Aktualności
Instrument Miesiąca: rekomendacje Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble
2023-05-26
Jest obecnie nie tylko dodatkiem do brzmienia instrumentów akustycznych, ale też mówi swoim indywidualnym językiem. W ramach akcji Instrument Miesiąca w maju przybliżamy utwory z elektroniką, które możecie znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Do współpracy przy wyborze najciekawszych pozycji zaprosiliśmy między innymi muzyków Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble, którzy wyróżnili utwory kameralne z elektroniką wydane przez PWM. Poniżej przedstawiamy wybór kompozycji autorstwa jednego z najważniejszych polskich zespołów muzyki współczesnej.
Agata Zubel – Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę
Z tą kompozycją łączą nas szczególne wspomnienia. Mieliśmy ogromną przyjemność wykonać ją wspólnie z samą autorką w ramach naszego cyklu Interakcje w grudniu 2022 roku. Praca nad tą kompozycją i współpraca z kompozytorką sprawiały wiele przyjemności i satysfakcji, szczególnie że mierzyliśmy się z kompozycją trudną technicznie i interpretacyjnie. Not I, oparty na tekście Samuela Becketta, to monolog kobiety, która przez całe życie była niema i wreszcie, będąc w podeszłym wieku, zaczyna mówić. To sięganie granic języka mówionego, jak i wykonawczego, odbijanie się między jego skrajnościami.
Zygmunt Krauze – De ira, de dolore na dźwięk elektroniczny i 8 instrumentów
Utwór zamówiony przez nasz zespół i prawykonany w zeszłym roku. Spotkanie i współpraca było mocnym przeżyciem dla członków ensamblu. De ira, de dolore to utwór ekspresyjny, który daje swobodę w wykonaniu określonych fragmentów. Kompozycja powstała w reakcji na wybuch wojny w Ukrainie, a w utworze możemy usłyszeć temat ze starej ludowej pieśni z obszarów Rusi Czerwonej wykonywany przez skrzypce i instrumenty dęte. Warstwa elektroniczna została opracowana przez Wojtka Błażejczyka.
Utwór z 2023 roku premierowo wykonany podczas 10. Festiwalu Prawykonań przez Orkiestrę Muzyki Nowej. To kompozycja wokalno-instrumentalna, niestereotypowe słuchowisko, które pomyślane zostało również jako spektakl do przedstawienia na scenie, z uwzględnieniem wideo, subtelnych działań aktorskich i świateł. Składa się na nie dziesięć niezależnych części, które jednak tworzą ciąg logiczno-dramaturgiczny.
Jest to zarazem „słuchowisko drogi”: całość spaja motyw podróży pociągiem.
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. J. Gałuszka
Paweł Hendrich – Hyloflex αβ na orkiestrę smyczkową i komputer
Tytuł tej kompozycji jest nieprzypadkowy, ponieważ ma swoje uzasadnienie w autonomicznym bycie obu warstw: orkiestry smyczkowej α i elektroniki β. Metaforma objawia się więc nie tylko w wymiarze horyzontalnym, ale i wertykalnym, dwa utwory zostają niejako nałożone na siebie. Całkowicie syntetyczna elektronika otacza orkiestrę niczym płyn owodniowy i często stapia się z nią doskonale. To utwór może najbardziej statyczny ze wszystkich i najbardziej wyrafinowany artykulacyjnie.
Pozostawiamy jeszcze kilka pozycji wartych uwagi:
Paweł Mykietyn – Commencement de siècle na zespół kameralny i live electronics
Zygmunt Krauze – Rivière Souterraine 2 na dźwięk elektroniczny i zespół kameralny
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie, dobrych księgarniach muzycznych oraz wśród materiałów wypożyczeniowych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.