Aktualności
Instrument Miesiąca: fortepianowe rekomendacje Piotra Sałajczyka
2023-03-22
Pianista, kameralista, pedagog. Piotr Sałajczyk to artysta wszechstronny, który nie boi się muzyki zapomnianej. Nagrywał m.in. twórczość fortepianową Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego. Jakie utwory z naszego katalogu rekomenduje w ramach akcji „Instrument miesiąca"?
Karol Szymanowski – Dzieła fortepianowe
Wydawnictwo dla wielbicieli muzyki Mistrza z Atmy, akurat to, które trzymam w rękach jest wspaniale wydane (płócienna oprawa!). Podstawa mojego studiowania partytur Szymanowskiego.
Zbigniew Bargielski – Pchli Targ
Zaskakujące, bardzo ciekawe fakturalnie, dla dużych i dla małych. Uważam, że dzieci będą bardzo zaintrygowane, tak jak zaintrygowana jest publiczność, której prezentuję fragmenty Pchlego Targu.
Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy
Kompozycja zaangażowana, kompozycja z podtekstem, kompozycja krytykowana. Utwór, który z wielkim powodzeniem funkcjonuje na naszych estradach i którego wykonanie sprawia wiele wysiłku i przyjemności.
Najpiękniejszy Moniuszko
To wydanie traktuję jak inspirację do wejrzenia w salon dziewiętnastowieczny, gdzie można było dzielić się muzyką w gronie znajomych. Przyznam, że mam okazję do takich właśnie spotkań i są one przemiłe: gramy muzykę przeróżną, od Kabaretu Starszych Panów po ostatnie sonaty Beethovena, miejsce dla Moniuszki zawsze się znajduje. Ostatnia kompozycjaPianista, kameralista, pedagog w tym wydawnictwie - „Prząśniczka” w fortepianowej transkrypcji Henryka Melcera przenosi mnie w świat dzieciństwa i płyt gramofonowych.
Witold Lutosławski – Koncert fortepianowy
Perła muzyki XX wieku, jedno z arcydzieł napisanych na koncertujący fortepian i orkiestrę. Zapewne każdy z wykonawców ma swoją listę utworów „do wykonania w przyszłości”. Na mojej liście koncert Lutosławskiego zajmuje jedną z najwyższych pozycji.
Technika podwójnych dźwięków
W mnogości faktur fortepianowych te, w których występują podwójne tercje, seksty etc., często są najtrudniejsze. Warto wracać do sprawdzonych metod, zarówno podczas doskonalenia swojego warsztatu jak i podczas zajęć z adeptami sztuki pianistycznej. W zbiorze tym pomiędzy propozycjami aplikatury i ćwiczeniami znajdziemy wybór utworów poświęconych rozwijaniu umiejętności grania podwójnych dźwięków.
Juliusz Zarębski – Etiudy op. 3 i op. 7
Wydanie, którego jeszcze nie ma, a z którym jestem bardzo związany, tym razem jako jego redaktor. Kompozytor, któremu poświęciłem i poświęcam wiele uwagi - właśnie za kilka dni ukaże się na rynku piąta – ostatnia – płyta CD, na której uwieczniłem niewydane dzieła Juliusza Zarębskiego. Cieszę również niezwykle, że Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje pierwszy tom dzieł Zarębskiego w mojej redakcji!
Niedawno Piotr Sałajczyk był gościem naszego podcastu DNA Muzyki Polskiej, w którym opowiadał o nagrywaniu muzyki fortepianowej Władysława Żeleńskiego. Zapraszamy do słuchania.
***
Omówione publikacje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są dostępne w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. Tych, którzy chcą jeszcze lepiej poznać utwory wiolonczelowe z naszego katalogu, zachęcamy do odkrywania publikacji umieszczonych na platformie nkoda, która umożliwia dostęp do partytur zaraz po zalogowaniu.
Najczęściej czytane:
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.