Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas IX edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie
2023-07-10
Spotkania autorskie, koncerty, wydarzenia artystyczne, rozmowy… Szczebrzeszyn to bez wątpienia prawdziwa i jedyna stolica naszego języka ojczystego. Przekonamy się o tym po raz kolejny podczas IX Festiwalu Stolica Języka Polskiego, który odbędzie się w dniach od 30 lipca do 5 sierpnia. W ślad za ubiegłoroczną edycją, nie może zabraknąć tu obecności Polskiego Wydawnictwo Muzycznego, które jest partnerem Festiwalu.
Stolica Języka Polskiego to owoc pasji do języka i słowa, a także do literatury. To również obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników nie tylko języka polskiego, ale i polskiej sztuki. W tym roku pragniemy zwrócić uwagę festiwalowej publiczności na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego, który stanie się bohaterem wydarzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. A ponieważ muzyka to medium będące swego rodzaju językiem, opowiemy o Wieniawskim zarówno za pomocą słowa, jak i dźwięków…
2 sierpnia o godzinie 13.30, na Scenie Głównej Festiwalu, odbędzie się spotkanie autorskie z Mateuszem Borkowskim wokół książki z serii Małe Monografie poświęconej postaci „czarodzieja skrzypiec”. Autor w rozmowie z Ewą Niewiadomską nakreśli sylwetkę Wieniawskiego, nazywanego „ostatnim wirtuozem romantyzmu”, opowiadając o artyście, którego dzisiaj można nazwać celebrytą w najlepszym tego słowa znaczeniu. Choć spuścizna twórcza słynnego skrzypka nie należy do obfitych, jej ranga w światowej literaturze skrzypcowej jest fundamentalna.
Wieczorem tego samego dnia Adam Bałdych wraz z Krzysztofem Dysem odkryją nowe oblicze Wieniawskiego. Na scenie zabrzmią utwory z krążka LEGEND, wydanego w ubiegłym roku nakładem ANAKLASIS. Należy nastroić się na wydarzenie jedyne w swoim rodzaju, bowiem LEGEND to nie tylko współczesna odsłona wirtuozerii – to także nieortodoksyjne podejście do muzyki i wariacja na temat XIX-wiecznego „księcia skrzypków”. Muzycy eksperymentują, poszukując nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominając o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata. Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne bierze udział w Festiwalu już po raz drugi. W ubiegłym roku debiutowało niezwykle ciepło przyjętym spotkaniem autorskim z Magdą Miśką-Jackowską, którego tematem była monografia poświęcona Wojciechowi Kilarowi, a także koncertem, którym Kuba Więcek i Piotr Orzechowski przenieśli publiczność do tajemniczej Transylwanii, prezentując materiał z albumu THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.