Aktualności
ANAKLASIS IN JAPAN: ŚWIATOWY DZIEŃ JAZZU Z POLSKIM WYDAWNICTWEM MUZYCZNYM
2023-04-22
Jazz jest nieodłącznym elementem marki ANAKLASIS, która w ramach serii REVISIONS prezentuje nowe ujęcia wybitnych dzieł. Polska muzyka w improwizowanej odsłonie zabrzmi na przełomie kwietnia i maja podczas koncertów w Tokio, realizowanych w ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN. Jak brzmi jazz znad Wisły? O tym japońskiej publiczności opowiedzą dźwiękami Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, którzy wejdą w dialog z artystami z Kraju Kwitnącej Wiśni.
– Improwizowane dźwięki są doceniane w Japonii w sposób wyjątkowy, wyrafinowany gust wielbicieli tego gatunku jest niemal legendarny, a świadomość dokonań klasyków jazzu i otwartość na nowych artystów zadziwia tych, którzy choć raz odwiedzili któryś z tokijskich klubów muzycznych. Dlatego z tak wielką ekscytacją czekamy na bezprecedensowe wydarzenie, jakim będzie ANAKLASIS IN JAPAN. Co ważne, wyjątkowe przedsięwzięcie nie będzie tylko okazją do prezentacji wybitnych polskich jazzmanów związanych z naszą wytwórnią ANAKLASIS, ale spotkania na jednej estradzie z artystami japońskimi – dodaje.
Nowe współprace
W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN między 28 kwietnia a 7 maja odbędzie się pięć koncertów, które zdominuje muzyka improwizowana oraz ta zarejestrowana na krążkach. Ich organizatorami, oprócz marki fonograficznej ANAKLASIS i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest Instytut Polski w Tokio, Instytut Adama Mickiewicza oraz jeden z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klub Blue Note Place w Tokio.
Na tamtejszych scenach wystąpią artyści znani z pomarańczowej serii REVISIONS: Adam Pierończyk oraz Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, którzy zaprezentują materiał z płyt nagranych pod szyldem marki fonograficznej PWM. Nie zabraknie także improwizacji z muzykami japońskiej sceny jazzowej. W przestrzeniach Ambasady Polskiej w Tokio, Waterras Common Hall, słynnego Yebisu Garden Place zagrają: pianistka Saki Ozawa, która w marcu wystąpiła u boku Adama Pierończyka w Vertigo Jazz Club we Wrocławiu, a także kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.
Wyjątkowe miejsca
Cykl koncertów rozpocznie wizyta w Ambasadzie Polskiej w Tokio, podczas której artyści zagrają aż cztery sety koncertowe. Piotr Orzechowski i Kuba Więcek zaprezentują materiał z rozchwytywanej płyty THEMES OF DRACULA, a Adam Pierończyk przypomni motywy z brawurowych impresji na temat Szymanowskiego z albumu SZYMANOWSKI / X-RAY, by w kolejnym secie przejść do improwizacji z Orzechowskim. Nie zabraknie także nowości: znany na japońskiej scenie DJ Yama a.k.a. Sahib podejdzie twórczo do materiału z wybranych płyt ANAKLASIS, w autorskich remiksach pokazując ich ponadczasowość i estetyczną uniwersalność.
Kolejne wydarzenia pod wspólnym hasłem „Discover Jazz in Poland” będą miały charakter improwizowanych setów, w ramach których artyści z Polski zagrają nie tylko wspólnie, ale też z japońskimi muzykami.
29 kwietnia centrum jazzowych improwizacji będzie spektakularne Waterras Common Hall. Podczas wydarzenia artyści wejdą w artystyczny dialog w dwóch setach: w pierwszym wystąpią Orzechowski i Więcek, w drugim – Pierończyk i Ozawa.
Na początku maja polski jazz zadebiutuje w ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place. Tam, gdzie dawniej działał browar piwny, dziś można znaleźć cenione restauracje, butiki znanych marek i drapacze chmur. Jednym z najciekawszych, ale też najbardziej elitarnych miejsc w tej dzielnicy jest klub Blue Note Place. To właśnie tam 3 i 4 maja duet Orzechowski-Więcek ponownie wykona specjalnie przygotowany program improwizowany, a Pierończyk wystąpi w kwartecie wespół z Saki Ozawą, Takashim Sugawą i Kaito Nakamurą. 7 maja cykl koncertów jazzowych zamkną saksofonowo-fortepianowe improwizacje w otwartej przestrzeni Yebisu Garden Place, podczas których Orzechowski wystąpi z Pierończykiem i z Więckiem.
Najczęściej czytane:
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.