Aktualności
20. Dni Edukacji Muzycznej za nami!
2023-10-23
20 października 2023 r. w przestrzeni Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach odbyła się jubileuszowa 20. odsłona Dni Edukacji Muzycznej. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Blisko 150 słuchaczy z całej Polski wzięło udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 8 doświadczonych artystów-pedagogów z 26 młodymi adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją, program zwieńczył koncert symfoniczny; w tegorocznej edycji jako solistka wystąpiła jedna z czołowych polskich skrzypaczek i zarazem prelegentka kongresu – Agata Szymczewska.
W ramach jubileuszowej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności – instrumentalistów, wokalistów, chórmistrzów i teoretyków – na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler i wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawili baryton Andrzej Dobber oraz kompozytor i dyrygent Stanisław Rzepiela. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości wydawnicze. Nie zabrakło utworów Henryka Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Romualda Twardowskiego, czy też autorskich kompozycji prelegentki Marty Mołodyńskiej-Wheeler.
fot. Delikatesy Filmowe
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład ekspercki z zakresu psychologii muzyki, przygotowany przez Annę Antoninę Nogaj – wizytator Centrum Edukacji Artystycznej ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (z powodu choroby prelegentki odbył się on w formule online). Uczestnicy konferencji poznali bliżej psychologiczny aspekt oceniania w szkolnictwie muzycznym, sposoby na utrzymanie jak najwyższego poziomu obiektywizacji oceny oraz niuanse przekazywania uczniowi informacji zwrotnej o postępach w kształceniu.
Dziennikarz muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski przedstawił zalety wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia. Słuchacze dowiedzieli się, jak w atrakcyjny dla ucznia sposób wzbogacić lekcje poświęcone konkretnym epokom historycznym o sylwetki twórcze i wybrane aspekty wizerunku współczesnych wirtuozów jak m.in. Anne-Sophie Mutter, Joyce DiDonato, Jeana Rondeau czy Jakuba Józefa Orlińskiego.
fot. Delikatesy Filmowe
Ostatni wykład dnia wygłosiła Jadwiga Śmieszchalska – nauczyciel przygotowania fizycznego i mentalnego muzyków oraz wykładowca fizjologii muzyki. Wystąpienie naświetliło rolę środowiska i nauczyciela w kształtowaniu odporności emocjonalnej ucznia na sytuacje stresowe związane z występami oraz egzaminami. Uczestniczący w kongresie pedagodzy mieli też okazję wypróbować techniki relaksacyjne i elementy praktyki mindfulness przeznaczone zarówno dla nauczycieli, jak i ich podopiecznych.
Tradycją Dni Edukacji Muzycznej jest zamknięcie wydarzenia koncertem. Na scenie goszczącej uczestników konferencji ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpiła prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyła jej Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. W repertuarze znalazły się Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.
fot. Delikatesy Filmowe
Dni Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie stworzyło idealną przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, a także nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
fot. Delikatesy Filmowe
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.