Aktualności
Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Piotra Sałajczyka
2023-03-22
Pianista, kameralista, pedagog. Piotr Sałajczyk to artysta wszechstronny, który nie boi się muzyki zapomnianej. Nagrywał m.in. twórczość fortepianową Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego. Jakie utwory z naszego katalogu rekomenduje w ramach akcji „Instrument miesiąca"?
Karol Szymanowski – Dzieła fortepianowe
Wydawnictwo dla wielbicieli muzyki Mistrza z Atmy, akurat to, które trzymam w rękach jest wspaniale wydane (płócienna oprawa!). Podstawa mojego studiowania partytur Szymanowskiego.
Zbigniew Bargielski – Pchli Targ
Zaskakujące, bardzo ciekawe fakturalnie, dla dużych i dla małych. Uważam, że dzieci będą bardzo zaintrygowane, tak jak zaintrygowana jest publiczność, której prezentuję fragmenty Pchlego Targu.
Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy
Kompozycja zaangażowana, kompozycja z podtekstem, kompozycja krytykowana. Utwór, który z wielkim powodzeniem funkcjonuje na naszych estradach i którego wykonanie sprawia wiele wysiłku i przyjemności.
Najpiękniejszy Moniuszko
To wydanie traktuję jak inspirację do wejrzenia w salon dziewiętnastowieczny, gdzie można było dzielić się muzyką w gronie znajomych. Przyznam, że mam okazję do takich właśnie spotkań i są one przemiłe: gramy muzykę przeróżną, od Kabaretu Starszych Panów po ostatnie sonaty Beethovena, miejsce dla Moniuszki zawsze się znajduje. Ostatnia kompozycjaPianista, kameralista, pedagog w tym wydawnictwie - „Prząśniczka” w fortepianowej transkrypcji Henryka Melcera przenosi mnie w świat dzieciństwa i płyt gramofonowych.
Witold Lutosławski – Koncert fortepianowy
Perła muzyki XX wieku, jedno z arcydzieł napisanych na koncertujący fortepian i orkiestrę. Zapewne każdy z wykonawców ma swoją listę utworów „do wykonania w przyszłości”. Na mojej liście koncert Lutosławskiego zajmuje jedną z najwyższych pozycji.
Technika podwójnych dźwięków
W mnogości faktur fortepianowych te, w których występują podwójne tercje, seksty etc., często są najtrudniejsze. Warto wracać do sprawdzonych metod, zarówno podczas doskonalenia swojego warsztatu jak i podczas zajęć z adeptami sztuki pianistycznej. W zbiorze tym pomiędzy propozycjami aplikatury i ćwiczeniami znajdziemy wybór utworów poświęconych rozwijaniu umiejętności grania podwójnych dźwięków.
Juliusz Zarębski – Etiudy op. 3 i op. 7
Wydanie, którego jeszcze nie ma, a z którym jestem bardzo związany, tym razem jako jego redaktor. Kompozytor, któremu poświęciłem i poświęcam wiele uwagi - właśnie za kilka dni ukaże się na rynku piąta – ostatnia – płyta CD, na której uwieczniłem niewydane dzieła Juliusza Zarębskiego. Cieszę również niezwykle, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje pierwszy tom dzieł Zarębskiego w mojej redakcji!
Niedawno Piotr Sałajczyk był gościem naszego podcastu DNA Muzyki Polskiej, w którym opowiadał o nagrywaniu muzyki fortepianowej Władysława Żeleńskiego. Zapraszamy do słuchania.
***
Omówione publikacje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są dostępne w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. Tych, którzy chcą jeszcze lepiej poznać utwory wiolonczelowe z naszego katalogu, zachęcamy do odkrywania publikacji umieszczonych na platformie nkoda, która umożliwia dostęp do partytur zaraz po zalogowaniu.
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.