Aktualności
Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Piotra Sałajczyka
2023-03-22
Pianista, kameralista, pedagog. Piotr Sałajczyk to artysta wszechstronny, który nie boi się muzyki zapomnianej. Nagrywał m.in. twórczość fortepianową Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego. Jakie utwory z naszego katalogu rekomenduje w ramach akcji „Instrument miesiąca"?
Karol Szymanowski – Dzieła fortepianowe
Wydawnictwo dla wielbicieli muzyki Mistrza z Atmy, akurat to, które trzymam w rękach jest wspaniale wydane (płócienna oprawa!). Podstawa mojego studiowania partytur Szymanowskiego.
Zbigniew Bargielski – Pchli Targ
Zaskakujące, bardzo ciekawe fakturalnie, dla dużych i dla małych. Uważam, że dzieci będą bardzo zaintrygowane, tak jak zaintrygowana jest publiczność, której prezentuję fragmenty Pchlego Targu.
Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy
Kompozycja zaangażowana, kompozycja z podtekstem, kompozycja krytykowana. Utwór, który z wielkim powodzeniem funkcjonuje na naszych estradach i którego wykonanie sprawia wiele wysiłku i przyjemności.
Najpiękniejszy Moniuszko
To wydanie traktuję jak inspirację do wejrzenia w salon dziewiętnastowieczny, gdzie można było dzielić się muzyką w gronie znajomych. Przyznam, że mam okazję do takich właśnie spotkań i są one przemiłe: gramy muzykę przeróżną, od Kabaretu Starszych Panów po ostatnie sonaty Beethovena, miejsce dla Moniuszki zawsze się znajduje. Ostatnia kompozycjaPianista, kameralista, pedagog w tym wydawnictwie - „Prząśniczka” w fortepianowej transkrypcji Henryka Melcera przenosi mnie w świat dzieciństwa i płyt gramofonowych.
Witold Lutosławski – Koncert fortepianowy
Perła muzyki XX wieku, jedno z arcydzieł napisanych na koncertujący fortepian i orkiestrę. Zapewne każdy z wykonawców ma swoją listę utworów „do wykonania w przyszłości”. Na mojej liście koncert Lutosławskiego zajmuje jedną z najwyższych pozycji.
Technika podwójnych dźwięków
W mnogości faktur fortepianowych te, w których występują podwójne tercje, seksty etc., często są najtrudniejsze. Warto wracać do sprawdzonych metod, zarówno podczas doskonalenia swojego warsztatu jak i podczas zajęć z adeptami sztuki pianistycznej. W zbiorze tym pomiędzy propozycjami aplikatury i ćwiczeniami znajdziemy wybór utworów poświęconych rozwijaniu umiejętności grania podwójnych dźwięków.
Juliusz Zarębski – Etiudy op. 3 i op. 7
Wydanie, którego jeszcze nie ma, a z którym jestem bardzo związany, tym razem jako jego redaktor. Kompozytor, któremu poświęciłem i poświęcam wiele uwagi - właśnie za kilka dni ukaże się na rynku piąta – ostatnia – płyta CD, na której uwieczniłem niewydane dzieła Juliusza Zarębskiego. Cieszę również niezwykle, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje pierwszy tom dzieł Zarębskiego w mojej redakcji!
Niedawno Piotr Sałajczyk był gościem naszego podcastu DNA Muzyki Polskiej, w którym opowiadał o nagrywaniu muzyki fortepianowej Władysława Żeleńskiego. Zapraszamy do słuchania.
***
Omówione publikacje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są dostępne w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. Tych, którzy chcą jeszcze lepiej poznać utwory wiolonczelowe z naszego katalogu, zachęcamy do odkrywania publikacji umieszczonych na platformie nkoda, która umożliwia dostęp do partytur zaraz po zalogowaniu.
Najczęściej czytane:
Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.
Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Zapraszamy Was do zabawy! Napisz, która piosenka Zbigniewa Wodeckiego gości w Twoim sercu i dlaczego tak się stało. Śledź naszą stronę na Facebooku i wygraj premierową publikację "Piosenki" Zbigniewa Wodeckiego.
Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Prawykonanie Es lärmt das Licht, najnowszego utworu Agaty Zubel na sopran i orkiestrę smyczkową do tekstu Reinera Marii Rilkego, zwieńczy 30 czerwca rezydencję kompozytorki w HEMU - Haute École de Musique w Lozannie.
Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników muzyki na 46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY, który odbędzie się w dniach 21 i 23 czerwca 2024 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas tegorocznej, październikowej edycji programu rezydencji artystycznych. Zgłoszenia można przesyłać do 30 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Wspólna gra w pamięć, dzięki której na bardzo zwyczajną rodzinę można spojrzeć z niezwyczajnej perspektywy. ALBUM RODZINNY – dzieło Jerzego Kornowicza do libretta Michała Rusinka to kolejna w tym roku premiera wydawnictwa ANAKLASIS. Tym razem marka fonograficzna poszerza grono swoich odbiorców o najmłodszych słuchaczy. Premiera płyty 21 czerwca.
Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.