PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Premiera jedynej takiej książki o musicalu!

2023-06-21

Uwaga! „Ten cały musical” to nie leksykon! To też nie kompendium. To książka, która wciąga w wir musicalu – ostatecznie i nieodwracalnie. Jedno jest pewne, takiej książki jeszcze nie było! Premiera już dziś.

 

 

Autorzy – Mateusz Borkowski, Jacek Mikołajczyk i Marcin Zawada – stanęli przed nie lada wyzwaniem. Dokonali selekcji najważniejszych i najciekawszych spośród niezliczonych tytułów musicalowych na świecie, naturalnie więc jest to wybór bardzo subiektywny i personalny. Przed Wami owoc ich pracy – w książce odnaleźć można fabuły aż 104 przedstawień, ich historie i perypetie, a także biogramy twórców. Wszystko to bogato ilustrowane zdjęciami. Tom opatrzony jest zgrabnym wstępem, który poprzez zarys kontekstów historycznych, w przystępny sposób wprowadza czytelnika w świat Broadwayu i West Endu.

„Ten cały musical” to nie tylko lekka i przyjemna w odbiorze rozrywka, ale przede wszystkim to publikacja po brzegi naszpikowana ciekawostkami, faktami oraz kompleksową wiedzą o gatunku, twórcach i wreszcie samych spektaklach. To świeże spojrzenie na gatunek, którego historia sięga XIX wieku, i który wciąż porusza i wzrusza XXI-wiecznego widza.

 


Dla kogo jest ta książka?
To książka dla miłośników musicalu, którzy wiedzą o nim wszystko. To również książka dla nowicjuszy gatunku. To książka idealna na każdym etapie podróży po świecie musicalu. To książka dla wszystkich!



Oddajemy więc do rąk Czytelników książkę najbardziej aktualną, jak się dało, i najbardziej subiektywną, jak się dało. Niech inspiruje, bawi, podpowiada i skłania do własnych poszukiwań. Może przyczyni się do poszerzenia grona fanów musicali, może wy-nikną z niej nowe fascynacje? Jedno jest pewne – musical żyje i ma się dobrze. Przetrwał wiele i przetrwa jeszcze niejedno, ale zostanie już z nami na zawsze.

Fragment książki
 

Patroni medialni publikacji: Program 1 Polskiego Radia, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura

 

Premierową książkę o musicalu można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER

 



O autorach:
Mateusz Borkowski – muzykolog, krytyk i publicysta muzyczny, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracownik „Ruchu Muzycznego”, gospodarz autorskiej audycji Mistrzowie i uczniowie w Radiu Kraków. Autor bloga Orfeum Borkowskiego. Na koncie ma trzy książki: Złota klatka – wywiad-rzeka z reżyserem Michałem Znanieckim (PWM 2017), Organy na krańcach świata – rozmowy z organistą Markiem Stefańskim, uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca (2019), oraz Wieniawski – wydana w cyklu „Małe monografie” (PWM 2022). Na co dzień związany ze Szkołą Muzyczną I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Znawca twórczości Stephena Sondheima, na którego natrafił przypadkiem za sprawą… Cyndi Lauper, która w 2005 roku starała się o rolę Mrs. Lovett w musicalu „Sweeney Todd” na Broadwayu. Rolę dostała Patti LuPone, za to zamiłowanie do muzyki Sondheima pozostało i zaowocowało pierwszą w Polsce pracą magisterską poświęconą jego twórczości, obronioną w Instytucie Muzykologii UJ, a nawet korespondencją z Mistrzem. Od stycznia 2022 roku na antenie Radia Kraków Kultura prowadzi Przystanek Broadway – audycję poświęconą musicalom.

Jacek Mikołajczyk – reżyser i tłumacz musicali, historyk teatru muzycznego, dyrektor artystyczny Teatru Syrena w Warszawie. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii opery i teatru muzycznego na Akademii Sztuk Teatralnych i Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykładał na Uniwersytecie Śląskim, na University of Washington w Seattle, na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie prowadzi zajęcia ze studentami musicalu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Doktor nauk humanistycznych, autor kilku książek (m.in. monografii polskiego musicalu pt. Musical nad Wisłą) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych na temat teatru muzycznego. Przetłumaczył blisko 20 musicali. Jako reżyser debiutował w 2015 roku „Rodziną Addamsów” w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Reżyserował w Teatrze Muzycznym w Poznaniu („Zakonnica w przebraniu”, „Nine”), w Operze Nova („Bulwar Zachodzącego Słońca”) i w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy, w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu, ale przede wszystkim w Teatrze Syrena w Warszawie, gdzie spod jego ręki wyszły spektakle „Czarownice z Eastwick”, „Rodzina Addamsów”, „next to normal”, „Rock of Ages” oraz autorskie, napisane wspólnie z Tomaszem Filipczakiem musicale „Bitwa o tron” i „Czarny Szekspir”. Reżyser polskiej prapremiery musicalu „Matylda”, koprodukcji Teatru Syrena i Teatru Kameralnego w Bydgoszczy oraz autor przekładu musicalu „SIX” w Teatrze Syrena. W latach 2013–2022 prowadził audycję „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia.

Marcin Zawada – absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Selekcjoner i dyrektor artystyczny festiwali teatralnych: warszawskiego Hajdparku (2006-2008), olsztyńskich Demoludów (2008–2016), a od 2016 roku Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego. Pracował także jako juror w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz w projekcie Teatr Polska. Pracował jako dramaturg i asystent reżysera przy spektaklach m.in. Krystiana Lupy i Yany Ross. W latach 2017–2020 był zastępcą dyrektora w Teatrze Syrena w Warszawie. Prowadził audycję „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia. Od roku 2017 prowadzi zajęcia z historii musicalu i muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest współautorem libretta musicalu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”. Jeśli jego nazwisko pojawi się w jakimś wydawnictwie dotyczącym musicalu, to zapewne z tego powodu, że jest bodaj jedynym widzem, który miał trudno osiągalny bilet na Hamiltona i na spektakl nie poszedł, bo… zaspał.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.