PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

20. Dni Edukacji Muzycznej za nami!

2023-10-23

20 października 2023 r. w przestrzeni Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach odbyła się jubileuszowa 20. odsłona Dni Edukacji Muzycznej. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Blisko 150 słuchaczy z całej Polski wzięło udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 8 doświadczonych artystów-pedagogów z 26 młodymi adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją, program zwieńczył koncert symfoniczny; w tegorocznej edycji jako solistka wystąpiła jedna z czołowych polskich skrzypaczek i zarazem prelegentka kongresu – Agata Szymczewska.

 

W ramach jubileuszowej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności – instrumentalistów, wokalistów, chórmistrzów i teoretyków – na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler i wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawili baryton Andrzej Dobber oraz kompozytor i dyrygent Stanisław Rzepiela. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości wydawnicze. Nie zabrakło utworów Henryka Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Romualda Twardowskiego, czy też autorskich kompozycji prelegentki Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

 

fot. Delikatesy Filmowe


DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład ekspercki z zakresu psychologii muzyki, przygotowany przez Annę Antoninę Nogaj – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (z powodu choroby prelegentki odbył się on w formule online). Uczestnicy konferencji poznali bliżej psychologiczny aspekt oceniania w szkolnictwie muzycznym, sposoby na utrzymanie jak najwyższego poziomu obiektywizacji oceny oraz niuanse przekazywania uczniowi informacji zwrotnej o postępach w kształceniu.


Dziennikarz muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski przedstawił zalety wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia. Słuchacze dowiedzieli się, jak w atrakcyjny dla ucznia sposób wzbogacić lekcje poświęcone konkretnym epokom historycznym o sylwetki twórcze i wybrane aspekty wizerunku współczesnych wirtuozów jak m.in. Anne-Sophie Mutter, Joyce DiDonato, Jeana Rondeau czy Jakuba Józefa Orlińskiego.

 

fot. Delikatesy Filmowe


Ostatni wykład dnia wygłosiła Jadwiga Śmieszchalska – nauczyciel przygotowania fizycznego i mentalnego muzyków oraz wykładowca fizjologii muzyki. Wystąpienie naświetliło rolę środowiska i nauczyciela w kształtowaniu odporności emocjonalnej ucznia na sytuacje stresowe związane z występami oraz egzaminami. Uczestniczący w kongresie pedagodzy mieli też okazję wypróbować techniki relaksacyjne i elementy praktyki mindfulness przeznaczone zarówno dla nauczycieli, jak i ich podopiecznych.

Tradycją Dni Edukacji Muzycznej jest zamknięcie wydarzenia koncertem. Na scenie goszczącej uczestników konferencji ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpiła prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyła jej Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. W repertuarze znalazły się Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.

 

fot. Delikatesy Filmowe


Dni Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie stworzyło idealną przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, a także nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.

 

fot. Delikatesy Filmowe

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.