PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prapremiera opery "Ślepy tor" Krzysztofa Meyera i towarzyszące jej spotkania z twórcami

2023-10-13

Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze inscenizacja nie tylko atrakcyjna wizualnie i muzycznie, ale i intrygująca intelektualnie. Prapremiera Ślepego toru, opery w trzech aktach, skomponowanej do libretta Antoniego Libery odbędzie się 14 października o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 

Dzieło jest satyrą na stosunki społeczne, na świat, w którym żyjemy i którego jesteśmy świadkami – wyjaśnia kompozytor. Prapremierze i kolejnym pokazom spektaklu towarzyszą dodatkowe wydarzenia, na które zapraszamy wraz z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Spotkania z Autorami przybliżą twórczość kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę, jak również ukażą wspólne ich dzieło w różnorodnych wymiarach i opowiedzą o kulisach powstawania spektaklu.


Preludia premierowe


Jednoczęściowe, muzyczne spotkanie, które wypełnią 24 Preludia Krzysztofa Meyera w interpretacji znakomitego pianisty Marka Szlezera, wzbogacone rozmową z kompozytorem, poprowadzoną przez jego żonę i wybitną muzykolożkę Danutę Gwizdalankę odbędzie się już 13 października o godz. 20:00 w Salach Redutowych im. F. Chopina w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Ideą spotkania jest ukazanie kompozytora tworzącego wielką formę wokalno–symfoniczno–teatralną, z nieco innej strony, w wypowiedzi skromnej i intymnej. Na dzień przed prapremierą dzieła operowego Krzysztofa Meyera zapraszamy więc do wysłuchania jego kameralnego, wyrafinowanego, pełnego niuansów i odcieni nastrojów utworu fortepianowego. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

 



Ruch w Wielkim


Dwa tygodnie później rozpoczniemy sezon Ruchu Muzycznego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. „Ruch w Wielkim” to cykl otwartych spotkań koncentrujących się wokół tytułów operowych. Pierwsze z nich odbędzie się 27 października, na Foyer Głównym TW–ON o godz. 18.15. Dziennikarz Ruchu Muzycznego – Krzysztof Stefański porozmawia z twórcami opery: kompozytorem Krzysztofem Meyerem, reżyserem Markiem Weissem oraz autorem libretta – Antonim Liberą. Wstęp na to wydarzenie jest bezpłatny.


Spotkanie z reżyserem i autorem Białego Wieloryba


Marek Weiss zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki Biały Wieloryb, opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. To opowieść o zakochiwaniu się w operze. O miłości do muzyki, której nie można się oprzeć. O uczuciu, dzięki któremu powstało ponad sto dwadzieścia spektakli. Dla Marka Weissa tworzenie opery to, podobnie jak poszukiwanie Białego Wieloryba z powieści Hermana Melville’a, nieustanna walka między rozsądkiem a uczuciami, pogoń za wymykającym się ideałem (a może monstrum?). Gdzie jednak szukać piękna, jeśli nie w operze? Na spotkanie z autorem zapraszamy 28 października o godzinie 17.30 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Tego dnia Marek Weiss przeczyta swoje ulubione fragmenty książki i opowie Jackowi Marczyńskiemu o swej pogoni za ideałem teatru operowego. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest wydawcą książki. Publikacja trafi do sprzedaży już 14 października, w dniu prapremiery opery Ślepy tor.

 



 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.