Aktualności
Od przedwojennego Wilna do Facebooka. Premiera Małej Monografii poświęconej Romualdowi Twardowskiemu
2023-06-15
Od przedwojennych Kresów, przez liczne podróże, po współczesną Warszawę; od przypadkowego spotkania ze skrzypcami po zdobycie uznania w środowisku kompozytorskim; wreszcie od bogatej twórczości religijnej, przez dzieła sceniczne, kameralistykę, po literaturę pedagogiczną. O długiej i intrygującej drodze kompozytorskiej Romualda Twardowskiego opowiada Mateusz Ciupka w najnowszej publikacji z serii Małe Monografie. Data premiery jest nieprzypadkowa, bowiem 17 czerwca br. kompozytor kończy 93 lata.
„Sztuka to nie zabawa ani przyjemność” – pisał Twardowski w liście do Kilara, żywiąc przekonanie o konieczności szukania w procesie twórczym własnych środków i emocji oraz zaspakajania przede wszystkim swojego głodu estetycznego i intelektualnego. W dobie awangardy kompozytor wypracował indywidualny język muzyczny, łącząc tradycję z nowoczesnością oraz „Zachód” ze „Wschodem”. Jego miłość do przeszłości połączona z pociągiem do teraźniejszości przyczyniły się do powstania zjawiska wyjątkowego i unikatowego na tle muzyki powojennej Polski.
Mateusz Ciupka, dysponując najlepszymi materiałami – wielogodzinnymi rozmowami z kompozytorem, jego korespondencją, wydanymi wspomnieniami czy fascynującymi wideo-gawędami – przedstawia losy artysty w złożoności kontekstów historii XX wieku. „Twardowski” stanowi zatem niezwykły wglądw biografię i twórczość kompozytora, wszakże autor mógł czerpać wiedzę nie tylko ze źródeł, lecz i u źródła.
Na początku Woytowicz musiał zwalczyć u swego wychowanka myślenie tonalne. Znając zdolności podopiecznego, rozumiejąc jego zamiłowanie do muzyki dawnej, twórczości organowej i doświadczenie w chóralistyce, a jednocześnie będąc miłośnikiem polifonii, zadawał mu komponowanie trzy- lub czterogłosowych chorałów, w których każdy głos miał być utrzymany w innej tonacji. Romuald pisał jedno ćwiczenie za drugim, starając się jak najszybciej osiągnąć cel. Ten pęd do pracy będzie go cechował przez całe dalsze zawodowe życie.
Fragment książki
O autorze książki:
Mateusz Ciupka – publicysta muzyczny, redaktor „Ruchu Muzycznego”, autor „Szafy Melomana” – bloga i pierwszego polskiego regularnie realizowanego podcastu poświęconego muzyce klasycznej. Współpracował m.in. z Filharmonią Śląską w Katowicach, Narodowym Forum Muzyki, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia czy Operą Krakowską. Publikował w „Dwutygodniku” i magazynie „Glissando”. Przeprowadził rozmowy m.in. z Masaakim Suzukim, Garrickiem Ohlssonem, Marin Alsop i Giovannim Antoninim. Jego zainteresowania obejmują historię muzyki, związane z nią zjawiska społeczne i rolę, jaką sztuka dźwięków odgrywa w świecie nowych technologii.
Premierową książkę „Twardowski” można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, alenuty.pl, liber.pl, czytam.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.