PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fletowe rekomendacje Alicji Molitorys

2023-07-17

Flet jest jednym z najpopularniejszych instrumentów dętych. Nic więc dziwnego, że literatura fletowa daje wykonawcom szerokie możliwości wyboru utworów pod względem stylistyki i poziomu trudności. O dokonanie wyboru ważnych publikacji na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, poprosiliśmy Alicję Molitorys – solistkę i kameralistkę związaną z Orkiestrą Muzyki Nowej, współzałożycielkę tria harfowego Lorien Trio.
 

Fryderyk Chopin – Wariacje na flet i fortepian

 

Niektórzy poddają w wątpliwość autorstwo partii fortepianu Wariacji na temat Non piu mesta, ale trudno zaprzeczyć, że urokliwa i popisowa partia fletu potrafi zachwycić publiczność. Zwłaszcza miło wspominam zachwyt Japończyków, dla których muzyka Chopina jest synonimem polskości. Chopin zagrany na flecie? Co za niespodzianka!

 

Wojciech Kilar – Sonatina na flet i fortepian

 

Nuty Sonatiny zakupiłam natychmiast, kiedy ukazały się w ofercie PWM w latach 90. Utwór zafascynował mnie od pierwszej zagranej nuty, a część III nieodmiennie przywołuje na myśl ukochane góry. W roku 2002 wystąpiłam w Katowicach na koncercie urodzinowym wówczas 70-letniego kompozytora. Wojciech Kilar z dużym zainteresowaniem wysłuchał mojego wykonania, komentując później w rozmowie, że zupełnie zapomniał o tym swoim studenckim utworze. Ach, ta młodzieńcza werwa! 



Alicja Molitorys poleca publikacje PWM na flet

Witold Lutosławski – Trzy fragmenty na flet i harfę (lub fortepian)

 

Trzy fragmenty pierwszy raz ukazały się drukiem w latach 60. w Szkole na flet Eugeniusza Towarnickiego. To cudowne, że po latach PWM zdecydowało się spopularyzować urokliwe miniatury poprzez ich wydanie w formie samodzielnej publikacji. Często włączam Trzy fragmenty w program koncertów tria harfowego Lorien jako duetowe urozmaicenie, zwłaszcza w kontekście muzyki francuskiej. 

 

Uwaga na część pierwszą! Harfiści bardzo nie lubią, gdy na tle ich motorycznej partii fleciści zbyt swobodnie podchodzą do realizacji rytmu. Wbrew pozorom, tutaj nic już nie trzeba kombinować, zniekształcając rytm w imię pseduointerpretacji. Sam kompozytor zadbał (dokładnie zapisując rytm), by melodia fletu snuła się arabeskowo na tle nieustępliwych trioli harfy.

 

Zdaniem mojej muzycznej partnerki, harfistki Agnieszki Kaczmarek-Bialic: „Przy niezbędnej dyscyplinie rytmicznej należy zbudować atmosferę magii w taki sposób, aby mimo skomplikowanego rytmu stworzyć wrażenie swobody i niesamowitości. W końcu tytuł zobowiązuje!"

 

Feliks Tomaszewski – Wybór etiud

 

Etiudy XIX-wiecznych wirtuozów fletów chyba na zawsze pozostaną w kanonie szkół fletowych na całym świecie. Wybór etiud dokonany przed 70. laty przez Feliksa Tomaszewskiego to jedno z najlepszych kompendiów dostępnych na rynku. Wciąż aktualne pozostają kryteria, którymi się kierował:

 

• dążenie do podniesienia muzykalności uczniów,

• systematyczne opanowywanie przez nich instrumentu,

• wybór etiud o wartościach artystycznych, 

• stopniowe wprowadzanie w coraz to nowe zagadnienia techniki.

 

Maurycy Moszkowski – Taniec hiszpański na flet i fortepian, op. 12 nr 1 i 2

 

Taniec hiszpański nr 2 na flet i fortepian wchodzi w skład pierwszej części Szkoły na flet Edwarda Towarnickiego. Choć zasłużony podręcznik zestarzał się metodycznie, to jednak zamieszczone tam utwory są nadal cenione przez pedagogów i lubione przez uczniów. To dobrze, że oba Tańce hiszpańskie są dostępne w ofercie PWM jako osobne miniatury.

 

Osobiście z sentymentem wspominam swoje pierwsze wykonanie Tańca Moszkowiego, gdyż był to mój debiut artystyczny w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Ach, kiedy to było? Jakoś w zeszłym tysiącleciu…




Antologia muzyki współczesnej – flet


została wydana w 2000 roku. Zbiór solowych miniatur obejmuje utwory polskich kompozytorów skomponowane między rokiem 1965 (Miniatura Jana Antoniego Wichrowskiego) a 1996 (À la recherche du son perdu Zbigniewa Bargielskiego). To wartościowy wybór XX-wiecznych kompozycji czołowych twórców. 

 

Jako specjalistka muzyki współczesnej wiele nut otrzymuję w wersji elektronicznej bezpośrednio od kompozytorów. Jak chociażby ostatnio Agata Zubel przesłała mi Connect 2 na piccolo i fortepian. Utwór, który swą premierę miał ledwie miesiąc temu! Niemniej, jak tylko w PWM pojawiają się nowości fletowe, zaraz kupuję kolejne perełki do kolekcji współczesnej. Lubię niespodzianki!

 

Pozostałe polecane tytuły:

Agata Zubel – Aria z opery Bildbeschreibung na flet basowy

 

Paweł Łukaszewski – Lullaby na flet i harfę

 

Dariusz Przybylski – Figure veneziane na flet solo

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki

Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.

 

Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

Konkurs "Twoja ulubiona piosenka Zbigniewa Wodeckiego"

Zapraszamy Was do zabawy! Napisz, która piosenka Zbigniewa Wodeckiego gości w Twoim sercu i dlaczego tak się stało. Śledź naszą stronę na Facebooku i wygraj premierową publikację "Piosenki" Zbigniewa Wodeckiego. 

Zacznij od Bacha i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!

Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Premiera Es lärmt das Licht Agaty Zubel na finał rezydencji kompozytorskiej w Szwajcarii

Prawykonanie Es lärmt das Licht, najnowszego utworu Agaty Zubel na sopran i orkiestrę smyczkową do tekstu Reinera Marii Rilkego, zwieńczy 30 czerwca rezydencję kompozytorki w HEMU - Haute École de Musique w Lozannie.

46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY | FINAŁ

Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników muzyki na 46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY, który odbędzie się w dniach 21 i 23 czerwca 2024 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 30 czerwca.

Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas tegorocznej, październikowej edycji programu rezydencji artystycznych. Zgłoszenia można przesyłać do 30 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

ALBUM RODZINNY: dzieło Jerzego Kornowicza i Michała Rusinka dla małych i dużych

Wspólna gra w pamięć, dzięki której na bardzo zwyczajną rodzinę można spojrzeć z niezwyczajnej perspektywy. ALBUM RODZINNY – dzieło Jerzego Kornowicza do libretta Michała Rusinka to kolejna w tym roku premiera wydawnictwa ANAKLASIS. Tym razem marka fonograficzna poszerza grono swoich odbiorców o najmłodszych słuchaczy. Premiera płyty 21 czerwca.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Krakowie!

Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego. 

W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u

Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.