PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Piotra Sałajczyka

2023-03-22

Pianista, kameralista, pedagog. Piotr Sałajczyk to artysta wszechstronny, który nie boi się muzyki zapomnianej. Nagrywał m.in. twórczość fortepianową Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego. Jakie utwory z naszego katalogu rekomenduje w ramach akcji „Instrument miesiąca"?

 

 

 

Karol Szymanowski – Dzieła fortepianowe

Wydawnictwo dla wielbicieli muzyki Mistrza z Atmy, akurat to, które trzymam w rękach jest wspaniale wydane (płócienna oprawa!). Podstawa mojego studiowania partytur Szymanowskiego.

Zbigniew Bargielski  Pchli Targ


Zaskakujące, bardzo ciekawe fakturalnie, dla dużych i dla małych. Uważam, że dzieci będą bardzo zaintrygowane, tak jak zaintrygowana jest publiczność, której prezentuję fragmenty Pchlego Targu.

Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy

Kompozycja zaangażowana, kompozycja z podtekstem, kompozycja krytykowana. Utwór, który z wielkim powodzeniem funkcjonuje na naszych estradach i którego wykonanie sprawia wiele wysiłku i przyjemności.

Najpiękniejszy Moniuszko

 

To wydanie traktuję jak inspirację do wejrzenia w salon dziewiętnastowieczny, gdzie można było dzielić się muzyką w gronie znajomych. Przyznam, że mam okazję do takich właśnie spotkań i są one przemiłe: gramy muzykę przeróżną, od Kabaretu Starszych Panów po ostatnie sonaty Beethovena, miejsce dla Moniuszki zawsze się znajduje. Ostatnia kompozycjaPianista, kameralista, pedagog w tym wydawnictwie - „Prząśniczka” w fortepianowej transkrypcji Henryka Melcera przenosi mnie w świat dzieciństwa i płyt gramofonowych.

Witold Lutosławski – Koncert fortepianowy

Perła muzyki XX wieku, jedno z arcydzieł napisanych na koncertujący fortepian i orkiestrę. Zapewne każdy z wykonawców ma swoją listę utworów „do wykonania w przyszłości”. Na mojej liście koncert Lutosławskiego zajmuje jedną z najwyższych pozycji.


Technika podwójnych dźwięków

W mnogości faktur fortepianowych te, w których występują podwójne tercje, seksty etc., często są najtrudniejsze. Warto wracać do sprawdzonych metod, zarówno podczas doskonalenia swojego warsztatu jak i podczas zajęć z adeptami sztuki pianistycznej. W zbiorze tym pomiędzy propozycjami aplikatury i ćwiczeniami znajdziemy wybór utworów poświęconych rozwijaniu umiejętności grania podwójnych dźwięków.


Juliusz Zarębski – Etiudy op. 3 i op. 7

Wydanie, którego jeszcze nie ma, a z którym jestem bardzo związany, tym razem jako jego redaktor. Kompozytor, któremu poświęciłem i poświęcam wiele uwagi - właśnie za kilka dni ukaże się na rynku piąta – ostatnia – płyta CD, na której uwieczniłem niewydane dzieła Juliusza Zarębskiego. Cieszę również niezwykle, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje pierwszy tom dzieł Zarębskiego w mojej redakcji!

 

 

Niedawno Piotr Sałajczyk był gościem naszego podcastu DNA Muzyki Polskiej, w którym opowiadał o nagrywaniu muzyki fortepianowej Władysława Żeleńskiego. Zapraszamy do słuchania.

***


Omówione publikacje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są dostępne w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. Tych, którzy chcą jeszcze lepiej poznać utwory wiolonczelowe z naszego katalogu, zachęcamy do odkrywania publikacji umieszczonych na platformie nkoda, która umożliwia dostęp do partytur zaraz po zalogowaniu.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.