Aktualności
Instrument Miesiąca: fletowe rekomendacje Agaty Igras
2023-07-24
Niezwykle wszechstronna flecistka, która świetnie odnajduje się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i na wskroś współczesnym. Agata Igras zerknęła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wybrała z niego 6 pozycji wartych jej zdaniem szczególnej uwagi flecistów.
Rozgrywać się, czy też nie – oto jest pytanie! Każdy może przekonać się sam, czy realizacja proponowanego przez legendarnego flecistę programu pracy przyniesie pożądane efekty. Fantastyczny zbiór ćwiczeń na każdy aspekt gry od oddechu po zadęcie, z dokładnymi wskazówkami wykonawczymi to moim zdaniem idealny wstęp do fletowego dnia. Pamiętajmy tylko o jednym: tutaj podstawą sukcesu jest KONSEKWENCJA.
Stefan Kisielewski – Impresja kapryśna na flet solo
To chyba najbardziej znana polska miniatura na flet solo, skomponowana w 1982 roku, dedykowana mojej wspaniałej Pani Profesor Elżbiecie Dastych-Szwarc. To zarazem pierwszy utwór o rozszerzonej tonalności, z którym przyszło mi się zmierzyć na swojej muzycznej drodze, jeszcze w szkole podstawowej. Bogactwo kolorów, rytmów, artykulacji, nastrojów i dynamik pozwala dać upust wyobraźni i naprawdę bezkarnie kaprysić fletowymi dźwiękami.
Paweł Łukaszewski – Moai na flet solo
A skoro jesteśmy przy flecie solo, to z całego serca polecam utwór napisany w 2003 roku, inspirowany podróżą kompozytora na Wyspy Wielkanocne, gdzie zafascynowały go monolityczne posągi. Ciekawe, że właśnie poprzez brzmienie fletu autor opisuje potęgę i moc kamiennych figur. Dla mnie Moai to przepiękna opowieść muzyczna, doskonale wzbogacająca recitale, ale także rozwijająca warsztat wykonawczy i wyobraźnię muzyczną uczniów oraz studentów.
Aleksandra Chmielewska – Mohawk Tale na flet i fortepian
Do dzisiaj pamiętam magię prawykonania tej kompozycji, które odbyło się w 2018 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w obecności samego patrona Centrum. Utwór wykorzystuje wiele współczesnych technik wykonawczych, szczególnie w partii fortepianu, którą fenomenalnie zagrał w pamiętny wieczór Piotr Nowicki. Sama autorka inspirowała się tradycją opowiadania historii i przekazywania ich z pokolenia na pokolenie. Każdy wykonawca przekaże swoją własną opowieść zaklętą w dźwięki i w ciszę…
Piotr Nowicki, Aleksandra Chmielewska i Agata Igras, fot. archiwum prywatne Agaty Igras

Materiał promujący koncert z prawykonaniem II Koncertu na flety i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej
Najczęściej czytane:
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.