PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Za nami I edycja Baltic Opera Festival

2023-07-18

Opera w lesie... i nad morzem! W dniach 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie odbyła się pierwsza edycja Baltic Opera Festival. W repertuarze znalazły się dwie premiery, maraton filmowy, kreatywne warsztaty dla dzieci i nie tylko. Wśród partnerów wydarzenia nie mogło zabraknąć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i „Ruchu Muzycznego”.

 

Spiritus movens festiwalu był wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny, zaś jego inspiracją – niezwykłe, stworzone przez naturę warunki akustyczne sopockiej Opery Leśnej. Przed II wojną światową było to ważne miejsce na operowej mapie Europy, znane z występów najznakomitszych orkiestr i solistów, a dzięki stałej obecności repertuaru wagnerowskiego nazywane „Bayreuth Północy”. Obecnie scena ta służy głównie muzyce rozrywkowej; ideą festiwalu jest przywrócenie przestrzeni Opery Leśnej  – sztuce operowej. Szczególnie, że zmodernizowany obiekt – z dużą sceną, orkiestronem, widownią na ok. 5 tysięcy miejsc i nowoczesnym zapleczem – predestynuje to miejsce do wystawiania widowiskowych superprodukcji.


Właśnie dlatego głównym wydarzeniem Baltic Opera Festival była premiera wagnerowskiego Latającego Holendra pod kierownictwem muzycznym Marka Janowskiego i według koncepcji inscenizacyjnej Tomasza Koniecznego, którą zrealizowali reżyserzy Łukasz Witt-Michałowski oraz Barbara Wiśniewska. Pieczę nad scenografią – według koncepcji Borisa Kudlički – trzymała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy opracowała Dorothée Roqueplo. Organizatorzy zebrali międzynarodową obsadę złożoną z wybitnych artystów – wystąpili: Ricarda Merbeth (Senta), Małgorzata Walewska (Mary), Andrzej Dobber (Holender), Franz Hawlata (Daland), Stefan Vinke (Eric) oraz Dominik Sutowicz (Sternik). Solistom towarzyszyła Orkiestra, Chór oraz Balet Opery Bałtyckiej. Sopocka publiczność mogła obejrzeć spektakl dwukrotnie – 15 i 17 lipca.


fot. Krzysztof Mystkowski /KFP


Pierwszą edycję festiwalu otworzył jednak akcent polski – 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbył się premierowy spektakl mało znanej operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69. Nowe libretto – w miejsce zaginionego oryginału – stworzył Wojciech Tomczyk, zaś spektakl pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego i w reżyserii Marcina Sławińskiego wyprodukowała Opera Krakowska. Scenografię opracowała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy – Izabela Chełkowska-Wolczyńska. Wystąpili: Tomasz Kuk (Tobiasz Helgoland), Szymon Raczkowski (Charly), Adrian Domarecki (Darly), Piotr Maciejowski (Sherlock Holmes), Stepan Drobit (Impresario), Jakub Foltak (Hercules Poirot), Damian Wilma (Williams), Jan Kubas (Jack), Magdalena Barylak (Pani Troodwood), Justyna Khil (Sara), Justyna Bluj (Miss Huck), Laura Wąsek (Molly), Teresa Marut (Ketty), Magdalena Stefaniak (Fanny), Karolina Pankowska (Lotti), Emilia Rabczak (Mimi) oraz Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej.


fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

Miniatury filmowe, animacje „na żywo”, spotkania z twórcami – te i inne atrakcje czekały na publiczność Opery Leśnej 16 lipca podczas nocnego operowego maratonu filmowego, który otworzyła rejestracja moniuszkowskiej Halki w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Pod znakiem Moniuszki upłynęło też niedzielne popołudnie, a to za sprawą wydarzeń skupionych wokół publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najmłodsi melomani poznali sylwetkę i twórczość kompozytora podczas warsztatów inspirowanych książeczką Tatulczyk Moniuszko Katarzyny Huzar-Czub. Dzieci miały okazję nie tylko odkryć tajniki świata opery, lecz także spróbować swoich sił w śpiewie, a nawet wspólnym skomponowaniu własnej melodii. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej oraz pianistki Emilii Kurek. Nowe spojrzenie na postać Moniuszki zyskali też dorośli, dzięki spotkaniu autorskiemu z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadziła dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.

fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki

Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.

 

Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

Konkurs "Twoja ulubiona piosenka Zbigniewa Wodeckiego"

Zapraszamy Was do zabawy! Napisz, która piosenka Zbigniewa Wodeckiego gości w Twoim sercu i dlaczego tak się stało. Śledź naszą stronę na Facebooku i wygraj premierową publikację "Piosenki" Zbigniewa Wodeckiego. 

Zacznij od Bacha i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!

Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Premiera Es lärmt das Licht Agaty Zubel na finał rezydencji kompozytorskiej w Szwajcarii

Prawykonanie Es lärmt das Licht, najnowszego utworu Agaty Zubel na sopran i orkiestrę smyczkową do tekstu Reinera Marii Rilkego, zwieńczy 30 czerwca rezydencję kompozytorki w HEMU - Haute École de Musique w Lozannie.

46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY | FINAŁ

Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników muzyki na 46. Małopolski Festiwal Orkiestr Dętych ECHO TROMBITY, który odbędzie się w dniach 21 i 23 czerwca 2024 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 30 czerwca.

Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas tegorocznej, październikowej edycji programu rezydencji artystycznych. Zgłoszenia można przesyłać do 30 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

ALBUM RODZINNY: dzieło Jerzego Kornowicza i Michała Rusinka dla małych i dużych

Wspólna gra w pamięć, dzięki której na bardzo zwyczajną rodzinę można spojrzeć z niezwyczajnej perspektywy. ALBUM RODZINNY – dzieło Jerzego Kornowicza do libretta Michała Rusinka to kolejna w tym roku premiera wydawnictwa ANAKLASIS. Tym razem marka fonograficzna poszerza grono swoich odbiorców o najmłodszych słuchaczy. Premiera płyty 21 czerwca.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Krakowie!

Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego. 

W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u

Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.