Aktualności
XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga czas rozpocząć!
2023-11-17
Od 17 do 27 listopada odbywać się będzie XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, będący jednym z najważniejszych polskich konkursów wykonawczych. Dla wielu dyrygentów młodego pokolenia to szansa na rozpoczęcie światowej kariery. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Strategicznym Partnerem Merytorycznym Konkursu.
Wydarzenie zainauguruje 17 listopada o godz. 19:00 koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod kierownictwem Yaroslava Shemeta, do których dołączy gwiazda wieczoru – zachwycająca barwą głosu, wyjątkową wrażliwością i imponującymi możliwościami technicznymi sopranistka Sonya Yoncheva. Program rozpocznie Poemat symfoniczny Pieśń o sokole op. 18, utwór z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i jedno z najczęściej wykonywanych dzieł z dorobku Grzegorza Fitelberga – Patrona Konkursu, które kompozytor napisał według słynnego opowiadania Maksyma Gorkiego. Poemat po raz pierwszy został wykonany w 1906 r. w Filharmonii Warszawskiej podczas inauguracji działalności „Młodej Polski” – Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich. Przy pulpicie dyrygenckim stanął wówczas sam kompozytor. Kompozycja ujęta w formę allegra sonatowego, wykazuje inspiracje techniką Wagnera i Straussa, a całość zachwyca dostojnym, niekiedy patetycznym charakterem. W dalszej części koncertu zabrzmią także Pieśni z cyklu Rückert-Lieder na sopran i orkiestrę Gustava Mahlera oraz IX Symfonia e-moll Z Nowego Świata op. 95 Antonina Dvořáka.
Odkrywając nowe talenty
Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga należy do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Przeznaczony jest dla artystów, którzy nie ukończyli 39. roku życia, a jego renoma i prestiż, wiążący się z zajęciem miejsca na podium, daje młodym dyrygentom możliwość i zaszczyt poprowadzenia znamienitych orkiestr oraz otwiera drogę do światowej kariery. W dotychczasowych edycjach nagrody specjalne i wyróżnienia otrzymali m.in. znani z polskich estrad i zza pulpitów dyrygenckich Tomasz Tokarczyk, Michał Nesterowicz, Andrzej Boreyko, czy Marzena Diakun.
Konkurs odkrywa młode talenty, które wkrótce potem zachwycają swoimi interpretacjami publiczność na całym świecie. Do udziału zgłosiło się 260 uczestników, z których w przesłuchaniach wystąpi 50 najlepszych. Uczestnicy reprezentują dwadzieścia cztery kraje z czterech kontynentów: Europy, Ameryki Północnej, Afryki i Azji, wśród nich zaprezentuje się siedmioro Polaków. Młodych dyrygentów oceniać będzie znakomite, trzynastoosobowe Jury, składające się z uznanych przedstawicieli świata dyrygentury (m.in. Lawrence Foster, Patrick Fournillier, Ayyub Guliyer, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Yaroslaw Shemet), wykonawstwa (Daniel Stabrawa) i zarządzania kulturą (Stephen Wright, Federico Hernández).
Kalendarium Konkursu:
• Koncert Inauguracyjny: 17 listopada, Filharmonia Śląska
• Przesłuchania:
18-21 listopada (I etap), Filharmonia Śląska
22-23 listopada (II etap), Filharmonia Śląska
24 listopada (III etap), Filharmonia Śląska
• Koncerty Laureatów:
25 listopada, Filharmonia Śląska
27 listopada, Filharmonia Narodowa
1 grudnia, Narodowe Forum Muzyki
Gra o Złotą Batutę
Przesłuchania konkursowe odbędą się w trzech etapach w których uczestnicy losują po dwa utwory z ustalonego przez organizatorów repertuaru. Następnie, mając określony regulaminem czas, przygotowują je wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, aby zaprezentować je przed Jury. W repertuarze znajdują się utwory klasycyzmu wiedeńskiego, romantyzmu i muzyki XX wieku – w tym także utwory polskich kompozytorów: Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Henryka Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.
Najlepsi otrzymają nie tylko główne nagrody finansowe i zaproszenia do poprowadzenia takich orkiestr jak np. BBC Symphony Orchestra, czy Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi oraz najważniejszych polskich instytucji, ale również nagrody pozaregulaminowe. W tym roku po raz pierwszy zostanie przyznana Nagroda Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za najlepszą interpretację utworu polskiego kompozytora z katalogu PWM. Uroczysty Koncert Laureatów odbędzie się 25 listopada w Filharmonii Śląskiej. Zwycięzcom towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej. Program koncertu poznamy po etapie konkursowym.
Organizatorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga jest Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.