PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Kuby Stankiewicza i Dominika Wani

2023-03-17

Choć można zostać muzykiem jazzowym bez klasycznego wykształcenia muzycznego, wielu artystów jednak w ten sposób rozpoczynało naukę gry na instrumencie. Taką ścieżką podążali też Kuba Stankiewicz i Dominik Wania – znakomici pianiści jazzowi, których improwizacji można posłuchać na krążkach ANAKLASIS. W ramach współpracy przy projekcie Instrument miesiąca podzielili się listą utworów polskich kompozytorów, które wciąż darzą sentymentem.
 

Rekomendacje Kuby Stankiewicza

 

Witold Lutosławski – Zestaw (Najpiękniejszy, Mała monografia i Album)


W styczniu 2023 miałem przyjemność odwiedzić dworek w Drozdowie, niedaleko Łomży, skąd pochodzi rodzina Lutosławskich i gdzie Witold spędził dzieciństwo. Dla wszystkich zainteresowanych dziełem i życiem Mistrza ten zestaw powinien stać się „zestawem obowiązkowym”. ;-)

 

Wojciech Kilar – Walc z filmu Ziemia obiecana w opracowaniu na fortepian

 

Polecam opracowanie autorstwa Wojciecha Widłaka, które pozwoli zapoznać się z tym pięknym utworem. Wojciech Kilar był wybitnym twórcą – także muzyki filmowej. Miałem możliwość zmierzenia się z tą materią w 2013 roku, pracując nad płytą z moimi opracowaniami jego kompozycji filmowych. Nie mogło tam zabraknąć także Walca z filmu Ziemia Obiecana

 

Edward Pałłasz – Miniatury na fortepian

 

Niedawno zmarły Edward Pałłasz był znakomitym kompozytorem i wieloletnim Prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jego Miniatury na fortepian to znakomita muzyka, którą serdecznie polecam.

 

Roman Statkowski – Toccata na fortepian oraz All antico na fortepian

 

Roman Statkowski to w mojej opinii jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Był uczniem Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Nam, muzykom jazzowym, jest szczególnie bliski, bo wśród jego wychowanków w Konserwatorium Warszawskim byli Victor Young i Henryk Wars. Toccata i All antico to znakomite utwory fortepianowe. 

 

Agata Zubel – Piano Piano But Not Pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę

 

Agata Zubel zalicza się do najciekawszych polskich wokalistek i kompozytorek. Od lat z zainteresowaniem śledzę jej karierę. Serdecznie polecam ten utwór, jak i całą twórczość Agaty.



Kuba Stankiewicz, fot. Bartek Barczyk / PWM

 

Rekomendacje Dominika Wani


Marek Stachowski – Audition na flet, wiolonczelę i fortepian

 

Z tą kompozycją wiążą mnie bardzo miłe wspomnienia z okresu studiów. Profesor Marek Stachowski był jeszcze Rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w zajęciach Praktyki Wykonawczej Muzyki Współczesnej w klasie prof. Marka Mietelskiego. Był to jeden z utworów, w którym po raz pierwszy zetknąłem się z notacją graficzną a także efektownymi, aczkolwiek nieskomplikowanymi technikami preparacji fortepianu. W jednym z fragmentów muzycy mieli nawet możliwość odegrania krótkiej, dość humorystycznej scenki aktorskiej. Praca nad tą kompozycją, jak i jej wykonawstwo, sprawiały wiele przyjemności i satysfakcji, szczególnie że kilkukrotnie mieliśmy okazję zaprezentować ją w obecności kompozytora, którego cenne wskazówki pozwoliły na jeszcze doskonalsze zrozumienie, odczytanie i sposób realizacji zapisu i o wiele ciekawszą interpretację.

 

Karol Szymanowski – Wariacje na polski temat ludowy h-moll, op. 10

 

Twórczość Karola Szymanowskiego, nie tylko fortepianowa, stanowi dla mnie, jako pianisty jazzowego, niewyczerpane źródło inspiracji w zasadzie w każdym aspekcie dzieła muzycznego, ale przede wszystkim w zakresie harmonii, melodyki i faktury. Wariacje h-moll miałem przyjemność opracowywać podczas studiów w klasie prof. Andrzeja Pikula. Są one jednym z tych ponadczasowych dzieł, które nieustannie mnie zachwyca swoim bogactwem harmonicznym i kolorystycznym. Niezwykłe jest to, w jaki sposób ten prosty temat ludowy został przetworzony przez kompozytora. Utwór o niebywale szerokim spektrum interpretacyjnym, wymagający od wykonawcy wyjątkowej wrażliwości i temperamentu.

 

Witold Lutosławski – Trzy utwory dla młodzieży

 

Zbiór trzech miniatur (Czteropalcówka, Melodia, Marsz), stanowiący dla młodych pianistów doskonałe wprowadzenie w niezwykle barwny świat dźwiękowy Witolda Lutosławskiego. Wiele elemntów tej faktury i harmonii wykorzystuję do tej pory w swojej pianistyce, szczególnie podczas improwizowanych koncertów solowych. 

Dominik Wania prezentuje wybrane publikacje z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, fot. archiwum prywatne

Witold Lutosławski – Melodie ludowe

 

Polska muzyka ludowa to niezwykle bogaty i wdzięczny motyw przewodni wielu znakomitych opracowań. Nie inaczej jest w tym przypadku. Witold lutosławski wziął na warsztat kilkanaście prostych melodii ludowych z różnych regionów naszego kraju. Wysublimowana oprawa harmoniczna i rytmiczna ukazuje zupełnie świeże spojrzenie na tę muzykę. Kompozycje Witolda Lutosławskiego z pewnością stanowią cenne źródło inspiracji do własnych poszukiwań sposobów opracowania polskiej muzyki ludowej oraz mogą posłużyć jako znakomity materiał bazowy do ekperymentów improwizatorskich, co jest uważam szczególnie istotne w edukacji i rozwoju artystycznym każdego młodego muzyka.

 

Juliusz Zarębski – Grande Polonaise Fis-dur, op. 6

 

To jedna z pierwszych rozbudowanych dramaturgicznie form, nad którą pracowałem podczas nauki w średniej szkole muzycznej. Utwór ten należy do najbardziej znanych dzieł kompozytora. Jest nasycony ekspresją i dynamiką, błyskotliwą techniką wirtuozowską i stanowi indywidualną syntezę środków wyrazowych oraz stylu charakterystycznego dla Chopina i Liszta. Powinien znaleźć się w repertuarze każdego pianisty, któremu szczególnie bliska jest twórczość okresu polskiego romantyzmu.

 

Dariusz Terefenko – Teoria Jazzu 

 

Bardzo długo brakowało takiego specjalistycznego wydawnictwa w języku polskim, dostępnego w naszym kraju. Profesor Dariusz Terefenko, wybitny teoretyk jazzu i pianista, wykładowca Eastman School of Music w Rochester (USA), w sposób bardzo szczegółowy, ale również przystępny podejmuje problematykę z zakresu teorii jazzu. Niewątpliwą zaletą książki jest pogrupowanie poszczególnych rozdziałów i zagadnień na trzy części: podstawową, średniozaawansowaną i zaawansowaną. W ten sposób mamy łatwy dostęp do interesujących nas tematów. Pozycja zdecydowanie obowiązkowa dla pianistów i innych instrumentalistów jazzowych, wykładowców akademickich, nauczycieli oraz dla wszystkich zainteresowanych, pragnących poszerzyć bądź uporządkować swoją wiedzę w zakresie teorii muzyki jazzowej.

 

***

Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.