PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Kuby Stankiewicza i Dominika Wani

2023-03-17

Choć można zostać muzykiem jazzowym bez klasycznego wykształcenia muzycznego, wielu artystów jednak w ten sposób rozpoczynało naukę gry na instrumencie. Taką ścieżką podążali też Kuba Stankiewicz i Dominik Wania – znakomici pianiści jazzowi, których improwizacji można posłuchać na krążkach ANAKLASIS. W ramach współpracy przy projekcie Instrument miesiąca podzielili się listą utworów polskich kompozytorów, które wciąż darzą sentymentem.
 

Rekomendacje Kuby Stankiewicza

 

Witold Lutosławski – Zestaw (Najpiękniejszy, Mała monografia i Album)


W styczniu 2023 miałem przyjemność odwiedzić dworek w Drozdowie, niedaleko Łomży, skąd pochodzi rodzina Lutosławskich i gdzie Witold spędził dzieciństwo. Dla wszystkich zainteresowanych dziełem i życiem Mistrza ten zestaw powinien stać się „zestawem obowiązkowym”. ;-)

 

Wojciech Kilar – Walc z filmu Ziemia obiecana w opracowaniu na fortepian

 

Polecam opracowanie autorstwa Wojciecha Widłaka, które pozwoli zapoznać się z tym pięknym utworem. Wojciech Kilar był wybitnym twórcą – także muzyki filmowej. Miałem możliwość zmierzenia się z tą materią w 2013 roku, pracując nad płytą z moimi opracowaniami jego kompozycji filmowych. Nie mogło tam zabraknąć także Walca z filmu Ziemia Obiecana

 

Edward Pałłasz – Miniatury na fortepian

 

Niedawno zmarły Edward Pałłasz był znakomitym kompozytorem i wieloletnim Prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jego Miniatury na fortepian to znakomita muzyka, którą serdecznie polecam.

 

Roman Statkowski – Toccata na fortepian oraz All antico na fortepian

 

Roman Statkowski to w mojej opinii jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Był uczniem Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Nam, muzykom jazzowym, jest szczególnie bliski, bo wśród jego wychowanków w Konserwatorium Warszawskim byli Victor Young i Henryk Wars. Toccata i All antico to znakomite utwory fortepianowe. 

 

Agata Zubel – Piano Piano But Not Pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę

 

Agata Zubel zalicza się do najciekawszych polskich wokalistek i kompozytorek. Od lat z zainteresowaniem śledzę jej karierę. Serdecznie polecam ten utwór, jak i całą twórczość Agaty.



Kuba Stankiewicz, fot. Bartek Barczyk / PWM

 

Rekomendacje Dominika Wani


Marek Stachowski – Audition na flet, wiolonczelę i fortepian

 

Z tą kompozycją wiążą mnie bardzo miłe wspomnienia z okresu studiów. Profesor Marek Stachowski był jeszcze Rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w zajęciach Praktyki Wykonawczej Muzyki Współczesnej w klasie prof. Marka Mietelskiego. Był to jeden z utworów, w którym po raz pierwszy zetknąłem się z notacją graficzną a także efektownymi, aczkolwiek nieskomplikowanymi technikami preparacji fortepianu. W jednym z fragmentów muzycy mieli nawet możliwość odegrania krótkiej, dość humorystycznej scenki aktorskiej. Praca nad tą kompozycją, jak i jej wykonawstwo, sprawiały wiele przyjemności i satysfakcji, szczególnie że kilkukrotnie mieliśmy okazję zaprezentować ją w obecności kompozytora, którego cenne wskazówki pozwoliły na jeszcze doskonalsze zrozumienie, odczytanie i sposób realizacji zapisu i o wiele ciekawszą interpretację.

 

Karol Szymanowski – Wariacje na polski temat ludowy h-moll, op. 10

 

Twórczość Karola Szymanowskiego, nie tylko fortepianowa, stanowi dla mnie, jako pianisty jazzowego, niewyczerpane źródło inspiracji w zasadzie w każdym aspekcie dzieła muzycznego, ale przede wszystkim w zakresie harmonii, melodyki i faktury. Wariacje h-moll miałem przyjemność opracowywać podczas studiów w klasie prof. Andrzeja Pikula. Są one jednym z tych ponadczasowych dzieł, które nieustannie mnie zachwyca swoim bogactwem harmonicznym i kolorystycznym. Niezwykłe jest to, w jaki sposób ten prosty temat ludowy został przetworzony przez kompozytora. Utwór o niebywale szerokim spektrum interpretacyjnym, wymagający od wykonawcy wyjątkowej wrażliwości i temperamentu.

 

Witold Lutosławski – Trzy utwory dla młodzieży

 

Zbiór trzech miniatur (Czteropalcówka, Melodia, Marsz), stanowiący dla młodych pianistów doskonałe wprowadzenie w niezwykle barwny świat dźwiękowy Witolda Lutosławskiego. Wiele elemntów tej faktury i harmonii wykorzystuję do tej pory w swojej pianistyce, szczególnie podczas improwizowanych koncertów solowych. 

Dominik Wania prezentuje wybrane publikacje z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, fot. archiwum prywatne

Witold Lutosławski – Melodie ludowe

 

Polska muzyka ludowa to niezwykle bogaty i wdzięczny motyw przewodni wielu znakomitych opracowań. Nie inaczej jest w tym przypadku. Witold lutosławski wziął na warsztat kilkanaście prostych melodii ludowych z różnych regionów naszego kraju. Wysublimowana oprawa harmoniczna i rytmiczna ukazuje zupełnie świeże spojrzenie na tę muzykę. Kompozycje Witolda Lutosławskiego z pewnością stanowią cenne źródło inspiracji do własnych poszukiwań sposobów opracowania polskiej muzyki ludowej oraz mogą posłużyć jako znakomity materiał bazowy do ekperymentów improwizatorskich, co jest uważam szczególnie istotne w edukacji i rozwoju artystycznym każdego młodego muzyka.

 

Juliusz Zarębski – Grande Polonaise Fis-dur, op. 6

 

To jedna z pierwszych rozbudowanych dramaturgicznie form, nad którą pracowałem podczas nauki w średniej szkole muzycznej. Utwór ten należy do najbardziej znanych dzieł kompozytora. Jest nasycony ekspresją i dynamiką, błyskotliwą techniką wirtuozowską i stanowi indywidualną syntezę środków wyrazowych oraz stylu charakterystycznego dla Chopina i Liszta. Powinien znaleźć się w repertuarze każdego pianisty, któremu szczególnie bliska jest twórczość okresu polskiego romantyzmu.

 

Dariusz Terefenko – Teoria Jazzu 

 

Bardzo długo brakowało takiego specjalistycznego wydawnictwa w języku polskim, dostępnego w naszym kraju. Profesor Dariusz Terefenko, wybitny teoretyk jazzu i pianista, wykładowca Eastman School of Music w Rochester (USA), w sposób bardzo szczegółowy, ale również przystępny podejmuje problematykę z zakresu teorii jazzu. Niewątpliwą zaletą książki jest pogrupowanie poszczególnych rozdziałów i zagadnień na trzy części: podstawową, średniozaawansowaną i zaawansowaną. W ten sposób mamy łatwy dostęp do interesujących nas tematów. Pozycja zdecydowanie obowiązkowa dla pianistów i innych instrumentalistów jazzowych, wykładowców akademickich, nauczycieli oraz dla wszystkich zainteresowanych, pragnących poszerzyć bądź uporządkować swoją wiedzę w zakresie teorii muzyki jazzowej.

 

***

Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com

Najczęściej czytane:

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.