Aktualności
KRÓLOWA, CO KOCHAŁA NIEMCA. PREMIERA ALBUMU WANDA JUŻ 31 MARCA!
2023-03-20
Losy legendarnej władczyni Krakowa przełożone na język współczesnej opery. „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej na podstawie Norwidowskiego misterium o tym samym tytule to najnowsza pozycja w katalogu ANAKLASIS. Na płycie blu-ray znajdzie się rejestracja prawykonania spektaklu oraz film dokumentalny o kompozytorce „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery.
Twórczość Cypriana Kamila Norwida była obecna w życiu Joanny Wnuk-Nazarowej od najmłodszych lat. Fascynację Wandą zaszczepiła w niej Jadwiga Halina Gallowa, wybitna aktorka i legendarna wykładowczyni krakowskiej szkoły teatralnej. Podczas nauki w liceum muzycznym przyszła kompozytorka trafiła do prowadzonego przez Gallową „Koła żywego słowa”; w misterium Norwida przygotowanym na tych zajęciach zagrała tytułową rolę. Opracowując Wandę muzycznie oraz dedykując ją dawnej mentorce, kompozytorka spłaca symboliczny dług zaciągnięty w młodości.
Wnuk-Nazarowa podąża za norwidowską interpretacją legendy o córce Kraka – w tym ujęciu królowa nie rzuca się do Wisły, aby uniknąć małżeństwa z wodzem Germanów. To kobieta silna i mądra, władczyni, która musi wybrać między miłością do Rytygera a powinnością wobec poddanych. Tragiczne rozdarcie pomiędzy osobistym szczęściem a dobrem ogółu to wszakże idealny temat na operowe libretto.
Wanda to pierwsze dzieło operowe w katalogu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz druga na świecie (po Vandzie Antonína Dvořáka) ukończona i wystawiona opera poświęcona legendarnej polskiej władczyni. To także unikatowe na skalę światową dzieło adaptujące tekst Norwida do potrzeb muzycznego języka dzieła operowego.
„Nie ma u mnie żadnego cytatu ani stylizacji na staropolszczyznę, choć pojawia się rzeczywiście rytm krakowiaka w partii Panny. Wynika to jednak wprost z rytmu tekstu. Tak to Norwid zapisał, nie mogłam więc tego pominąć. W rozmyślaniach Wandy zauważyć można z kolei rysunek kujawiaka, zaś marsz żałobny przy jej wstępowaniu na kopiec jest quasi-polonezem, na 5/4. Całość jednak jest jak najbardziej osadzona w języku muzyki naszych czasów, choć dalekim od awangardowości.” – tłumaczy kompozytorka.
Na płycie blu-ray znajdziemy rejestrację światowej premiery dzieła, która miała miejsce 10 września 2021 roku na wawelskim dziedzińcu arkadowym. Spektakl powstał w wyniku współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Opery Krakowskiej, Programu II Polskiego Radia oraz Zamku Królewskiego na Wawelu i był jednym z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida. Wawelską realizację wyreżyserował Waldemar Zawodziński. Kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza, który poprowadził Orkiestrę, Chór, Chór Dziecięcy i Balet Opery Krakowskiej. Partie solowe wykreowali: Agata Schmidt (Wanda), Tomasz Konieczny (Grodny), Andrzej Lampert (Rytyger/Skald) oraz Paula Maciołek (Panna).
Wydawnictwo dopełnia film dokumentalny Pod presją dźwięku i słowa w reżyserii Violetty Rotter-Kozery. Dokument przybliża bogate życie Joanny Wnuk-Nazarowej jako dyrygentki, kompozytorki i kobiety w pełni oddanej kulturze; obejmuje najważniejsze wydarzenia z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego artystki, a jego osią są przygotowania do prawykonania Wandy. Film wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A.
Album WANDA 31 marca trafia do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
1 kwietnia o godz. 18.30, w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera scenicznej realizacji Wandy – przygotowywana przez realizatorów „wersji wawelskiej”. Spektakl zostanie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. W niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będzie można wziąć udział w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową połączonym z pokazem zawartego na płycie filmu.
#wyostrzsłuch na serię IMAGES od ANAKLASIS
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Polskie Radio Program II, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.