Aktualności
Instrument Miesiąca: fletowe rekomendacje Agaty Igras
2023-07-24
Niezwykle wszechstronna flecistka, która świetnie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i na wskroś współczesnym. Agata Igras zerknęła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wybrała z niego 6 pozycji wartych jej zdaniem szczególnej uwagi flecistów.
Rozgrywać się, czy też nie – oto jest pytanie! Każdy może przekonać się sam, czy realizacja proponowanego przez legendarnego flecistę programu pracy przyniesie pożądane efekty. Fantastyczny zbiór ćwiczeń na każdy aspekt gry od oddechu po zadęcie, z dokładnymi wskazówkami wykonawczymi to moim zdaniem idealny wstęp do fletowego dnia. Pamiętajmy tylko o jednym: tutaj podstawą sukcesu jest KONSEKWENCJA.
Stefan Kisielewski – Impresja kapryśna na flet solo
To chyba najbardziej znana polska miniatura na flet solo, skomponowana w 1982 roku, dedykowana mojej wspaniałej Pani Profesor Elżbiecie Dastych-Szwarc. To zarazem pierwszy utwór o rozszerzonej tonalności, z którym przyszło mi się zmierzyć na swojej muzycznej drodze, jeszcze w szkole podstawowej. Bogactwo kolorów, rytmów, artykulacji, nastrojów i dynamik pozwala dać upust wyobraźni i naprawdę bezkarnie kaprysić fletowymi dźwiękami.
Paweł Łukaszewski – Moai na flet solo
A skoro jesteśmy przy flecie solo, to z całego serca polecam utwór napisany w 2003 roku, inspirowany podróżą kompozytora na Wyspy Wielkanocne, gdzie zafascynowały go monolityczne posągi. Ciekawe, że właśnie poprzez brzmienie fletu autor opisuje potęgę i moc kamiennych figur. Dla mnie Moai to przepiękna opowieść muzyczna, doskonale wzbogacająca recitale, ale także rozwijająca warsztat wykonawczy i wyobraźnię muzyczną uczniów oraz studentów.
Aleksandra Chmielewska – Mohawk Tale na flet i fortepian
Do dzisiaj pamiętam magię prawykonania tej kompozycji, które odbyło się w 2018 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w obecności samego patrona Centrum. Utwór wykorzystuje wiele współczesnych technik wykonawczych, szczególnie w partii fortepianu, którą fenomenalnie zagrał w pamiętny wieczór Piotr Nowicki. Sama autorka inspirowała się tradycją opowiadania historii i przekazywania ich z pokolenia na pokolenie. Każdy wykonawca przekaże swoją własną opowieść zaklętą w dźwięki i w ciszę…
Piotr Nowicki, Aleksandra Chmielewska i Agata Igras, fot. archiwum prywatne Agaty Igras

Materiał promujący koncert z prawykonaniem II Koncertu na flety i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej
Najczęściej czytane:
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.