Aktualności
Za nami I edycja Baltic Opera Festival
2023-07-18
Opera w lesie... i nad morzem! W dniach 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie odbyła się pierwsza edycja Baltic Opera Festival. W repertuarze znalazły się dwie premiery, maraton filmowy, kreatywne warsztaty dla dzieci i nie tylko. Wśród partnerów wydarzenia nie mogło zabraknąć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i „Ruchu Muzycznego”.
Spiritus movens festiwalu był wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny, zaś jego inspiracją – niezwykłe, stworzone przez naturę warunki akustyczne sopockiej Opery Leśnej. Przed II wojną światową było to ważne miejsce na operowej mapie Europy, znane z występów najznakomitszych orkiestr i solistów, a dzięki stałej obecności repertuaru wagnerowskiego nazywane „Bayreuth Północy”. Obecnie scena ta służy głównie muzyce rozrywkowej; ideą festiwalu jest przywrócenie przestrzeni Opery Leśnej – sztuce operowej. Szczególnie, że zmodernizowany obiekt – z dużą sceną, orkiestronem, widownią na ok. 5 tysięcy miejsc i nowoczesnym zapleczem – predestynuje to miejsce do wystawiania widowiskowych superprodukcji.
Właśnie dlatego głównym wydarzeniem Baltic Opera Festival była premiera wagnerowskiego Latającego Holendra pod kierownictwem muzycznym Marka Janowskiego i według koncepcji inscenizacyjnej Tomasza Koniecznego, którą zrealizowali reżyserzy Łukasz Witt-Michałowski oraz Barbara Wiśniewska. Pieczę nad scenografią – według koncepcji Borisa Kudlički – trzymała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy opracowała Dorothée Roqueplo. Organizatorzy zebrali międzynarodową obsadę złożoną z wybitnych artystów – wystąpili: Ricarda Merbeth (Senta), Małgorzata Walewska (Mary), Andrzej Dobber (Holender), Franz Hawlata (Daland), Stefan Vinke (Eric) oraz Dominik Sutowicz (Sternik). Solistom towarzyszyła Orkiestra, Chór oraz Balet Opery Bałtyckiej. Sopocka publiczność mogła obejrzeć spektakl dwukrotnie – 15 i 17 lipca.
fot. Krzysztof Mystkowski /KFP
Pierwszą edycję festiwalu otworzył jednak akcent polski – 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbył się premierowy spektakl mało znanej operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69. Nowe libretto – w miejsce zaginionego oryginału – stworzył Wojciech Tomczyk, zaś spektakl pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego i w reżyserii Marcina Sławińskiego wyprodukowała Opera Krakowska. Scenografię opracowała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy – Izabela Chełkowska-Wolczyńska. Wystąpili: Tomasz Kuk (Tobiasz Helgoland), Szymon Raczkowski (Charly), Adrian Domarecki (Darly), Piotr Maciejowski (Sherlock Holmes), Stepan Drobit (Impresario), Jakub Foltak (Hercules Poirot), Damian Wilma (Williams), Jan Kubas (Jack), Magdalena Barylak (Pani Troodwood), Justyna Khil (Sara), Justyna Bluj (Miss Huck), Laura Wąsek (Molly), Teresa Marut (Ketty), Magdalena Stefaniak (Fanny), Karolina Pankowska (Lotti), Emilia Rabczak (Mimi) oraz Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej.
fot. Krzysztof Mystkowski /KFP
Miniatury filmowe, animacje „na żywo”, spotkania z twórcami – te i inne atrakcje czekały na publiczność Opery Leśnej 16 lipca podczas nocnego operowego maratonu filmowego, który otworzyła rejestracja moniuszkowskiej Halki w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Pod znakiem Moniuszki upłynęło też niedzielne popołudnie, a to za sprawą wydarzeń skupionych wokół publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najmłodsi melomani poznali sylwetkę i twórczość kompozytora podczas warsztatów inspirowanych książeczką Tatulczyk Moniuszko Katarzyny Huzar-Czub. Dzieci miały okazję nie tylko odkryć tajniki świata opery, lecz także spróbować swoich sił w śpiewie, a nawet wspólnym skomponowaniu własnej melodii. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej oraz pianistki Emilii Kurek. Nowe spojrzenie na postać Moniuszki zyskali też dorośli, dzięki spotkaniu autorskiemu z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadziła dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.
fot. Krzysztof Mystkowski /KFP
Najczęściej czytane:
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.