PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

15 kwietnia startuje 35. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

2023-04-13

Jak brzmi Kraków? W którym kierunku zmierza muzyka mieszkających tutaj kompozytorów i czyja twórczość ich inspiruje? W tym roku już po raz 35. będziemy mogli prześledzić najnowszą działalność krakowskich kompozytorów: od profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po tych najmłodszych oraz studentów. W połowie miesiąca miasto wypełni muzyka twórców silnie związanych ze stolicą małopolski, ale też tych pochodzących z innych polskich czy z zagranicznych ośrodków. Tegoroczna odsłona Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów rusza już 15 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
 

Jak co roku, także w programie tegorocznej odsłony znalazły się zarówno koncerty, jak i wykłady. Od 15 do 23 kwietnia w różnych krakowskich przestrzeniach będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki. Zapraszamy do Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, auli „Florianka”, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. 
 

Wyjątkowym koncertem w ramach 35. edycji festiwalu będzie Koktajl elektroniczny, zorganizowany z okazji obchodów 50-lecia Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. 20 kwietnia w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystąpią studenci krakowskiej Akademii Muzycznej, PME Ensemble, WME Ensemble, DeX Ensemble i GrupLab. W programie wydarzenia przeważają prawykonania, choć nie zabraknie kilku klasyków elektroniki.


 

Także inne festiwalowe koncerty będą okazją do uczestnictwa w polskich lub światowych premierach – w tym utworów kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 22 kwietnia w auli „Florianka” Piotr Lato i Wioletta Fluda-Tkaczyk prawykonają Quasi una sonata (Sommermusik) na klarnet i fortepian Wojciecha Widłaka. Natomiast dzień później, podczas koncertu finałowego, po raz pierwszy w Polce zabrzmi Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania utworu była wyprawa samochodowa kompozytora przez amerykańską pustynię, która zrobiła na twórcy duże wrażenie. Jak Chyrzyński ujął Mojave muzycznie? Będzie można się o tym przekonać podczas koncertu 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
 

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się od 1989 roku. Wtedy to powołali go do życia Jerzy Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Maciej Negrey oraz Kazimierz Pyzik. Obecnie dyrektorem generalnym i artystycznym przedsięwzięcia jest kompozytor związany z PWM-em, Marcel Chyrzyński.


Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie organizatora. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.