-13
W 2021 roku świętowaliśmy 200. rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida. Jednym z centralnych punktów obchodów była prapremiera opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisanej na podstawie misterium Wieszcza. Po niemal dwóch latach dzieło wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Druga taka opera
Nie jednego kompozytora zafascynowała postać Wandy. Jednak przez długi czas jedyną ukończoną operą opowiadającą o jej losach była pięcioaktowa Vanda Antonína Dvořáka. Dopiero w XXI wieku losy legendarnej królowej doczekały się drugiej tego typu interpretacji, która wyszła spod ręki Joanny Wnuk-Nazarowej. Kompozytorka nie tylko stworzyła warstwę dźwiękową, ale także opracowała libretto. Tekst Norwida wykorzystała niemal bez zmian – jedyne, jakich dokonała, związane są z pominięciem czy skróceniem partii postaci z dalszego planu lub oddanie ich słów głównym bohaterom. Jaka jest Wanda muzycznie? „Mam nadzieję, że nie jest to muzyka naśladująca znanych nam kompozytorów, choć przypuszczam, że może być porównywana z muzyką Zygmunta Koniecznego, który przecież stworzył własną wizję Wandy w Legendzie II według Wyspiańskiego” – komentuje kompozytorka. „Znakomitą rolę wykreowała tam niestety już nieżyjąca Agnieszka Fatyga. U mnie jednak […] muszą śpiewać zawodowi śpiewacy, ze znajomością technik wykonawstwa muzyki atonalnej”.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku opera była prawykonana na dziedzińcu arkadowym na Wawelu, została tam także zarejestrowana i będzie wydana na krążku Blu-ray przez ANAKLASIS – wytwórnię działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Już wówczas, przed niespełna dwoma laty, Opera Krakowska planowała włączenie Wandy do swojego stałego repertuaru. 1 kwietnia na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery, w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się w rolę Grodnego.
Atrakcje nie tylko na premierę
Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Udział w premierze filmu i spotkaniu z Artystką będzie możliwy dla odbiorców pokazu Wandy 2 kwietnia. Szczegóły pojawią się już niebawem na stronie i w mediach społecznościowych Organizatora.
Bilety na poszczególne spektakle dostępne są do kupienia na stronie Opery Krakowskiej.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.