Aktualności
Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Spotkanie muzyczno-artystyczne
2023-04-24
Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina
Wątki polskie, litewskie, ukraińskie i białoruskie w jednej operze! Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Towarzystwo Muzyczne im. Konstantego Gorskiego zapraszają 26 kwietnia 2023 o godz. 17.00 na spotkanie muzyczno-artystyczne „Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina”. Przedsięwzięcie z udziałem maestra, prezesa ZKP Mieczysława Kominka, Grzegorza Seroczyńskiego – prezesa nowopowstałego Towarzystwa Muzycznego im. K. Gorskiego – oraz artystów, którzy zaprezentują fragmenty dzieła, będzie miało miejsce w warszawskiej siedzibie PWM w centrum stolicy (ul. Fredry 8). Wstęp wolny!
Kim był autor opery „Margier”?
Ten niezwykły artysta, aktywny i znaczący na mapie kultury muzycznej swoich czasów, wiódł żywot „wiecznego” migranta i prawdopodobnie właśnie dlatego obecnie jest w Polsce niemal całkiem zapomniany. Kompozytor, skrzypek i pedagog Konstanty Gorski urodził się w roku 1859 na terytorium byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego (w Lidzie, obecnie miasto na Białorusi), zmarł w roku 1924 w Poznaniu, uczył się w Grodnie, Wilnie, Warszawie i Petersburgu, działał w Gruzji, na Ukrainie i w odrodzonej II Rzeczypospolitej. Jego piękna muzyka, prezentująca otwartość polskiej kultury na tradycje innych narodów, zasługuje na popularyzację wśród szerokiego kręgu odbiorców, tym bardziej, że w przyszłym roku przypada 165. rocznica urodzin i 100. rocznica śmierci Konstantego Gorskiego.
Pierwsza rekonstrukcja partytury „Margiera”
Treść trzyaktowej opery „Margier” Gorskiego wg poematu Władysława Syrokomli przywołuje przykłady dramatycznego, ofiarnego patriotyzmu. Akcja toczy się w XIV wieku nad Niemnem i na zamku w Malborku: legenda głosi, iż książę litewski Margier (Marger) wraz z załogą swojego zamku w Puniach i okoliczną ludnością stawił bohaterski opór wyprawie krzyżackiej. Gorski stworzył swoją pierwszą operę jeszcze w okresie charkowskim, czego świadectwem jest wydany w 1905 roku wyciąg fortepianowy, przechowywany w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Rękopiśmienna partytura dzieła, wystawionego w 1927 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu (już po śmierci kompozytora), spłonęła podczas II wojny światowej.
Dopiero w tym roku, w ramach projektu InBelKult 2.0 dyrygent i chórmistrz Ivan Kostyakhin jako pierwszy zrekonstruował partyturę – obsada jest imponująca: wielka orkiestra symfoniczna, chór i soliści.
Zapraszamy serdecznie do udziału w spotkaniu i dyskusji poświęconej prezentacji zrekonstruowanej partytury. Gratką dla melomanów będzie również wykonanie fragmentów opery przez młodych utalentowanych artystów, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie sam maestro.
ZOBACZ: wydarzenie na FB
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.