Aktualności
Z Wawelu na deski opery. Sceniczna premiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej 1 kwietnia w Operze Krakowskiej
2023-03-13
W 2021 roku świętowaliśmy 200. rocznicę urodzin Cypriana Kamila Norwida. Jednym z centralnych punktów obchodów była prapremiera opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisanej na podstawie misterium Wieszcza. Po niemal dwóch latach dzieło wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Druga taka opera
Nie jednego kompozytora zafascynowała postać Wandy. Jednak przez długi czas jedyną ukończoną operą opowiadającą o jej losach była pięcioaktowa Vanda Antonína Dvořáka. Dopiero w XXI wieku losy legendarnej królowej doczekały się drugiej tego typu interpretacji, która wyszła spod ręki Joanny Wnuk-Nazarowej. Kompozytorka nie tylko stworzyła warstwę dźwiękową, ale także opracowała libretto. Tekst Norwida wykorzystała niemal bez zmian – jedyne, jakich dokonała, związane są z pominięciem czy skróceniem partii postaci z dalszego planu lub oddanie ich słów głównym bohaterom. Jaka jest Wanda muzycznie? „Mam nadzieję, że nie jest to muzyka naśladująca znanych nam kompozytorów, choć przypuszczam, że może być porównywana z muzyką Zygmunta Koniecznego, który przecież stworzył własną wizję Wandy w Legendzie II według Wyspiańskiego” – komentuje kompozytorka. „Znakomitą rolę wykreowała tam niestety już nieżyjąca Agnieszka Fatyga. U mnie jednak […] muszą śpiewać zawodowi śpiewacy, ze znajomością technik wykonawstwa muzyki atonalnej”.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku opera była prawykonana na dziedzińcu arkadowym na Wawelu, została tam także zarejestrowana i będzie wydana na krążku Blu-ray przez ANAKLASIS – wytwórnię działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Już wówczas, przed niespełna dwoma laty, Opera Krakowska planowała włączenie Wandy do swojego stałego repertuaru. 1 kwietnia na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery, w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się w rolę Grodnego.
Atrakcje nie tylko na premierę
Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Udział w premierze filmu i spotkaniu z Artystką będzie możliwy dla odbiorców pokazu Wandy 2 kwietnia. Szczegóły pojawią się już niebawem na stronie i w mediach społecznościowych Organizatora.
Bilety na poszczególne spektakle dostępne są do kupienia na stronie Opery Krakowskiej.
Najczęściej czytane:
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.