Aktualności
FRYDERYK DLA ANAKLASIS!
2023-04-28
Fryderyki 2023 rozdane! Z Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce, rokrocznie płyną wspaniałe wieści! Statuetkę w kategorii Muzyka Kameralna – Duety otrzymały RELIEFY – krążek serii PORTRAITS. Nagrodę w Mediatece w Tychach odebrał Maciej Frąckiewicz.
– To pierwsza płyta, na której zarejestrowano wszystkie „Reliefy” Andrzeja Krzanowskiego – mówił Frąckiewicz, podkreślając realizowaną przez wydawnictwo ANAKLASIS w serii PORTRAITS misję wypełniania białych plam na fonograficznej mapie polskiej muzyki współczesnej.
– Dziękuję dyrektorowi Danielowi Cichemu, który chętnie przyjął mój pomysł płyty, a także całemu zespołowi PWM / ANAKLASIS, który tak pięknie tę płytę wydał. – dodał akordeonista.
Nagrodzone Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety RELIEFY, na których zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” Andrzeja Krzanowskiego, to efekt współpracy wielu twórców, wśród których znaleźli się również Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet, którym Maciej Frąckiewicz słał podziękowania ze sceny tyskiej Mediateki.
„Reliefy” to cykl utworów wycinanych najczęściej z jednego kawałka brzmienia, czasem ze stopu dźwięków generowanych przez dwa instrumenty, które łączy fascynacja akordeonem, którego partię na krążku zarejestrował Maciej Frąckiewicz.
Tegoroczna nagroda pokazuje, jak istotny kierunek obrała powołana w listopadzie 2019 roku do życia wytwórnia płytowa. W ciągu niewiele ponad trzech lat działalności zaznaczyliśmy swoją obecność na Gali już trzema nagrodami.
W 2021 roku statuetkę otrzymał blu-ray z rejestracją opery AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW Aleksandra Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk, wydany w serii IMAGES. W 2022 ponownie kompozytor uhonorowany został Fryderykiem za współpracę ze Szczepanem Twardochem w operze SYRENA. MELODRAMA AETERNA.
Oba dzieła Aleksandra Nowaka przyniosły wytwórni zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa, podkreślając znaczenie dzieł tego gatunku w katalogu naszej wytwórni. Tym bardziej cieszymy się z tegorocznego wyróżnienia, które nobilituje kameralne składy w katalogu ANAKLASIS i podkreśla naszą misję realizowaną w serii PORTRAITS.
Tegoroczny laur pokazuje, że obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej jest ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Stojąc na pograniczu gatunków, wychodzimy naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania.
#wyostrzsłuch
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.