PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Kuby Stankiewicza i Dominika Wani

2023-03-17

Choć można zostać muzykiem jazzowym bez klasycznego wykształcenia muzycznego, wielu artystów jednak w ten sposób rozpoczynało naukę gry na instrumencie. Taką ścieżką podążali też Kuba Stankiewicz i Dominik Wania – znakomici pianiści jazzowi, których improwizacji można posłuchać na krążkach ANAKLASIS. W ramach współpracy przy projekcie Instrument miesiąca podzielili się listą utworów polskich kompozytorów, które wciąż darzą sentymentem.
 

Rekomendacje Kuby Stankiewicza

 

Witold Lutosławski – Zestaw (Najpiękniejszy, Mała monografia i Album)


W styczniu 2023 miałem przyjemność odwiedzić dworek w Drozdowie, niedaleko Łomży, skąd pochodzi rodzina Lutosławskich i gdzie Witold spędził dzieciństwo. Dla wszystkich zainteresowanych dziełem i życiem Mistrza ten zestaw powinien stać się „zestawem obowiązkowym”. ;-)

 

Wojciech Kilar – Walc z filmu Ziemia obiecana w opracowaniu na fortepian

 

Polecam opracowanie autorstwa Wojciecha Widłaka, które pozwoli zapoznać się z tym pięknym utworem. Wojciech Kilar był wybitnym twórcą – także muzyki filmowej. Miałem możliwość zmierzenia się z tą materią w 2013 roku, pracując nad płytą z moimi opracowaniami jego kompozycji filmowych. Nie mogło tam zabraknąć także Walca z filmu Ziemia Obiecana

 

Edward Pałłasz – Miniatury na fortepian

 

Niedawno zmarły Edward Pałłasz był znakomitym kompozytorem i wieloletnim Prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jego Miniatury na fortepian to znakomita muzyka, którą serdecznie polecam.

 

Roman Statkowski – Toccata na fortepian oraz All antico na fortepian

 

Roman Statkowski to w mojej opinii jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Był uczniem Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Nam, muzykom jazzowym, jest szczególnie bliski, bo wśród jego wychowanków w Konserwatorium Warszawskim byli Victor Young i Henryk Wars. Toccata i All antico to znakomite utwory fortepianowe. 

 

Agata Zubel – Piano Piano But Not Pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę

 

Agata Zubel zalicza się do najciekawszych polskich wokalistek i kompozytorek. Od lat z zainteresowaniem śledzę jej karierę. Serdecznie polecam ten utwór, jak i całą twórczość Agaty.



Kuba Stankiewicz, fot. Bartek Barczyk / PWM

 

Rekomendacje Dominika Wani


Marek Stachowski – Audition na flet, wiolonczelę i fortepian

 

Z tą kompozycją wiążą mnie bardzo miłe wspomnienia z okresu studiów. Profesor Marek Stachowski był jeszcze Rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie. Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w zajęciach Praktyki Wykonawczej Muzyki Współczesnej w klasie prof. Marka Mietelskiego. Był to jeden z utworów, w którym po raz pierwszy zetknąłem się z notacją graficzną a także efektownymi, aczkolwiek nieskomplikowanymi technikami preparacji fortepianu. W jednym z fragmentów muzycy mieli nawet możliwość odegrania krótkiej, dość humorystycznej scenki aktorskiej. Praca nad tą kompozycją, jak i jej wykonawstwo, sprawiały wiele przyjemności i satysfakcji, szczególnie że kilkukrotnie mieliśmy okazję zaprezentować ją w obecności kompozytora, którego cenne wskazówki pozwoliły na jeszcze doskonalsze zrozumienie, odczytanie i sposób realizacji zapisu i o wiele ciekawszą interpretację.

 

Karol Szymanowski – Wariacje na polski temat ludowy h-moll, op. 10

 

Twórczość Karola Szymanowskiego, nie tylko fortepianowa, stanowi dla mnie, jako pianisty jazzowego, niewyczerpane źródło inspiracji w zasadzie w każdym aspekcie dzieła muzycznego, ale przede wszystkim w zakresie harmonii, melodyki i faktury. Wariacje h-moll miałem przyjemność opracowywać podczas studiów w klasie prof. Andrzeja Pikula. Są one jednym z tych ponadczasowych dzieł, które nieustannie mnie zachwyca swoim bogactwem harmonicznym i kolorystycznym. Niezwykłe jest to, w jaki sposób ten prosty temat ludowy został przetworzony przez kompozytora. Utwór o niebywale szerokim spektrum interpretacyjnym, wymagający od wykonawcy wyjątkowej wrażliwości i temperamentu.

 

Witold Lutosławski – Trzy utwory dla młodzieży

 

Zbiór trzech miniatur (Czteropalcówka, Melodia, Marsz), stanowiący dla młodych pianistów doskonałe wprowadzenie w niezwykle barwny świat dźwiękowy Witolda Lutosławskiego. Wiele elemntów tej faktury i harmonii wykorzystuję do tej pory w swojej pianistyce, szczególnie podczas improwizowanych koncertów solowych. 

Dominik Wania prezentuje wybrane publikacje z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, fot. archiwum prywatne

Witold Lutosławski – Melodie ludowe

 

Polska muzyka ludowa to niezwykle bogaty i wdzięczny motyw przewodni wielu znakomitych opracowań. Nie inaczej jest w tym przypadku. Witold lutosławski wziął na warsztat kilkanaście prostych melodii ludowych z różnych regionów naszego kraju. Wysublimowana oprawa harmoniczna i rytmiczna ukazuje zupełnie świeże spojrzenie na tę muzykę. Kompozycje Witolda Lutosławskiego z pewnością stanowią cenne źródło inspiracji do własnych poszukiwań sposobów opracowania polskiej muzyki ludowej oraz mogą posłużyć jako znakomity materiał bazowy do ekperymentów improwizatorskich, co jest uważam szczególnie istotne w edukacji i rozwoju artystycznym każdego młodego muzyka.

 

Juliusz Zarębski – Grande Polonaise Fis-dur, op. 6

 

To jedna z pierwszych rozbudowanych dramaturgicznie form, nad którą pracowałem podczas nauki w średniej szkole muzycznej. Utwór ten należy do najbardziej znanych dzieł kompozytora. Jest nasycony ekspresją i dynamiką, błyskotliwą techniką wirtuozowską i stanowi indywidualną syntezę środków wyrazowych oraz stylu charakterystycznego dla Chopina i Liszta. Powinien znaleźć się w repertuarze każdego pianisty, któremu szczególnie bliska jest twórczość okresu polskiego romantyzmu.

 

Dariusz Terefenko – Teoria Jazzu 

 

Bardzo długo brakowało takiego specjalistycznego wydawnictwa w języku polskim, dostępnego w naszym kraju. Profesor Dariusz Terefenko, wybitny teoretyk jazzu i pianista, wykładowca Eastman School of Music w Rochester (USA), w sposób bardzo szczegółowy, ale również przystępny podejmuje problematykę z zakresu teorii jazzu. Niewątpliwą zaletą książki jest pogrupowanie poszczególnych rozdziałów i zagadnień na trzy części: podstawową, średniozaawansowaną i zaawansowaną. W ten sposób mamy łatwy dostęp do interesujących nas tematów. Pozycja zdecydowanie obowiązkowa dla pianistów i innych instrumentalistów jazzowych, wykładowców akademickich, nauczycieli oraz dla wszystkich zainteresowanych, pragnących poszerzyć bądź uporządkować swoją wiedzę w zakresie teorii muzyki jazzowej.

 

***

Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.