Aktualności
Pierwsza edycja Baltic Opera Festival rusza już 14 lipca!
2023-07-07
Cztery dni, dwa spektakle premierowe, dwie orkiestry, dwa chóry, kilkudziesięciu znakomitych artystów… Lato nad Bałtykiem będzie prawdziwym świętem muzyki – a to za sprawą Baltic Opera Festival. Tegoroczna, pierwsza edycja odbędzie się już 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Pomysłodawcą i współtwórcą przedsięwzięcia jest wybitny polski bas-baryton Tomasz Konieczny – artysta, którego oklaskiwała publiczność Metropolitan Opery, La Scali, oper w Paryżu, Berlinie i Wiedniu. Idea zakłada wykorzystanie wyjątkowej przestrzeni sopockiej Opery Leśnej i jej niezwykłych, stworzonych przez naturę warunków akustycznych – idealnych do prezentacji spektakli operowych. Inicjując Festiwal, Konieczny nawiązał do przedwojennej tradycji wystawiania oper na sopockiej scenie, dzięki której kurort nazywano wówczas „Bayreuth Północy”.
W repertuarze Baltic Opera Festival znajdą się premierowe produkcje tytułów doskonale znanych melomanom, z udziałem wyśmienitych solistów i uznanych realizatorów. 15 i 17 lipca na scenie Opery Leśnej wystawiony zostanie Latający Holender, trzyaktowa opera romantyczna Ryszarda Wagnera. Przedstawienie zostanie zrealizowane przez Operę Bałtycką w Gdańsku z udziałem jej orkiestry i chóru oraz zaproszonych do współpracy artystów światowego formatu, jak Andrzej Dobber, Małgorzata Walewska, Boris Kudlička czy maestro Marek Janowski.
Pierwszą edycję Festiwalu zainauguruje operetka Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69; spektakl produkcji Opery Krakowskiej zobaczymy 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Zgodnie z ideą pomysłodawcy Festiwalu, obok uznanych i doświadczonych śpiewaków – Magdaleny Barylak i Tomasza Kuka – wystąpią także najzdolniejsi młodzi adepci sztuki wokalnej.
Baltic Opera Festival to także liczne wydarzenia towarzyszące. 16 lipca, podczas Operowego Pikniku Rodzinnego w Operze Leśnej, odbędzie się spotkanie autorskie z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadzi dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.
Najmłodsi melomani poznają sylwetkę i twórczość Moniuszki na dedykowanych warsztatach – usłyszą jego wybrane utwory wokalne, a nawet spróbują swoich sił w jednym z nich. Wsłuchają się też uważnym uchem w przestrzeń Opery Leśnej, by wspólnie skomponować własny utwór. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej, która poprowadzi zajęcia. Inspiracją dla warsztatów jest książeczka Katarzyny Huzar-Czub Tatulczyk Moniuszko z serii Małe PWM. W repertuarze Festiwalu znajdziemy również przegląd filmów czy spotkania z gwiazdami.
Organizatorami przedsięwzięcia są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Opera Bałtycka w Gdańsku i Narodowe Centrum Kultury, przy wsparciu Dal Segno Institute. O wysokiej randze wydarzenia świadczy objęcie go patronatem przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Prezydenta Republiki Federalnej Niemiec Franka Waltera-Steinmeiera. Natomiast Komitet Honorowy Festiwalu składa się z dyrektorów wiodących polskich i zagranicznych teatrów operowych i instytucji kultury, jak również innych wybitnych przedstawicieli świata kultury oraz dyplomacji; zaproszenie do komitetu przyjęli m.in. dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniel Cichy oraz związana z Oficyną kompozytorka, dyrygentka i polityk Joanna Wnuk-Nazarowa.
Szczegółowy repertuar znajduje się na stronie www Baltic Opera Festival.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.