PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fletowe rekomendacje Alicji Molitorys

2023-07-17

Flet jest jednym z najpopularniejszych instrumentów dętych. Nic więc dziwnego, że literatura fletowa daje wykonawcom szerokie możliwości wyboru utworów pod względem stylistyki i poziomu trudności. O dokonanie wyboru ważnych publikacji na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, poprosiliśmy Alicję Molitorys – solistkę i kameralistkę związaną z Orkiestrą Muzyki Nowej, współzałożycielkę tria harfowego Lorien Trio.
 

Fryderyk Chopin – Wariacje na flet i fortepian

 

Niektórzy poddają w wątpliwość autorstwo partii fortepianu Wariacji na temat Non piu mesta, ale trudno zaprzeczyć, że urokliwa i popisowa partia fletu potrafi zachwycić publiczność. Zwłaszcza miło wspominam zachwyt Japończyków, dla których muzyka Chopina jest synonimem polskości. Chopin zagrany na flecie? Co za niespodzianka!

 

Wojciech Kilar – Sonatina na flet i fortepian

 

Nuty Sonatiny zakupiłam natychmiast, kiedy ukazały się w ofercie PWM w latach 90. Utwór zafascynował mnie od pierwszej zagranej nuty, a część III nieodmiennie przywołuje na myśl ukochane góry. W roku 2002 wystąpiłam w Katowicach na koncercie urodzinowym wówczas 70-letniego kompozytora. Wojciech Kilar z dużym zainteresowaniem wysłuchał mojego wykonania, komentując później w rozmowie, że zupełnie zapomniał o tym swoim studenckim utworze. Ach, ta młodzieńcza werwa! 



Alicja Molitorys poleca publikacje PWM na flet

Witold Lutosławski – Trzy fragmenty na flet i harfę (lub fortepian)

 

Trzy fragmenty pierwszy raz ukazały się drukiem w latach 60. w Szkole na flet Eugeniusza Towarnickiego. To cudowne, że po latach PWM zdecydowało się spopularyzować urokliwe miniatury poprzez ich wydanie w formie samodzielnej publikacji. Często włączam Trzy fragmenty w program koncertów tria harfowego Lorien jako duetowe urozmaicenie, zwłaszcza w kontekście muzyki francuskiej. 

 

Uwaga na część pierwszą! Harfiści bardzo nie lubią, gdy na tle ich motorycznej partii fleciści zbyt swobodnie podchodzą do realizacji rytmu. Wbrew pozorom, tutaj nic już nie trzeba kombinować, zniekształcając rytm w imię pseduointerpretacji. Sam kompozytor zadbał (dokładnie zapisując rytm), by melodia fletu snuła się arabeskowo na tle nieustępliwych trioli harfy.

 

Zdaniem mojej muzycznej partnerki, harfistki Agnieszki Kaczmarek-Bialic: „Przy niezbędnej dyscyplinie rytmicznej należy zbudować atmosferę magii w taki sposób, aby mimo skomplikowanego rytmu stworzyć wrażenie swobody i niesamowitości. W końcu tytuł zobowiązuje!"

 

Feliks Tomaszewski – Wybór etiud

 

Etiudy XIX-wiecznych wirtuozów fletów chyba na zawsze pozostaną w kanonie szkół fletowych na całym świecie. Wybór etiud dokonany przed 70. laty przez Feliksa Tomaszewskiego to jedno z najlepszych kompendiów dostępnych na rynku. Wciąż aktualne pozostają kryteria, którymi się kierował:

 

• dążenie do podniesienia muzykalności uczniów,

• systematyczne opanowywanie przez nich instrumentu,

• wybór etiud o wartościach artystycznych, 

• stopniowe wprowadzanie w coraz to nowe zagadnienia techniki.

 

Maurycy Moszkowski – Taniec hiszpański na flet i fortepian, op. 12 nr 1 i 2

 

Taniec hiszpański nr 2 na flet i fortepian wchodzi w skład pierwszej części Szkoły na flet Edwarda Towarnickiego. Choć zasłużony podręcznik zestarzał się metodycznie, to jednak zamieszczone tam utwory są nadal cenione przez pedagogów i lubione przez uczniów. To dobrze, że oba Tańce hiszpańskie są dostępne w ofercie PWM jako osobne miniatury.

 

Osobiście z sentymentem wspominam swoje pierwsze wykonanie Tańca Moszkowiego, gdyż był to mój debiut artystyczny w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Ach, kiedy to było? Jakoś w zeszłym tysiącleciu…




Antologia muzyki współczesnej – flet


została wydana w 2000 roku. Zbiór solowych miniatur obejmuje utwory polskich kompozytorów skomponowane między rokiem 1965 (Miniatura Jana Antoniego Wichrowskiego) a 1996 (À la recherche du son perdu Zbigniewa Bargielskiego). To wartościowy wybór XX-wiecznych kompozycji czołowych twórców. 

 

Jako specjalistka muzyki współczesnej wiele nut otrzymuję w wersji elektronicznej bezpośrednio od kompozytorów. Jak chociażby ostatnio Agata Zubel przesłała mi Connect 2 na piccolo i fortepian. Utwór, który swą premierę miał ledwie miesiąc temu! Niemniej, jak tylko w PWM pojawiają się nowości fletowe, zaraz kupuję kolejne perełki do kolekcji współczesnej. Lubię niespodzianki!

 

Pozostałe polecane tytuły:

Agata Zubel – Aria z opery Bildbeschreibung na flet basowy

 

Paweł Łukaszewski – Lullaby na flet i harfę

 

Dariusz Przybylski – Figure veneziane na flet solo

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.