PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: fletowe rekomendacje Agaty Igras

2023-07-24

Niezwykle wszechstronna flecistka, która świetnie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i na wskroś współczesnym. Agata Igras zerknęła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wybrała z niego 6 pozycji wartych jej zdaniem szczególnej uwagi flecistów. 
 

Peter Lukas Graf – Check Up 

 

Rozgrywać się, czy też nie – oto jest pytanie! Każdy może przekonać się sam, czy realizacja proponowanego przez legendarnego flecistę programu pracy przyniesie pożądane efekty. Fantastyczny zbiór ćwiczeń na każdy aspekt gry od oddechu po zadęcie, z dokładnymi wskazówkami wykonawczymi to moim zdaniem idealny wstęp do fletowego dnia. Pamiętajmy tylko o jednym: tutaj podstawą sukcesu jest KONSEKWENCJA.

 

Stefan Kisielewski – Impresja kapryśna na flet solo

 

To chyba najbardziej znana polska miniatura na flet solo, skomponowana w 1982 roku, dedykowana mojej wspaniałej Pani Profesor Elżbiecie Dastych-Szwarc. To zarazem pierwszy utwór o rozszerzonej tonalności, z którym przyszło mi się zmierzyć na swojej muzycznej drodze, jeszcze w szkole podstawowej. Bogactwo kolorów, rytmów, artykulacji, nastrojów i dynamik pozwala dać upust wyobraźni i naprawdę bezkarnie kaprysić fletowymi dźwiękami. 

 

Paweł Łukaszewski – Moai na flet solo

 

A skoro jesteśmy przy flecie solo, to z całego serca polecam utwór napisany w 2003 roku, inspirowany podróżą kompozytora na Wyspy Wielkanocne, gdzie zafascynowały go monolityczne posągi. Ciekawe, że właśnie poprzez brzmienie fletu autor opisuje potęgę i moc kamiennych figur. Dla mnie Moai to przepiękna opowieść muzyczna, doskonale wzbogacająca recitale, ale także rozwijająca warsztat wykonawczy i wyobraźnię muzyczną uczniów oraz studentów.

 

Aleksandra Chmielewska – Mohawk Tale na flet i fortepian

 

Do dzisiaj pamiętam magię prawykonania tej kompozycji, które odbyło się w 2018 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w obecności samego patrona Centrum. Utwór wykorzystuje wiele współczesnych technik wykonawczych, szczególnie w partii fortepianu, którą fenomenalnie zagrał w pamiętny wieczór Piotr Nowicki. Sama autorka inspirowała się tradycją opowiadania historii i przekazywania ich z pokolenia na pokolenie. Każdy wykonawca przekaże swoją własną opowieść zaklętą w dźwięki i w ciszę…

Piotr Nowicki, Aleksandra Chmielewska i Agata Igras, fot. archiwum prywatne Agaty Igras 

 
Ten polsko-szwajcarski kompozytor, krytyk muzyczny i indolog (!) urodzony w Kijowie w 1907 roku napisał wciąż mało znaną i docenianą Sonatinę w 1945 roku. Wybitny intelektualista o niezwykłym życiorysie, który niewątpliwie warto poznać, stworzył dzieło wymagające nie tylko pod względem technicznym, ale przede wszystkim muzycznym. Prawdziwe muzyczne partnerstwo fletu i fortepianu pełne zaskakujących harmonii, które docenił sam Aurèle Nicolet, nagrywając Sonatinę w 1984 roku, dwa lata po śmierci kompozytora. Czy słychać polskość w muzyce Regameya? Warto to sprawdzić i wprowadzić tę pozycję do swojego repertuaru.
 
 
W tym roku właśnie w lipcu 80. urodziny obchodzi Marta Ptaszyńska, niezwykła perkusistka i kompozytorka, której muzyka jest istną poezją dźwięków. Polecam poznać wszystkie jej utwory z wykorzystaniem fletu, bo każdy z nich, zgodnie z synestezją samej autorki, posiada zupełnie inną barwę, co zawdzięcza również obsadzie wykonawczej.
 
II Koncert na flety i orkiestrę miałam zaszczyt prawykonać w trudnym czasie pandemii wraz z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Maestro Piotra Sułkowskiego. Słowa to za mało, by opisać muzyczny dialog czterech fletów z kameralnie traktowaną orkiestrą symfoniczną. 


Materiał promujący koncert z prawykonaniem II Koncertu na flety i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej
 
Flet to naprawdę czarodziejski instrument.
 
***
 
Polecane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Dostępne są do kupienia w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. W poszukiwaniu innych pozycji fletowych zachęcamy do odwiedzenia zakładki Flet w naszej e-księgarni!

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.