Aktualności
#Fredry8 – rusza inwestycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2023-06-16
16 czerwca 2023 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne podpisało umowę z firmą EBS-BUD, generalnym wykonawcą projektu architektonicznego dotyczącego przebudowy siedziby Oficyny przy ul. Fredry 8 w Warszawie. W konferencji prasowej udział wzięli: prof. dr hab. Piotr Gliński – Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM, Filip Tuszyński – prezes zarządu EBS-BUD oraz Andrzej Chołdzyński – architekt.
#Fredry8 to wyjątkowy projekt będący kolejnym etapem przyjętej w 2016 roku polityki rozwoju Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nowoczesność i funkcjonalność – z jednej strony konieczne, z drugiej mocno pożądane przez odbiorców kultury muzycznej w Polsce i na świecie – łączą się tu z misją i zadaniami stawianymi przed jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się instytucji kultury.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w 2016 roku przekształciliśmy w narodową instytucję kultury i uratowaliśmy przed upadkiem, dziś pięknie się rozwija i odzyskuje swoje dawne znaczenie w międzynarodowym środowisku muzycznym. Finansowana ze środków budżetu państwa rewitalizacja zabytkowej nieruchomości przy jednoczesnym rozszerzeniu jej funkcji, odpowiada realizowanej od samego początku istnienia Oficyny misji gromadzenia, utrwalania i upowszechniania polskiej twórczości muzycznej – mówi prof. dr hab. Piotr Gliński, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - Wsparcie przez resort tej inwestycji kwotą blisko 98 mln złotych jest kolejnym dowodem na prowadzoną przez nas konsekwentną politykę wzmacniania polskich instytucji kultury.
Warszawski Oddział PWM-u mieści się w wyjątkowej kamienicy przy ul. Fredry 8. Dawna siedziba Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku nie została zniszczona podczas II wojny światowej. Od 1965 roku figuruje w rejestrze zabytków, jednak na skutek wieloletnich zaniedbań obiekt wymaga obecnie pilnej modernizacji. Autorem wyłonionego w międzynarodowym konkursie architektonicznym projektu jest Andrzej Chołdzyński z pracowni AMC a generalnym wykonawcą inwestycji będzie firma EBS-BUD.
Działalność warszawskiego Oddziału PWM będzie oparta na czterech filarach aktywności merytorycznej: ochronie i prezentacji dziedzictwa muzycznego, promocji twórczości muzycznej i jej badaniu, doskonaleniu kompetencji edukacyjnych i artystycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz pedagogów, a także przestrzeni kulturowego dialogu, który pozwoli osiągnąć w polskiej kulturze długo oczekiwany efekt synergii działań instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych. Pod ścisłym nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków budynek zostanie zaadaptowany do potrzeb edukacyjnych, artystycznych, archiwizacyjnych zgodnie z obowiązującymi normami budowlanymi, z najwyższą starannością pod względem zastosowanych materiałów i nowoczesnych technologii oraz dostosowany do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.
To historyczny moment, w którym misja PWM zyskuje nowy wymiar. Tworzymy miejsce stanowiące nowoczesne i wielofunkcyjne centrum dialogu kulturowego, którego program merytoryczny będzie ściśle zespolony z prowadzoną na całym świecie działalnością naszej Oficyny. Obecne na międzynarodowym rynku muzycznym od niemal 80 lat Wydawnictwo dysponuje unikatowym w skali światowej dziedzictwem kultury muzycznej. Dotychczas spod skrzydeł PWM-u wyszło ponad 15 000 wydawnictw nutowych, tytułów książkowych i prasowych oraz publikacji fonograficznych. W katalogu wydawniczym posiadamy utwory ponad 1000 kompozytorów, a nasza działalność promująca polską muzykę obejmuje wszystkie kontynenty. Realizacja powyższego celu będzie możliwa dzięki nowocześnie zaprojektowanej przestrzeni do aktywności edukacyjnych, artystycznych, sprzyjających naukowym badaniom, wreszcie powierzchniom do przechowywania archiwów i centrum logistyki, które pozwolą na prezentację i szerokie udostępnianie zasobów PWM-u instytucjom w Polsce i na świecie – podkreśla dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Oficyny.
W realizowanej inwestycji znajdzie się miejsce na kameralną salę koncertową, klub jazzowy, księgarnię muzyczną, mediatekę, studio nagrań czy sale warsztatowe. Bogatymi zasobami archiwalnymi oraz materiałami wykonawczymi do ponad 3 500 skatalogowanych dzieł wielkoobsadowych opiekować się będzie Dział Zbiorów Nutowych. Ponadto przy Fredry 8 rezydować będzie redakcja „Ruchu Muzycznego”, najstarszego pisma muzycznego w Polsce, którego wydawcą jest PWM.
Zgodnie z podpisaną umową zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2024 roku. Głównym inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a finansowanie inwestycji zapewnia Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków budżetu państwa.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.