PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Za nami I edycja Baltic Opera Festival

2023-07-18

Opera w lesie... i nad morzem! W dniach 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie odbyła się pierwsza edycja Baltic Opera Festival. W repertuarze znalazły się dwie premiery, maraton filmowy, kreatywne warsztaty dla dzieci i nie tylko. Wśród partnerów wydarzenia nie mogło zabraknąć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i „Ruchu Muzycznego”.

 

Spiritus movens festiwalu był wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny, zaś jego inspiracją – niezwykłe, stworzone przez naturę warunki akustyczne sopockiej Opery Leśnej. Przed II wojną światową było to ważne miejsce na operowej mapie Europy, znane z występów najznakomitszych orkiestr i solistów, a dzięki stałej obecności repertuaru wagnerowskiego nazywane „Bayreuth Północy”. Obecnie scena ta służy głównie muzyce rozrywkowej; ideą festiwalu jest przywrócenie przestrzeni Opery Leśnej  – sztuce operowej. Szczególnie, że zmodernizowany obiekt – z dużą sceną, orkiestronem, widownią na ok. 5 tysięcy miejsc i nowoczesnym zapleczem – predestynuje to miejsce do wystawiania widowiskowych superprodukcji.


Właśnie dlatego głównym wydarzeniem Baltic Opera Festival była premiera wagnerowskiego Latającego Holendra pod kierownictwem muzycznym Marka Janowskiego i według koncepcji inscenizacyjnej Tomasza Koniecznego, którą zrealizowali reżyserzy Łukasz Witt-Michałowski oraz Barbara Wiśniewska. Pieczę nad scenografią – według koncepcji Borisa Kudlički – trzymała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy opracowała Dorothée Roqueplo. Organizatorzy zebrali międzynarodową obsadę złożoną z wybitnych artystów – wystąpili: Ricarda Merbeth (Senta), Małgorzata Walewska (Mary), Andrzej Dobber (Holender), Franz Hawlata (Daland), Stefan Vinke (Eric) oraz Dominik Sutowicz (Sternik). Solistom towarzyszyła Orkiestra, Chór oraz Balet Opery Bałtyckiej. Sopocka publiczność mogła obejrzeć spektakl dwukrotnie – 15 i 17 lipca.


fot. Krzysztof Mystkowski /KFP


Pierwszą edycję festiwalu otworzył jednak akcent polski – 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbył się premierowy spektakl mało znanej operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69. Nowe libretto – w miejsce zaginionego oryginału – stworzył Wojciech Tomczyk, zaś spektakl pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego i w reżyserii Marcina Sławińskiego wyprodukowała Opera Krakowska. Scenografię opracowała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy – Izabela Chełkowska-Wolczyńska. Wystąpili: Tomasz Kuk (Tobiasz Helgoland), Szymon Raczkowski (Charly), Adrian Domarecki (Darly), Piotr Maciejowski (Sherlock Holmes), Stepan Drobit (Impresario), Jakub Foltak (Hercules Poirot), Damian Wilma (Williams), Jan Kubas (Jack), Magdalena Barylak (Pani Troodwood), Justyna Khil (Sara), Justyna Bluj (Miss Huck), Laura Wąsek (Molly), Teresa Marut (Ketty), Magdalena Stefaniak (Fanny), Karolina Pankowska (Lotti), Emilia Rabczak (Mimi) oraz Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej.


fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

Miniatury filmowe, animacje „na żywo”, spotkania z twórcami – te i inne atrakcje czekały na publiczność Opery Leśnej 16 lipca podczas nocnego operowego maratonu filmowego, który otworzyła rejestracja moniuszkowskiej Halki w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Pod znakiem Moniuszki upłynęło też niedzielne popołudnie, a to za sprawą wydarzeń skupionych wokół publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najmłodsi melomani poznali sylwetkę i twórczość kompozytora podczas warsztatów inspirowanych książeczką Tatulczyk Moniuszko Katarzyny Huzar-Czub. Dzieci miały okazję nie tylko odkryć tajniki świata opery, lecz także spróbować swoich sił w śpiewie, a nawet wspólnym skomponowaniu własnej melodii. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej oraz pianistki Emilii Kurek. Nowe spojrzenie na postać Moniuszki zyskali też dorośli, dzięki spotkaniu autorskiemu z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadziła dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.

fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.