Aktualności
Instrument Miesiąca: rekomendacje Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble
2023-05-26
Jest obecnie nie tylko dodatkiem do brzmienia instrumentów akustycznych, ale też mówi swoim indywidualnym językiem. W ramach akcji Instrument Miesiąca w maju przybliżamy utwory z elektroniką, które możecie znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Do współpracy przy wyborze najciekawszych pozycji zaprosiliśmy między innymi muzyków Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble, którzy wyróżnili utwory kameralne z elektroniką wydane przez PWM. Poniżej przedstawiamy wybór kompozycji autorstwa jednego z najważniejszych polskich zespołów muzyki współczesnej.
Agata Zubel – Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę
Z tą kompozycją łączą nas szczególne wspomnienia. Mieliśmy ogromną przyjemność wykonać ją wspólnie z samą autorką w ramach naszego cyklu Interakcje w grudniu 2022 roku. Praca nad tą kompozycją i współpraca z kompozytorką sprawiały wiele przyjemności i satysfakcji, szczególnie że mierzyliśmy się z kompozycją trudną technicznie i interpretacyjnie. Not I, oparty na tekście Samuela Becketta, to monolog kobiety, która przez całe życie była niema i wreszcie, będąc w podeszłym wieku, zaczyna mówić. To sięganie granic języka mówionego, jak i wykonawczego, odbijanie się między jego skrajnościami.
Zygmunt Krauze – De ira, de dolore na dźwięk elektroniczny i 8 instrumentów
Utwór zamówiony przez nasz zespół i prawykonany w zeszłym roku. Spotkanie i współpraca było mocnym przeżyciem dla członków ensamblu. De ira, de dolore to utwór ekspresyjny, który daje swobodę w wykonaniu określonych fragmentów. Kompozycja powstała w reakcji na wybuch wojny w Ukrainie, a w utworze możemy usłyszeć temat ze starej ludowej pieśni z obszarów Rusi Czerwonej wykonywany przez skrzypce i instrumenty dęte. Warstwa elektroniczna została opracowana przez Wojtka Błażejczyka.
Utwór z 2023 roku premierowo wykonany podczas 10. Festiwalu Prawykonań przez Orkiestrę Muzyki Nowej. To kompozycja wokalno-instrumentalna, niestereotypowe słuchowisko, które pomyślane zostało również jako spektakl do przedstawienia na scenie, z uwzględnieniem wideo, subtelnych działań aktorskich i świateł. Składa się na nie dziesięć niezależnych części, które jednak tworzą ciąg logiczno-dramaturgiczny.
Jest to zarazem „słuchowisko drogi”: całość spaja motyw podróży pociągiem.
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. J. Gałuszka
Paweł Hendrich – Hyloflex αβ na orkiestrę smyczkową i komputer
Tytuł tej kompozycji jest nieprzypadkowy, ponieważ ma swoje uzasadnienie w autonomicznym bycie obu warstw: orkiestry smyczkowej α i elektroniki β. Metaforma objawia się więc nie tylko w wymiarze horyzontalnym, ale i wertykalnym, dwa utwory zostają niejako nałożone na siebie. Całkowicie syntetyczna elektronika otacza orkiestrę niczym płyn owodniowy i często stapia się z nią doskonale. To utwór może najbardziej statyczny ze wszystkich i najbardziej wyrafinowany artykulacyjnie.
Pozostawiamy jeszcze kilka pozycji wartych uwagi:
Paweł Mykietyn – Commencement de siècle na zespół kameralny i live electronics
Zygmunt Krauze – Rivière Souterraine 2 na dźwięk elektroniczny i zespół kameralny
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie, dobrych księgarniach muzycznych oraz wśród materiałów wypożyczeniowych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.