Aktualności
Przed nami druga edycja Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand”
2023-09-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny zaznacza swoją obecność w japońskim środowisku edukacyjnym. 1 października ruszają przesłuchania uczestników drugiej edycji Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand”, realizowanego w ramach Programu Kultura Inspirująca i finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie, które w ubiegłym roku szerokim echem odbiło się wśród młodych pianistów, powraca w rozszerzonej formule, otwierając się także na udział amatorów i poszerzając dostępny repertuar.
W 2022 roku PWM wraz z japońskimi partnerami zainicjowało Konkurs pianistyczny „ChopinLand” – przedsięwzięcie, które było znaczącym krokiem w upowszechnieniu polskiej kultury muzycznej wśród adeptów sztuki pianistycznej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwszą edycję podsumowało ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, udział 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych wykonanych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Nic dziwnego, że po ubiegłorocznym sukcesie organizatorzy zdecydowali się kontynuować przedsięwzięcie, a nawet je rozbudować.
Założeniem Konkursu jest promocja i popularyzacja polskiej literatury fortepianowej wśród młodych japońskich pianistów. W ubiegłym roku obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści czy Krystyny Gowik. W ramach tegorocznej edycji możliwości programowe zostały powiększone, dzięki czemu muzycy mogą jeszcze lepiej poznać twórczość polskich kompozytorów, wybierając łącznie z niemal 80 propozycji repertuarowych. Nowością jest również otwarcie kategorii dla uczestników-amatorów – pianistów, którzy samodzielnie rozwijają swoją muzyczną pasję.
Oficjalne ogłoszenie Konkursu poprzedził koncert online, podczas którego japońska pianistka Rika Miyatani, laureatka V nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zaprezentowała założenia przedsięwzięcia i przybliżyła konkursowy repertuar. Warto dodać, że część pozycji została nagrana przez polskich pianistów, a materiały dostępne są na playliście na kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – dzięki temu uczestnicy mogli zapoznać się z wzorcowymi interpretacjami Agnieszki Kopińskiej, Anny Czaickiej-Jaklewicz, Szczepana Kończala, Adriana Hodora i Weroniki Górskiej-Mikosz.
fot. Maciej Komorowski / PWM
Tegoroczne przesłuchania odbędą się w TO-ON Hall w Tokio (1 i 22.10) oraz w salonie Kawai w Osace (7.10). Nowością jest także możliwość przesłania zgłoszenia w formie nagrania wideo. Finaliści będą mieli możliwość wystąpienia w tokijskiej IMA Hall 11 i 12 listopada. Koncert laureatów odbędzie się 13 listopada w Ambasadzie RP w Tokio.
Wzorem pierwszej edycji Konkurs dopełnią lekcje mistrzowskie prowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę – przewodniczącego jury i współautora repertuaru. Laureaci będą mogli pod jego okiem pracować nad wybranymi utworami 19 listopada.
***
Współorganizatorem Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd., Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii, a także Towarzystwo Chopinowskie w Japonii i Towarzystwo Szymanowskiego w Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.