Aktualności
Wojciech Kilar laureatem dwóch nagród
2004-01-15
„Diamentowy Laur Umiejętności i Kompetencji”, przyznany przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach, odbierze Wojciech Kilar w najbliższą sobotę - 17 stycznia w Teatrze Śląskim w Katowicach. Dzień później, w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach, Polska Organizacja Turystyczna wyróżni twórcę nagrodą „Piękniejsza Polska”.
Wojciech Kilar urodził się we Lwowie, 17 lipca 1932 roku. W 1944, po wkroczeniu bolszewików, musiał wyjechać z rodzinnego miasta. Po krótkich okresach spędzonych w Krośnie, Rzeszowie i Krakowie, osiadł na stałe w Katowicach. W latach 1946-47 uczył się gry na fortepianie u K. Mirskiego w PŚSM w Rzeszowie. W 1947 debiutował tam jako pianista na Konkursie Młodych Talentów, wykonując własne Dwie miniatury dziecięce (II nagroda). W latach 1947-48 był uczniem PLM w Krakowie w klasie M. Bilińskiej-Riegerowej (fortepian) oraz A. Malawskiego (harmonia – prywatnie), a następnie (1948-50) uczniem PLM w Katowicach u W. Markiewiczówny (fortepian). Równocześnie pobierał prywatne lekcje kompozycji u B. Woytowicza. Pomiędzy 1950 a 1955 studiował w PWSM w Katowicach u B. Woytowicza (fortepian i kompozycja). Studia ukończył w 1955 roku, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. W tym samym roku otrzymał II nagrodę za Małą uwerturę na Konkursie Utworów Symfonicznych na V Festiwalu Młodzieży w Warszawie. Utwór ten – jeszcze neoklasycyzujący – znalazł się w programie pierwszego festiwalu muzyki współczesnej Warszawska Jesień w roku 1956. W latach 1955-58 był aspirantem u B. Woytowicza. W 1957 brał udział w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt. W 1959-60 jako stypendysta rządu francuskiego kształcił się w Paryżu u Nadii Boulanger (kompozycja); w 1960 otrzymał za Odę Béla Bartók in memoriam nagrodę Fundacji im. Lili Boulanger w Bostonie. Występował także jako pianista wykonując własne utwory. 1979-81 pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego ZKP. W 1977 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa im. K. Szymanowskiego w Zakopanem; przez dwie kolejne kadencje był jego wiceprezesem. Jest również członkiem Związku Podhalan. W roku 1991 K. Zanussi nakręcił o nim film telewizyjny pt. Wojciech Kilar. W 1999 r. otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Opolskiego. Od 1999 r. jest członkiem zwyczajnym Polskiej Akademii Umiejętności. W 2002 r. otrzymał Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
Jest laureatem następujących nagród i wyróżnień:
Nagroda kompozytorska im. Lili Boulanger (1960);
Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (1967 – nagroda II stopnia, 1976 – nagroda I stopnia, 2003);
Nagroda muzyczna województwa katowickiego (1967, 1971, 1975, 1980);
Złote Grona na festiwalu Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie za muzykę do filmów: Czerwone i złote (1970), Romantyczni (1971);
Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cork w Irlandii za muzykę do filmów: Szklana kula (1973), Da un paese lontano. Papa Giovanni Paolo II (1981);
Nagroda Związku Kompozytorów Polskich (1975);
Nagroda na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku za muzykę do filmów: Ziemia obiecana, Bilans kwartalny, Linia, Znikąd donikąd (1975), Spirala (1978);
Nagroda Miasta Katowic (1975, 1992);
Nagroda Państwowa I stopnia (1980);
Prix Louis Delluc za muzykę do filmu Le roi et l’oiseau (1980);
Nagroda na festiwalu filmowym w Katanii za muzykę do filmu Da un paese lontano. Papa Giovanni Paolo II (1981);
Nagroda Fundacji im. A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1984);
Nagroda Artystyczna Komitetu Kultury Niezależnej NSZZ „Solidarność” (1989);
Nagroda Trzech Powstańczych Skrzydeł (1990);
Nagroda TV Katowice (1990);
Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii (1991);
ASCAP Award 1992 w Los Angeles oraz Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco za muzykę do filmu Bram Stoker’s Dracula;
Nagroda Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów, Producentów ASCAP za muzykę do filmu Bram Stoker’s Dracula (1993);
Nagroda im. W. Korfantego (1995);
Nagroda Arcybiskupa Metropolity Katowickiego „Lux ex Silesia” (1995);
Nagroda im. K. Kieślowskiego przyznanej przez Bankową Fundację Kultury (1996);
Sonderpreis des Kulturpreises Schlesien des Landes Niedersachsen (1996);
Artur – honorowa nagroda Muzeum Kinematografii w Łodzi na I Festiwalu Muzyki Filmowej (1997);
Nagroda Specjalna ZAIKS-u (1998);
Honorowe Obywatelstwo Rzeszowa (1998)
Honorowa Odznaka Miasta Katowic (1998)
Nagroda Wielka Fundacji Kultury (2000);
Nagroda Złotego Berła Fundacji Kultury Polskiej (2000);
Nagroda Katowickiej Loży BCC (2000);
Feliks - Nagrody bydgoskiej Gazety Wyborczej (2000);
Złota Kaczka – nagroda filmowa przyznana przez czytelników miesięcznika „Film” za muzykę do filmów: Pan Tadeusz (2000); Pianista (2003)
Orły – Polska Nagroda Filmowa za muzykę do filmów: Pan Tadeusz (2000); Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2001), Pianista (2003)
Nagroda im. Brata Alberta (2001)
Philip Award za dokonania w dziedzinie muzyki filmowej w ramach Music & Film Festival (2001)
Nagroda Towarzystwa Przyjaciół Śląska w Warszawie (2002);
Laur Górnośląskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk (2002);
Cezar - nagroda Francuskiej Akademii Filmowej za muzykę do filmu Pianista (2002)
Super Wiktor nagroda za najwybitniejszą osobowość małego ekranu (2002)
Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych R.P. (2003)
Nagroda Złotego Hipolita przyznana przez poznańskie Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego (2003)
Nagroda Ecce Homo (2003)
Nagroda Pierścień Mędrców Betlejemskich (2003)
Nagroda im. Karola Miarki (2003)
Diamentowy Laur Umiejętności i Kompetencji przyznany przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach (2003)
Nagroda im. Juliusza Ligonia (2003)
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.