PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

LUTOSŁAWSKI MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM. ALBUM METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI W SPRZEDAŻY OD 28 CZERWCA!

2023-06-12

Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet to dwa zespoły wywodzące się z różnych kręgów muzycznych, które nawiązały artystyczny dialog skupiający się wokół twórczości Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Efekt ich pracy został zarejestrowany i już niebawem będzie wydany przez polską markę fonograficzną ANAKLASIS. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI trafi na rynek 28 czerwca.

 

 

Choć Witold Lutosławski był klasycznie wykształconym kompozytorem, jego osiągnięcia twórcze wcale nie są tak odległe od improwizacji i inspirują także artystów jazzowych. Gdy kontrabasista Michael Bates usłyszał występ Lutosławski Quartet podczas festiwalu Jazztopad jesienią 2021 roku, twórczość polskiego kompozytora wywarła na nim ogromne wrażenie.

„To było coś! Już w drodze powrotnej do domu, w samolocie, zacząłem wsłuchiwać się w utwory polskiego kompozytora i tworzyć szkice kilku kompozycji, w nadziei, że uda się nawiązać współpracę z zespołem.” – wspomina Michael Bates. Rok później, podczas letniej odsłony festiwalu w Nowym Jorku artyści wystąpili na jednej scenie wspólnie odkrywając Lutosławskiego w jazzowym ujęciu Batesa.

Współpraca muzyków związanych z dwoma różnymi światami na tym nie zakończyła się. Pół roku po występie w Nowym Jorku artyści spotkali się w studiu nagraniowym, gdzie zarejestrowali Lutosławskiego na nowo. Płyta METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI od ANAKLASIS zawiera aranżacje kilku utworów Lutosławskiego, będące hołdem lidera grupy Acrobat dla niezwykłej indywidualności polskiego kompozytora. „Bogactwo jego muzyki jest nieprzebrane, nowatorskie, nade wszystko wyjątkowe! – mówi Bates o muzyce Lutosławskiego.

 

– Zawsze ceniłem wewnętrzną symetrię każdej jego kompozycji. Im bardziej się w nie zagłębiamy, tym bardziej widoczna staje się troska twórcy o każdy szczegół.” Powstał materiał pełen kontrastowych barw, nasycony inwencją harmoniczną i nieprzewidywalnymi zwrotami akcji. Całość pulsuje energią i wyrazistością.

 



„Często słyszy się, że jazz i klasyka to dwa całkowicie odmienne światy. Być może tak jest. Wydaje mi się jednak, że ich języki nie różnią się tak bardzo od siebie. Różnica polega raczej na ich wykorzystaniu. Nasz projekt jest tego modelowym przykładem – tłumaczy Michael Bates i dodaje – Przedstawione tu aranżacje otwierają przed improwizatorami szerokie możliwości budowania na materiale stworzonym przez Lutosławskiego, a także pozwalają przyjrzeć się jego oryginalnym kompozycjom z innej perspektywy. Dla nas była to znakomita zabawa i przygoda”.


Światowa premiera albumu ANAKLASIS połączona jest z koncertem, podczas którego zabrzmią utwory Lutosławskiego w opracowaniu Michaela Batesa w brawurowym wykonaniu jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet. Wydarzenie w ramach festiwalu Jazztopad odbędzie się już 28 czerwca w Lincoln Center w Nowym Jorku!

#wyostrzsłuch na WINDTRIO3 pierwszy singiel z albumu METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, który już 14 czerwca będzie miał swoją premierę! Dajmy się ponieść namiastce wariacji Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet na temat Witolda Lutosławskiego i wyczekujmy premiery krążka.

Płyta dołączy do serii REVISIONS, której znakiem szczególnym są eksperymenty, przekroczenia
i przewroty. Od 28 czerwca będzie dostępna na CD oraz w serwisach streamingowych.


Nagrano i wydano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Partnerem albumu jest Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny

#wyostrzsłuch na serię REVISIONS od ANAKLASIS.

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION


www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.