Aktualności
PWM i Miasto Kraków zamykają Rok Moniuszki!
2019-10-29
Rok Moniuszki dobiega końca i choć oficjalne krakowskie zamknięcie jubileuszowego roku 200. urodzin „ojca polskiej opery narodowej”, czyli koncert „Moniuszko dla wszystkich”, odbędzie się już dzisiaj (wtorek, 29 października) W ICE Kraków, to nie koniec aktywności, jakie przygotowaliśmy na zwieńczenie tych niezwykłych 12 miesięcy.
Już dziś, w trakcie koncertu, uczestnicy wydarzenia będą świadkami premiery pierwszego z 12-u przygotowanych przez PWM i zaplanowanych do końca roku odcinków animowanych filmów edukacyjnych „Stanisław Moniuszko dla dzieci”!
Cykl animacji o Stanisławie Moniuszce przeznaczony jest dla dzieci w wieku 7–10 lat. Cała seria ma za zadanie w przystępny i ciekawy sposób przybliżyć najmłodszym historię życia i twórczości kompozytora. W tym celu cykl został podzielony na 3 części. W dwóch pierwszych odcinkach najmłodsi poznają rodzinę małego Stasia, a także dowiedzą się o latach jego nauki, początkach kariery kompozytorskiej i założeniu własnej rodziny. W kolejnych trzech odcinkach dzieci zapoznają się z W kolejnych trzech odcinkach dzieci zapoznają się z geografią świata, w którym żył „ojciec polskiej opery”, a także dowiedzą się o podróżach kompozytora i miejscach w Polsce i za granicą szczególnie związanych z jego twórczością. Pozostałych siedem odcinków skoncentruje się na największych muzycznych osiągnięciach Stanisława Moniuszki, zapozna najmłodszych z najważniejszymi tytułami dzieł scenicznych, pieśni wokalnych i utworów instrumentalnych jego autorstwa.
Cykl bajek Moniuszkowskich został przygotowany przez Annę Tarkowską, która pracuje jako grafik, twórca animacji i ilustrator, w nawiązaniu do ilustracji Marty Ruszkowskiej stworzonych do książeczki Tatulczyk Moniuszko Katarzyny Huzar-Czub. Za koncepcję serii odpowiada Paulina Richter. W nagraniach, jako lektor, gościnnie wziął udział aktor Andrzej Mastalerz. Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.
Przedsięwzięcie zrealizowane zostało w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki oraz zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wszystkie odcinki animowanych filmów edukacyjnych „Stanisław Moniuszko dla dzieci” będą publikowane na kanale YouTube PWM od 29 października w każdy wtorek aż do stycznia 2020 roku.
Poza koncertem „Moniuszko dla wszystkich!” organizowanym przez PWM we współpracy z Miastem Kraków i Krakowskim Biurem Festiwalowym, w roku Moniuszkowskim zaprosiliśmy wybitnych śpiewaków i pianistów do nagrania cyklu pieśni i tutoriali z serii Śpiewnik – nie tylko – domowy, przeprowadziliśmy serię warsztatów dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i cały czas jeszcze prowadzimy w Saloniku Moniuszkowskim w warszawskim Teatrze Wielkim – Operze Narodowej warsztaty z serii „Tatulczyk Moniuszko”. Do końca roku zaplanowanych jest jeszcze kilka spotkań z najmłodszymi, w trakcie których mają oni okazję do wspólnego muzykowania i zabawy, ale przede wszystkim do poznawania świata dźwięków i postaci samego Stanisława Moniuszki.
Mimo więc, że oficjalne obchody roku Moniuszki dobiegają końca, my wcale oficjalnie z Moniuszką nie chcemy się żegnać! Zachęcamy do śledzenia naszych kanałów w mediach społecznościowych, bo gwarantujemy, że o „ojcu polskiej opery” do końca tego roku pojawi się jeszcze niejedna informacja!
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.