Aktualności
Summer Jazz Festival Krakow, czyli wakacyjne święto muzyki improwizowanej
2023-07-01
Po raz kolejny w wakacje Kraków zmienia się w stolicę jazzu. Jak co roku, w ramach 28. Summer Jazz Festival Krakow wystąpią znakomici artyści znani ze światowych scen. Wśród nich nie zabraknie muzyków znanych z krążków ANAKLASIS, wytwórni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które jest partnerem wydarzenia.
Markus Miller, Yellowjackets, Marek Napiórkowski czy Leszek Możdżer to tylko niektóre nazwiska, które można znaleźć w programie tegorocznej odsłony Summer Jazz Festival. W ramach koncertów w krakowskim klubie Alchemia wystąpią dwa duety znane z płyt ANAKLASIS: Piotr Orzechowski i Kuba Więcek, a także Adam Pierończyk i Dominik Wania, którzy zaprezentują materiał z płyty SZYMANOWSKI / X-RAY. W ramach cyklu Solo Piano Week w Filharmonii Krakowskiej wystąpią pianiści, których reinterpretacje utworów wybitnych kompozytorów wcześniejszych epok także znalazły się w katalogu marki fonograficznej: Piotr Orzechowski, Dominik Wania i Kuba Stankiewicz. W Filharmonii wystąpi także charyzmatyczny skrzypek Adam Bałdych, lider Adam Bałdych Quintet, z którym dokonał rewizji utworów Henryka Wieniawskiego zarejestrowanych na płycie ANA 020 zatytułowanej LEGEND. Tym razem artystę będzie można usłyszeć u boku znakomitego skrzypka i improwizatora Roby’ego Lakatosa.
Summer Jazz Festival to największy tego typu festiwal w Polsce. Przez dwa letnie miesiące na krakowskich scenach od lat występują największe nazwiska polskiego jazzu i międzynarodowego formatu, m.in. Pat Metheny, Chick Corea, Herbie Hancock czy Stanley Clarke. Festiwal został powołany w 1996 roku przez Witolda Wnuka. Początkowo związany z kultową Piwnicą pod Baranami, co rok poszerza jednak swój zasięg także pod względem koncertowych lokalizacji, wśród których obecnie są m.in. Filharmonia Krakowska, Radio Kraków, ICE Kraków, a także krakowskie kluby jazzowe.
Szczegółowy program i informacje na temat biletów dostępne są na stronie: www.summerjazz.pl
31.07.2023, Filharmonia Krakowska: Adam Bałdych & Roby Lakatos
04.08.2023, Alchemia: Piotr Orzechowski i Kuba Więcek
18.08.2023, Alchemia: Adam Pierończyk i Dominik Wania
22.08.2023, Filharmonia Krakowska: Piotr Orzechowski
24.08.2023, Filharmonia Krakowska: Dominik Wania
28.08.2023, Filharmonia Krakowska: Kuba Stankiewicz
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.