Aktualności
Premiera najnowszej Małej Monografii o Henryku Mikołaju Góreckim już 6 grudnia
2023-12-04
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z nieukrywanym entuzjazmem zapowiada swoją najnowszą publikację z serii Małe Monografie – Górecki, autorstwa uznanej muzykolożki, Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej. Ta książka to nie tylko podróż przez życie jednego z najważniejszych twórców polskiej muzyki, lecz także opowieść o jego inspiracjach, momentach przełomowych i emocjach, które tkwiły w sercu Henryka Mikołaja Góreckiego.
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) był nie tylko jednym z najwybitniejszych kompozytorów Polski, lecz także odkrywcą nowatorskich brzmień i jednym z pionierów powojennej awangardy. Istotę jego dzieł stanowiły słowo, melodia i najgłębsze ludzkie emocje. Międzynarodową sławę przyniosła mu Symfonia pieśni żałosnych. Górecki przyjął rozgłos z pokorą, pozostając zawsze wiernym swojej autentyczności i tworząc muzykę z głębi serca, bez względu na trendy czy konwencje.
Górecki do odniesionego sukcesu miał zresztą dystans. Już w 1994 roku mówił: „Te wszystkie sukcesy to złudna rzecz. Teraz są, zaraz ich nie ma. Nie można za bardzo przejmować się sukcesami i porażkami, natomiast zawsze trzeba robić uczciwie swoje. Ważne jest, by postępować uczciwie i w myśl jakichś reguł, reguł sztuki. Trzeba być twardym i odpornym, wiedzieć, co robić. Chciałbym umrzeć – i być sobą”. To mu się udało. Do końca tak samo mocno reagował na muzykę i na świat wokół.
Premierowa Mała Monografia to opowieść o życiu i muzyce Henryka Mikołaja Góreckiego, to historia walki chłopca z przeciwnościami losu – śmiercią matki, chorobą, niezrozumieniem ze strony najbliższych. To opowieść o sile marzeń i wielkiej determinacji, które po latach zaprowadziły go na kompozytorski szczyt. Górecki był postacią zmienną w nastrojach i pełną kontrastów – burzliwy i liryczny, rozmodlony i zadzierzysty, dosadny i subtelny. Taka też jest jego muzyka – bardzo polska w wyrazie, a jednocześnie uniwersalna, trafiająca autentycznością do serc ludzi na całym świecie.
O autorce książki:
Beata BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA, muzykolog, dr hab., profesor Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Autorka książek: Panufnik (PWM, Kraków 2001), Górecki. Portret w pamięci (PWM, Kraków 2013), Panufnik. Architekt emocji (PWM, Kraków 2014), The Life and Works of Andrzej Panufnik (1914–1991) (przekł. Richard Reisner, Ashgate, Farnham 2015), Mycielski. Szlachectwo zobowiązuje (PWM, Kraków 2017), The Symphony and Symphonic Thinking in Polish Music since 1956 (Routledge, Abingdon 2019), Górecki (PWM, Kraków 2023), Zygmunt Mycielski. Między muzyką a polityką (w druku, PWM, Kraków 2024), a także edytorka korespondencji Zygmunta Mycielskiego i Andrzeja Panufnika (IS PAN, Warszawa, t. 1 2016, t. 2 2018, t. 3 2021) oraz tomów pism Zygmunta Mycielskiego Znaki zapytania (PWM, Kraków 2022) i Pawła Hertza O muzyce (PIW, Warszawa 2022). Wraz z Jolantą Guzy-Pasiak jest inicjatorką i redaktor naczelną serii wydawniczej Muzyka polska za granicą, wydawanej przez Instytut Sztuki PAN (Warszawa, t. 1 2017, t. 2 2019, t. 3 2020). Autorka artykułów na tematy związane z polską muzyką współczesną, publikowanych w kraju i za granicą, a także tekstów na portalach internetowych, w programach koncertowych i książeczkach płytowych. Uczestniczka i organizatorka polskich i międzynarodowych konferencji muzykologicznych. Uhonorowana odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej” (2007) oraz Nagrodą Honorową Związku Kompozytorów Polskich (2015). Od 2015 przewodnicząca Zarządu Sekcji Muzykologów oraz członkini Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.
Spotkania autorskie
Z Beatą Bolesławską-Lewandowską będzie się można spotkać 9 grudnia o godzinie 13.30 w Filharmonii Śląskiej podczas Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, a także 12 grudnia o godzinie 18.00 w kawiarni Kurant, gdzie Georgina Gryboś - Literacka Kavka poprosi autorkę książki o opowiedzenie najciekawszych historii i anegdot dotyczących życia tego wielkiego kompozytora.
Premierową książkę już od 6 grudnia br. będzie można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.