PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas IX edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

2023-07-10

Spotkania autorskie, koncerty, wydarzenia artystyczne, rozmowy… Szczebrzeszyn to bez wątpienia prawdziwa i jedyna stolica naszego języka ojczystego. Przekonamy się o tym po raz kolejny podczas IX Festiwalu Stolica Języka Polskiego, który odbędzie się w dniach od 30 lipca do 5 sierpnia. W ślad za ubiegłoroczną edycją, nie może zabraknąć tu obecności Polskiego Wydawnictwo Muzycznego, które jest partnerem Festiwalu.

 

Stolica Języka Polskiego to owoc pasji do języka i słowa, a także do literatury. To również obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników nie tylko języka polskiego, ale i polskiej sztuki. W tym roku pragniemy zwrócić uwagę festiwalowej publiczności na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego, który stanie się bohaterem wydarzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. A ponieważ muzyka to medium będące swego rodzaju językiem, opowiemy o Wieniawskim zarówno za pomocą słowa, jak i dźwięków…


2 sierpnia o godzinie 13.30, na Scenie Głównej Festiwalu, odbędzie się spotkanie autorskie z Mateuszem Borkowskim wokół książki z serii Małe Monografie poświęconej postaci „czarodzieja skrzypiec”. Autor w rozmowie z Ewą Niewiadomską nakreśli sylwetkę Wieniawskiego, nazywanego „ostatnim wirtuozem romantyzmu”, opowiadając o artyście, którego dzisiaj można nazwać celebrytą w najlepszym tego słowa znaczeniu. Choć spuścizna twórcza słynnego skrzypka nie należy do obfitych, jej ranga w światowej literaturze skrzypcowej jest fundamentalna.

 


Wieczorem tego samego dnia Adam Bałdych wraz z Krzysztofem Dysem odkryją nowe oblicze Wieniawskiego. Na scenie zabrzmią utwory z krążka LEGEND, wydanego w ubiegłym roku nakładem ANAKLASIS. Należy nastroić się na wydarzenie jedyne w swoim rodzaju, bowiem LEGEND to nie tylko współczesna odsłona wirtuozerii – to także nieortodoksyjne podejście do muzyki i wariacja na temat XIX-wiecznego „księcia skrzypków”. Muzycy eksperymentują, poszukując nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominając o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata. Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND.

 


Polskie Wydawnictwo Muzyczne bierze udział w Festiwalu już po raz drugi. W ubiegłym roku debiutowało niezwykle ciepło przyjętym spotkaniem autorskim z Magdą Miśką-Jackowską, którego tematem była monografia poświęcona Wojciechowi Kilarowi, a także koncertem, którym Kuba Więcek i Piotr Orzechowski przenieśli publiczność do tajemniczej Transylwanii, prezentując materiał z albumu THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.