Aktualności
20. Dni Edukacji Muzycznej za nami!
2023-10-23
20 października 2023 r. w przestrzeni Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach odbyła się jubileuszowa 20. odsłona Dni Edukacji Muzycznej. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Blisko 150 słuchaczy z całej Polski wzięło udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 8 doświadczonych artystów-pedagogów z 26 młodymi adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją, program zwieńczył koncert symfoniczny; w tegorocznej edycji jako solistka wystąpiła jedna z czołowych polskich skrzypaczek i zarazem prelegentka kongresu – Agata Szymczewska.
W ramach jubileuszowej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności – instrumentalistów, wokalistów, chórmistrzów i teoretyków – na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler i wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawili baryton Andrzej Dobber oraz kompozytor i dyrygent Stanisław Rzepiela. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości wydawnicze. Nie zabrakło utworów Henryka Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Romualda Twardowskiego, czy też autorskich kompozycji prelegentki Marty Mołodyńskiej-Wheeler.
fot. Delikatesy Filmowe
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład ekspercki z zakresu psychologii muzyki, przygotowany przez Annę Antoninę Nogaj – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (z powodu choroby prelegentki odbył się on w formule online). Uczestnicy konferencji poznali bliżej psychologiczny aspekt oceniania w szkolnictwie muzycznym, sposoby na utrzymanie jak najwyższego poziomu obiektywizacji oceny oraz niuanse przekazywania uczniowi informacji zwrotnej o postępach w kształceniu.
Dziennikarz muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski przedstawił zalety wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia. Słuchacze dowiedzieli się, jak w atrakcyjny dla ucznia sposób wzbogacić lekcje poświęcone konkretnym epokom historycznym o sylwetki twórcze i wybrane aspekty wizerunku współczesnych wirtuozów jak m.in. Anne-Sophie Mutter, Joyce DiDonato, Jeana Rondeau czy Jakuba Józefa Orlińskiego.
fot. Delikatesy Filmowe
Ostatni wykład dnia wygłosiła Jadwiga Śmieszchalska – nauczyciel przygotowania fizycznego i mentalnego muzyków oraz wykładowca fizjologii muzyki. Wystąpienie naświetliło rolę środowiska i nauczyciela w kształtowaniu odporności emocjonalnej ucznia na sytuacje stresowe związane z występami oraz egzaminami. Uczestniczący w kongresie pedagodzy mieli też okazję wypróbować techniki relaksacyjne i elementy praktyki mindfulness przeznaczone zarówno dla nauczycieli, jak i ich podopiecznych.
Tradycją Dni Edukacji Muzycznej jest zamknięcie wydarzenia koncertem. Na scenie goszczącej uczestników konferencji ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpiła prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyła jej Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. W repertuarze znalazły się Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.
fot. Delikatesy Filmowe
Dni Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie stworzyło idealną przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, a także nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
fot. Delikatesy Filmowe
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.