Aktualności
#Fredry8 – rusza inwestycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
2023-06-16
16 czerwca 2023 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne podpisało umowę z firmą EBS-BUD, generalnym wykonawcą projektu architektonicznego dotyczącego przebudowy siedziby Oficyny przy ul. Fredry 8 w Warszawie. W konferencji prasowej udział wzięli: prof. dr hab. Piotr Gliński – Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM, Filip Tuszyński – prezes zarządu EBS-BUD oraz Andrzej Chołdzyński – architekt.
#Fredry8 to wyjątkowy projekt będący kolejnym etapem przyjętej w 2016 roku polityki rozwoju Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nowoczesność i funkcjonalność – z jednej strony konieczne, z drugiej mocno pożądane przez odbiorców kultury muzycznej w Polsce i na świecie – łączą się tu z misją i zadaniami stawianymi przed jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się instytucji kultury.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w 2016 roku przekształciliśmy w narodową instytucję kultury i uratowaliśmy przed upadkiem, dziś pięknie się rozwija i odzyskuje swoje dawne znaczenie w międzynarodowym środowisku muzycznym. Finansowana ze środków budżetu państwa rewitalizacja zabytkowej nieruchomości przy jednoczesnym rozszerzeniu jej funkcji, odpowiada realizowanej od samego początku istnienia Oficyny misji gromadzenia, utrwalania i upowszechniania polskiej twórczości muzycznej – mówi prof. dr hab. Piotr Gliński, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - Wsparcie przez resort tej inwestycji kwotą blisko 98 mln złotych jest kolejnym dowodem na prowadzoną przez nas konsekwentną politykę wzmacniania polskich instytucji kultury.
Warszawski Oddział PWM-u mieści się w wyjątkowej kamienicy przy ul. Fredry 8. Dawna siedziba Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewego z 1897 roku nie została zniszczona podczas II wojny światowej. Od 1965 roku figuruje w rejestrze zabytków, jednak na skutek wieloletnich zaniedbań obiekt wymaga obecnie pilnej modernizacji. Autorem wyłonionego w międzynarodowym konkursie architektonicznym projektu jest Andrzej Chołdzyński z pracowni AMC a generalnym wykonawcą inwestycji będzie firma EBS-BUD.
Działalność warszawskiego Oddziału PWM będzie oparta na czterech filarach aktywności merytorycznej: ochronie i prezentacji dziedzictwa muzycznego, promocji twórczości muzycznej i jej badaniu, doskonaleniu kompetencji edukacyjnych i artystycznych dzieci, młodzieży, osób wykluczonych oraz pedagogów, a także przestrzeni kulturowego dialogu, który pozwoli osiągnąć w polskiej kulturze długo oczekiwany efekt synergii działań instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych. Pod ścisłym nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków budynek zostanie zaadaptowany do potrzeb edukacyjnych, artystycznych, archiwizacyjnych zgodnie z obowiązującymi normami budowlanymi, z najwyższą starannością pod względem zastosowanych materiałów i nowoczesnych technologii oraz dostosowany do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.
To historyczny moment, w którym misja PWM zyskuje nowy wymiar. Tworzymy miejsce stanowiące nowoczesne i wielofunkcyjne centrum dialogu kulturowego, którego program merytoryczny będzie ściśle zespolony z prowadzoną na całym świecie działalnością naszej Oficyny. Obecne na międzynarodowym rynku muzycznym od niemal 80 lat Wydawnictwo dysponuje unikatowym w skali światowej dziedzictwem kultury muzycznej. Dotychczas spod skrzydeł PWM-u wyszło ponad 15 000 wydawnictw nutowych, tytułów książkowych i prasowych oraz publikacji fonograficznych. W katalogu wydawniczym posiadamy utwory ponad 1000 kompozytorów, a nasza działalność promująca polską muzykę obejmuje wszystkie kontynenty. Realizacja powyższego celu będzie możliwa dzięki nowocześnie zaprojektowanej przestrzeni do aktywności edukacyjnych, artystycznych, sprzyjających naukowym badaniom, wreszcie powierzchniom do przechowywania archiwów i centrum logistyki, które pozwolą na prezentację i szerokie udostępnianie zasobów PWM-u instytucjom w Polsce i na świecie – podkreśla dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Oficyny.
W realizowanej inwestycji znajdzie się miejsce na kameralną salę koncertową, klub jazzowy, księgarnię muzyczną, mediatekę, studio nagrań czy sale warsztatowe. Bogatymi zasobami archiwalnymi oraz materiałami wykonawczymi do ponad 3 500 skatalogowanych dzieł wielkoobsadowych opiekować się będzie Dział Zbiorów Nutowych. Ponadto przy Fredry 8 rezydować będzie redakcja „Ruchu Muzycznego”, najstarszego pisma muzycznego w Polsce, którego wydawcą jest PWM.
Zgodnie z podpisaną umową zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2024 roku. Głównym inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a finansowanie inwestycji zapewnia Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków budżetu państwa.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.